Jump to content

Typer sluttstykke til .22 sauer 200STR


havardma

Recommended Posts

Fikk kommentarer på .22 Saueren min når jeg var på skyting her tidligere i vinter på at jeg har et gammelt/usikkert/tilbakekalt sluttstykke. Sluttstykke mitt er grått bortsett fra helt bakerst hvor det er sort, mens jeg ser at de fleste nyere sluttstykker er sorte hele veien.

 

Det ble påstått at de som hadde slike som mitt skulle ha fått dette utbedret en gang på slutten av 90-tallet. Kan ikke huske å ha hørt noe om dette, men det er det sikkert noen her inne som har om det er tilfelle. Fant heller ikke noe på dfs.no om saken, men de var vel knapt på nett på den tiden dette skal ha vært aktuelt.

 

Noen som vet noe eller har noe info om dette? Noe jeg burde følge opp eller er det bare å fortsette å skyte?

Link to comment
Share on other sites

De blanke sluttstykkene er ikke herdet, mens de som er svarte hele veien er det.

 

Jeg husker en kompis som valgte å sende inn sitt sluttstykke til herding - han skulle ta et friår fra skytinga slik at det ikke var så farlig om det skulle ta lang tid å få det sendt fram og tilbake fra Tyskland.

 

En annen kompis ga blanke i å sende inn fordi han skulle bruke børsa og ikke orka vente, så det spørs vel hvor farlig dette egentlig var.

 

Med forbehold om dårlig hukommelse!

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter med et slikt uherdet sluttstykke vinterhalvåret og har gjort det i 4 år nå. Ingen problemer så langt. Skulle ikke tro at det er mye å bekymre seg over. Det verste som kan skje er vel at sluttstykket blir ødelagt?

 

Hmm....det var vel en grunn til at de ble herdet da antar jeg?

 

Jeg også har jo skutt med dette sånn nå i 15 år (riktignok ikke like mye hvert år) uten at det har skjedd noe trøbbel, men hadde vært artig og visst noe mer. Får evnt begynne å bla igjennom gamle NST hvis ingen husker noe mer :)

Link to comment
Share on other sites

For ca 10 år siden ble alle sauer 22 sluttstykker med "grå" sluttstykkekropp samlet inn og herdet på nytt. Saken var visstnok at de ble fortere slitt på låseklakkene slik at "headspace" ble for stor(om jeg ikke husker feil).

 

Om jeg hadde hatt et slikt sluttstykke og ikke fått det utbedret, ville jeg tatt kontakt med skytterkontoret å spurt hva de foreslår å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...