Jump to content

Settedybde Boat Tail


308 Sako

Recommended Posts

Hei, jeg har akkurat ladet endel patroner i 243 win med N160 45grn og 1 mm friflukt.

Dette gir en patronlengde på 69mm, da står kula som er en v-max 87grn ca 9mm ned i hylsa.

 

Denne kula har boat tail som er ca 3mm lang, jeg regner med at kuleholdet da blir 9-3mm altså 6mm? selv om kula står 9mm ned i hylsa.

 

Jeg får nemlig litt soting på hylsehalsen selv om ladningene er opp mot max.

Har søkt endel her angående soting og har skjønt at det kan forekomme selv med tunge ladinger.

 

Man må vel trekke fra lengden på boat tailen?

Denne er jo ikke i kontakt med hylsehalsen.

Link to comment
Share on other sites

Optimalt blir det sagt at du skal ha minst ein kulediameter hold på kula, så har du boat tail, så må du nok legge til denne, for å få dette. Blir kanskje litt liten patronlengde, men i følge enkelte så er det viktigere enn at det er minimum med friflukt..

Eg har iallefall minst kulediameteren på mine patroner når eg lader. :)

Link to comment
Share on other sites

Ja, har og lest og hørt detta.

Har akkurat ei kulediameter på kula i 243 win med 87 grn V-max når patronlengden er 69mm.

Da er det 1mm friflukt. Den lille sotingen på hylsehalsen er kanskje ikkje noe å bry seg med.

 

Men takk for svaret, da er hvertfall du enig meg meg om at man må trekke fra lengden på boat tailen ved settedybde :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg satte litt kort settedybde for ikke lenge siden med noe jeg trodde skulle være en "safe" ladning. Dette i en 6,5x55. Opplevde som nevnt over soting på hylsehals og skulderen. Kompisen min prøvde et skudd i sakoen sin, og fikk en hylse med store buler innover (bilder av dette i ladeboken). Satte kulen noen mm. dypere og alt var perfekt. Det er ikke alltid mulig å få null friflukt med lette små(korte) kuler som har boat tail utforming.

Link to comment
Share on other sites

Selve boat-tailen får ingen kontakt med hylsen og skal følgelig ikke regnes med. Men akkurat den regelen med minst et kaliber av kulas bæreflate mot hylsehals har jeg ofte syndet mot..., med godt resultat :) Men bruker alltid å teste kuleholdet ved å presse patronen (kula først) mot ladebenken,det lille jeg greier... Knaker det godt i treverket uten at skyvelæret finner noen forskjell er den "good-to-go". Har aldri opplevd kuler som har blitt trukket verken inn eller ut, selv etter ganske hardhendt behandling, (les: gjenglemt og ristet i 1,5 år i bagsjeboksen på ATV'en!)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har og hørt fra erfarne ladere at 5mm holder på 243 win.

 

Gløding av hylsehalsen har jeg aldri prøvd.

Har til nå kun ladet 308 win, og mest lette kuler under middels ladet til bruk på jaktfelt.

Har ladet Remington hylser med Lee collet neck zicer 4-5 ganger uten å kunne se noe på hylsene, hverken strekk eller noe annet.

 

243 win med ladninger over middels og mot max er vel kanskje hardere med hylsene?

Har Ladeboken utg 4 tror jeg det er og 2-3 andre ladebøker, står sikkert mye om gløding der.

Men hvordan bør dette utføres? Kan vel glødes for mye og det virker vel mot sin hensikt?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...