Jump to content

Kjennetegn på god riflestokk?


Henrik123

Recommended Posts

http://www.firmanett.no/bredvoldskjefter/

 

se også tyristubben og leukonen og tervonen

 

Stikkord: Strake stokker som er så høye i kolbekammen (toppen av skjefte) at når du legger kinnet til, så står øyet i senteret av siktemiddelet (kikerten). En kolbe med stort fall er skjelden bra når det gjelder rekylopptak (spretter opp), men kan være bra ved bruk av åpne sikter (som er lavere). En lav stokk kan fungere noe bedre med hevet kolbekam (justerbar). Min mening er at spørsmålet ditt er viktig og at det er viktigere med strak kolbe jo tyngre kaliberet er i forhold til vekta på stokken.

 

Linken øverst gir et bilde av hva jeg holder for en super stokk. Lages av Bredvold som blant annet lager stokker til verdenseliten i skiskyting.

 

Håper dette var til nytte! Mvh Langlo

Link to comment
Share on other sites

I mitt tilfelle, s?iker jeg godt tommelfingerhull stokker. Skyter og treffer godt med dem. Holder skikkelig hele v?net skikkelig "l?" mot anlegget b? vertikalt og horisontalt. Kjenner det best n?en har ei litt tung rifle, for da har jeg en god balanse i hele v?net. Noen mener at bruker lenger tid p?adegrep, ?t sek el no lenger gj?n vel. Men om det er de vakreste ?e p?kan vel diskuteres. Men det er vel med stokker/v?n, at en ikke f?alle egenskapene inn i et v?n samtidig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...