Jump to content

Diverse spørsmål om Ruger Mini-14 Ranch Rifle utgaver


endl3ss

Recommended Posts

Heisann,

 

Jeg har lenge gått og siklet på denne børsa...i ca 20 år faktisk! Nå begynner det å nærme seg at det kanskje skal bli en, primært til rådyrjakt, men blir vel litt blinkskyting også.

Med det jeg visste om denne børsa tidligere så var det relativt enkelt; Ranch rifle i .223 og ferdig med det!

Men nå har jeg sett en del flere utgaver av denne, og lurer litt på hva som er å anbefale.

 

Min ønskedrøm hadde vært en Ranch rifle i blånert utgave med trestokk, med en god demper som ikke stikker alt for langt fremover (Hausken med bakstykke?) og gjerne i 6.8mm SPC. Men så vidt jeg har fått med meg er det kun All-weather ranch rifle i stainless som kommer i dette kaliberet. Er det mulig å bruke trestokken fra de andre variantene på 6.8mm SPC utgaven? Og er det noen som aner om det er planer å levere denne børsa i blånert utgave?

 

Jeg har skutt en god del med 5.56 NATO i militær sammenheng, og er kjent med at mange mener denne (og .223) er litt "veik". Men nå har jo børsa kommet i 6.8mm SPC, og som nevnt så driver jeg å lurer litt på denne varianten. Er det noen her med erfaringer på denne utgaven? Jeg tenker som så at det er greit å ha litt mer futt enn .223, men er det overkill? En annen sak er kanskje at ammo blir dyrt i lengden? Er det overhodet mulig å oppdrive dette kaliberet i Norge? Og børsa for den saks skyld...?

 

Ellers så har jeg sett at Capsicum har Mini-14 Tactical rifle med flammedemper og 20-skudds magasin. Den ser jo snerten ut, men det er vel ingen vits med denne når man allikevel skal sette på lyddemper, og magasin får man jo uansett kjøpt fra Capsicum. Eller er det andre fordeler med denne varianten?

Er denne flammedemperen avtakbar, eller er den integrert med pipa? Mulig å sette standard trestokk på denne versjonen?

 

Lurer forøvrig også litt på Accu-strut'en. Er dette noe som kan tas av og på, iom at den ser ut til å være lite kompatibel med for eksempel Hausken med bakstykke, slik at man kan velge hva man vil benytte fra dag til dag? Eller er den en mer permanent modifikasjon?

 

Ok, mange rare spørsmål her...noen meninger om hva som er hensiktsmessig å gå for? Skal jeg bare drite i 6.8mm SPC og gå for god gammel .223 utgave? Tactical rifle? Vanlig Ranch rifle?

Link to comment
Share on other sites

Accu strut kan tas av, men da vil du måtte regne med noe treffpunktforandring, vet ikke om accu struten vil passe på den korte tactical utgaven (minin er ei ganske snerten børse i standardutgave også).

Orginal trestokk til mini kan sikkert skaffes til en rimelig penge om du søker på f.eks midway (986kr tror jeg).

Når det gjelder 6,8mm spc vet jeg ikke hvordan tilgangen på kjøpeammo er, men du kan jo lade selv, det finnes både hylser og kuler å få kjøpt, regner med at dette kaliberet kan lades til en ok penge, tror Ruger kun produserer rustfri utgave i dette kaliberet. Minin har tendens til å herpe endel tomhylser, noe som er en faktor dersom du har tenkt til å lade selv.

Har selv hatt mini 14, men kvittet meg med denne grunnet begredlig presisjon (selv med accu strut) har inntrykk av at en må ha litt flaks når en kjøper seg mini14, noen går veldig bra, andre ikke. (artig børse å skyte på blink med er det uansett).

Er vel ellers skrevet ganske mye om mini14 her om du bruker søkefunksjonen.

 

Martin

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei igjen!

Ja, har så vidt tittet på 7.62x39mm varianten. Men heller nok mer mot 6.8mm SPC...

Nå har jeg selvsagt ikke glemt god gammel .223 rem oppi det hele heller da, er fortsatt åpen for at det kan bli den.

 

Når det er sagt, så må jeg innrømme at jeg gjerne skulle ha hatt både .223 rem og 6.8mm versjon. Men det kan vel kanskje bli problematisk med kjøpetillatelse for to såpass like våpen, selv om det er forskjell i kaliberet...? Eller...?

Vurderer om jeg eventuelt skal kjøpe en .223 Ranch rifle i blånert utgave nå først, og så eventuelt en 6.8mm i stainless senere en gang...samt ladepresse til dette kaliberet. Men det spørs om det er mulig å inneha to slike like våpen da, hvis ikke dette går så må jeg nok tenke litt mer.

Primært 6.8mm for rådyr, og .223 rem for alt under.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...