Jump to content

Hvordan begynne å lade med NY kaliber/krutt/kule kombinasjon


høggern

Recommended Posts

Jeg ser ofte spørsmål av typen :

(dette er eksempler, kunne sikkert fylt en side med slike spørsmål)

 

-"hvor mange grs N140 krutt kan jeg ha i 6,5X55 med en 140 grs kule for å få 850 msek?"

-"jeg skal begynne lade kal 308win, med 150 grs lapua lockbase kule og N540 krutt, kan jeg begynne på maksladning? og hvor mye N540 må jeg ha bak en 150 grs lockbasekule i 308w for å få 835 msek?"

-"jeg skal lade en 155 grs nosler HPBT kule i 308w, men har ikke ladedata for den kula. Kan jeg da gå ut fra at ladedata for en 155 grs Sierra Palma HPBT kule er trygge å bruke?"

 

 

Slike spørsmål er det ofte ikke mulig svare på, men jeg kan prøve forklare litt sånn grovt:

1) Det er ikke alle krutt som er egnet for alle kuler i alle hastigheter i alle kaliber. N140 er et eksempel på et krutt som i mine øyne er uegnet til å få god hastighet i 6,5X55 med tunge kuler.

2) Bruk ladetabell fra kruttprodusent for det aktuelle kaliber, kulevekt og type, og krutt type. (helst utgave fra det året kruttet ditt er produsert...)

3) Begynn på startladning (minimumsladning) og om du vil ha mer futt, må du jobbe deg opp mot maxladning mens du holder øye med trykktegn(da kan du også se hva hastigheten blir om du vil ha en spesiell hastighet).

4) Det er enkelte våpen/piper som man ikke kan lade opp til max med, de gir rett og slett mer trykk enn ventet å man må stoppe før man når max.

5) Hastigheten du får med din ladning, i din pipe, kan man ikke forutse ut i fra en ladetabell eller fra et program. Det må testes i den aktuelle pipa.

6) Om du skal lade en kule du ikke har ladedata for, men har ladedata for en tilsvarende(samme vekt, tyngde, fasong, oppbygning, mm) kule fra annen produsent, så kan du gjøre som i pkt 3 i lista. (begynn på startladning, jobb deg opp ved behov)

 

Noen som har noen innspill på dette?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...