Jump to content

Hva er et godt (dfs)feltstevne? - til diskusjon!


icecool

Recommended Posts

Kopierer inn dette fra Nordmør skyttersamlags sine sider:

kilde: http://www.dfs.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=36272

 

 

Hva er et godt feltstevne? - til diskusjon!

Et stevne med ukjente, lange hold, kort skytetid og flere knehold? Et stevne med skikkelige utfordringer?

 

Jeg tror ikke det! Et vellykket feltstevne er et stevne der alle skytterne får lyst til å komme tilbake! Et stevne der de fleste har hatt en følelse av å lykkes til en viss grad!

 

Mange av oss har nok en tendens til å fokusere på eliteskytterne – skytterne i klasse 5. De som skyter 28-30 treff uansett vanskelighetsgrad. Kanskje vi legger feltløypa slik at maks 2-3 av disse har sjanse til å få fullt hus. Hvilket resultat gir det for klassene under? For ikke å snakke om finfelten? Skal det virkelig være nødvendig å bruke flere knehold på et lokalt stevne enn det som brukes på landsskytterstevnet?

 

Antall feltskyttere har sunket i de senere år. Det er sikkert ikke en faktor alene som kan forklare årsaken. Men en av faktorene mener jeg absolutt kan tilskrives hvordan feltstevnene legges opp. Skyttere som stadig vekk må greie seg med 10-15 treff, får ikke den store lysten til å forsøke igjen og igjen... Det vil dessverre være situasjonen sålenge man fokuserer på toppskytterne. Forenkles feltløypene vil flere kunne få mange treff og en følelse av mestring. Likevel - det vil i de aller, aller fleste tilfellene ikke være vanskelig å skille skytterne selv om flere skulle oppnå fullt hus (innertreff, prioritering av hold o.l.).

 

Skal vi snu utviklingen må stevnearrangørene begynne å fokuserte på bredden. Det er derifra eliten skal komme. Fortsetter utviklingen som nå, er sjansen stor for at det fortsatt blir nedgang i deltakelsen. Noen av punktene det kan være nyttig å notere bak øret mener jeg er:

 

1.Oppgi avstand på de 2-3 første holdene!

 

2.Max ett knehold både på fin- og grovfelten!

 

3.Begrens de lange holdene!

 

4.Overhold reglene for max-avstand.

Enn om vi kunne enes om den setningen som er understreket i begynnelsen ovenfor? Enn om vi kunne si at målsettingen hos arrangørene er at samtlige skyttere skal oppnå minst 15 treff? Et feltstevne der flere enn 5 skyttere oppnår færre enn 15 treff er et feltstevne med forbedringspotensiale!

 

Enig? Uenig? Send en mail til websiden!!

 

Hilsen

Arve

 

Diskuter!!

Skal Sende en mail og tipse om om tråden

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig i mye av dette. Men med noen nyanser. Jeg tror at hvis man skal trekke skyttere til feltskyting er det flere faktorer som spiller inn. Jeg liker tanken med "lette" hold, men alt med måte.

Det er bedre med flere på 28-29-30 treff hvor man skiller på innertreff enn et stevne hvor det er 3-4 stk over 27 treff.

 

Jeg er ikke enig i at man skal oppgi avstander, kutte ut langhold eller å ha kun 1 knehold. Men gjør opplegget såpass enkelt at alle kan mestre det på tross av ukjente avstander og et langhold i ny og ne. Bruk av store figurer på lange hold kan være en løsning. Det vil, som nevnt, være mulig å skille på innertreff.

 

En annen ting arrangører må tenke på er hvordan figurene og holdene blir presentert skytterene. Noe av det verste jeg opplever er figurer som dekker hele stativet slik at det er omtrent umulig å se noe hvitt rundt.

Skyting oppover på liggende synes jeg også er en uting pga. belastningen på nakken. Skyt det holdet på kne istedenfor, kanskje med en litt større figur.

Link to comment
Share on other sites

Som skytter i Jegerklassen, er jeg blitt godt mottat på di lokale stevnene i regi DFS.

Men hvorfor skyter noen 42skudd, i fra 7hold.

Mens det i Jegerklassen skyte 30skudd, fra 5hold som før.

Noen som er redde for konkurranse, eller kun for å irritere?

 

Mvh. Joda

Link to comment
Share on other sites

Jeger klassen har vel anbefalt maksavstand på 300m? Endel av skyterne i denne klassen har nok lyst til å skyte ordentlig grovfelt også dvs hold over 400m er jo morsomt å skyte ;-)

På sabotørfelten måtte foresten jeger og Ag3 skyte finfelt men det har kansje med arr av så store stevner å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Har sendt mail til forfatteren til teksten i første post ang tråden her.

Blei da naturligvis utfordret til å komme med mine meninger og innspill ang feltskyting.

 

Personlig så liker jeg utfordringer i feltløypa! Syns mye av sjarmen med felt er usikkerheten med avstand og vind. Mener feltskytingen må være variert med både vanskelige og "enkle" stevner. For å øke interesen foreslår jeg at det arr innskytings dager og mer organisert trening. Arr det enklere å få med seg de nybegynerne som faller fra når miniatyr sesongen slutter. Opplæring er også et moment her. Det lille jeg kan om feltskyting har jeg lest meg til og lært av mer erfarne skyttere. Kvelds samlinger med instruktører som er gode feltskyttere kan være en måte. De som skyter sitt første felt stevne uten å helt vite hva de begir seg ut på kan naturligvis få en litt dårlig opplevelse, men med litt opplæring og kansje gå løypa sammen med en erfaren skytter så tror jeg mye er gjort.

Varierte stevner med alle vanskelighetsgrader, opplæring, organisert trening/innskyting og muligens en fadder ordning for ferske skyttere er mine forslag.

Feltskyting skal være feltskyting å ikke baneskyting! Med oppgite hold blir det en konkuranse i ren skyteferdighet og innskyting!

Link to comment
Share on other sites

Utdrag fra et nytt innspill på Nordmør sidene:

 

De skytterne som har deltatt i en årrekke vet sånn noen lunde avstandene i de fleste stevner i samlaget. Det er vanskelig nok å vurdere sidevinden om man også skal vurdere avstanden.

 

Å komme hjem med feilknepping både på sidevind og avstand er lite artig og gjør ikke at jeg har lyst til å reise på neste stevne.

 

http://www.dfs.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=36272

 

Er det mye av dette i resten av landet? Altså omtrent samme holdene år etter år? Er det varierte hold? Eller går det mye i oppgitte hold?

Link to comment
Share on other sites

Det er bare å innse det, feltskyting er for de spesielt intresserte.

14 minus, sidevind, snøføyk. Det gjør at de "mindre erfarne" får problemer med å treffe innimellom. Når du da legger til ukjente avstander, så blir det vanskelig for enkelte.

For de virkelig gode feltskytterne er det ofte mindre problemer med å bedømme vind og avstand, å de får ofte mer treff enn de mindre erfarne skytterne. Dersom man bruker oppgitte avstander så er det en ukjent faktor mindre. Men da blir det ofte enklere å det kompanseres med å trekke holdene ut mot max eller kurte inn på skytetiden. Dette favoriserer igjen de beste.... Å om feltopplegget er enkelt slik at mange får opp mot fullt hus,, så er det den med mest innertreff som vinner. Dette er da ofte den som skyter teknisk best.

 

Så det er bare å innse det, det er de beste skytterene som ofte vinner feltstevner uansett måte det er lagt opp på.

 

Hva er da et bra feltstevne i mine øyne?

Litt utfordrende, noen ukjente avstander, noen hold med kort skytetid og kansje litt større figurer, hold på forskjellige avstander (ikke alle hold mellom 100 og 250 meter. Det blir kjedelig) å jeg personlig misliker rekruttfigurer på grovfelt. Dette fordi jeg mener at treff i svarten er treff, noe det ikke nødvendigvis er på en rekruttfigur ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...