Jump to content

Hastighetsforskjell ved endret temperatur- hvilket krutt?


Kiwi

Recommended Posts

Jeg er ute etter et saktebrennede krutt i klassen Reloader 22-25 som gir minst hastighetsforskjell mht endring i temperatur.

 

Er det noen som har erfaringer med dette, og kan fortelle litt om egnethet blandt disse krutt-typene?

 

MRP

N560

N570

N165

N170

 

Jeg vil gjette at N500 serien får mindre variasjon i hastighet pga temperaturforskjeller? Stemmer det?

 

Vet at Hjemmelading.com får inn Hodgdons H100 ila året.

Link to comment
Share on other sites

Fant litt info etter en kveld med googling....:

 

most temperamental to least:

 

H380

H414

WW748

AA2460

WW760

H335

RL25

RL22

IMR4198

AA4350

VV550

H4895

IMR4350

IMR4831

IMR7828

N165

H1000

H322

H4831ssc

N170

N133

Benchmark

Varget

 

 

Even though some of the powders listed towards the bottom of the list are great for weather insensitivity, they still exhibit a need to tweek with the charge slightly in temperature changes to maintain a certain pressure. Despite some claims by some manufacturers that their powders will shoot the same from 20 below to 120 above, no powder is perfect. Temperature changes all combustables combustion. Period. It is unavoidable no matter what "coating" you use on the powder. And all powders show markedly different characteristics once the temp gets to and above 80 degrees. Loads worked up above 80 will still work accurately as long as the temp stays above 80 degrees. But loads worked up below 80 degrees F do better shot up to around 75 degrees. Or in other words, loads worked up in cool weather hold their node for a longer temp range than loads worked up at or above 80 degrees F.

 

I'm not sure why 80 degrees is the unlucky number, but I have seen this be the fulcrum of load development time and time again with every brand and make of powder--especially ball powders.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

*Bump*

 

Har noen gjort seg erfaringer med hastighetsforskjeller pga temperatur på N100 vs N500 serie Vhitavouri-krutt?

 

Er ute etter et krutt som ikke varierer for mye mellom sommer og vinterhastighet... Noen som har prøvd?

 

Har hørt at N560 varierer endel, men er variasjonen på det større enn ved f.eks. N160 og N170?

Link to comment
Share on other sites

Har gjort meg noen erfaringer med bla N-570 og MRP-2 i 338 RUM.

N-570 gav 855m/s ved -5'C og 910m/s ved 21'C

MRP-2 gir 865m/s ved -3'C og 885m/s ved 17'C

Begge ladninger er midt på treet trykkmessig, og jeg har kuttet ut N-570 og holdt på MRP-2.

I en 300 Win Mag jeg har bruker jeg N-560 og der har jeg hastighetsvariasjoner som med MRP-2 i 338en.

En tommelfingerregel sier ca 1% forskjell i utgangshastighet for hver 10'C i endret kruttemperatur.

 

edit: Har ikke noe fasitsvar, men er av den oppfatning at N-100 serien til Vith. er mer forutsigbare enn N-500

Link to comment
Share on other sites

Sitat: N-570 gav 855m/s ved -5'C og 910m/s ved 21'C

 

 

Det var en voldsom forskjell!! :(

 

Ser etter et krutt som fungerer godt til langhold. Vil helst slippe å få enda en faktor til å justere for.. :wink: Du har ikke gjort de noen erfaringer med N100 serien også?

Link to comment
Share on other sites

Har brukt denne web baserte kalkulatoren og min tabell stemmer ut til 1000m.

Du kan legge inn Vo ved to forskjellige kruttemperaturer slik at kalkulatoren beregner tabellen utifra dette og

utetemperatur. Litt plunder å sette opp med en gang, men vel verdt det sålenge det funker.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje kan valg av tennhette spille litt inn?

Ser i boka "Allt om krut...", at det er gjort et forsøk med ulike tennhetter i 300win, RP15 (MRP). Ganske store forskjeller, ikke minst når det er skikkelig lave tempraturer. Federal 215 (mag.) gir i særklasse jevnest trykk/hastighet. Kanskje blitt litt mindre forskjell i en mindre hylse?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...