Jump to content

Eldre Tasco - noen vits å kjøpe?


ko-stens

Recommended Posts

Vet at Tasco ikke akkurat er i Zeissklasse, men har et tilbud på en eldre, ubrukt Tasco 4-12x50. Den får jeg til under Jahtijaktpris. Aner ikke verdien på noe slik, men har nå sagt jeg kan ta den for en tusenlappp inkl frakt. Kanskje ikke verdt så mye, men den har det jeg trenger av forstørrelse, lysåpning og justerbart objektiv. Om jeg hadde fått den for 800,- kan jo hende, men et par hundrelapper eller tre spiller eeegentlig ikke så stor rolle da. Har en enda eldre Tasco 4x40 på en annen rifle i skapet, og den synes jeg faktisk ikke er så ille.

 

Den jeg har tilbud på skal være fra 80-tallet. Er det noe poeng å kjøpe denne mon tro? Er gamle Tascoer noe bedre enn feks Jahtijakt?

 

Har planer om å ha den som midlertidig kikkert på .222'en min til jeg får samlet opp midler til en Meopta/Zeiss/S&B/Kahles/Swarowski med ca samme forstørrelse/større forstørrelse senere. Bruksområdet blir topp-/rev- og beverjakt, samt skytetrening på bane. Når jeg har fått kvalitetssiktet på plass, skal Tascoen over på salongrifla.

 

Holde meg unna?

 

Annonsen er på Finn.no for øvrig.

Link to comment
Share on other sites

Har aldri hatt Tasco kikkert, men kikket igjenom noen, å fått inntrykket at det ikke er verdens beste kikkerter. Men sikkert grei nok hvis en ikke jakter i vanskelige lysforhold. Hadde heller gått for denne Tasco`n enn dette Kina greiene, mens en sparer til feks Meopta eller Zeiss. Det var sånn jeg gjorde det og. Hadde en Bushnell på jaktriflen, og kjøpte året etter en Meopta. Bushnellen fikk plass på Salongen etterpå.

Link to comment
Share on other sites

Jeg jobbet bransjen på slutten av 80-tallet, og så endel Tasco-sikter i den forbindelse. Optisk var de grei nok - som du sier ikke i Zeiss-klasse, ikke i Leupold-klasse heller for den saks skyld. World Class serien hadde bedre optikk enn de andre. Mekanisk var de også OK, men en ganske stor andel av dem fikk lekkasjer. Dette var et enten-eller fenomen, og de siktene som holdt tett var bra i forhold til prisen. Men hvor tett siktet holder selv om det er ubrukt når det er mellom 20 og 30 år gammelt er et åpent spørsmål.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar! :)

 

Endte med at jeg ringte og sa det ikke ble noe av. ØKH syntes det var dumt om jeg kjøpte denne når jeg ønsker meg en bra kikkert. "Spar heller penga og vent til du har råd til en skikkelig en!", var rådet. Og når kona gir råd er det best å følge dem.... :oops: Råd = ordre!

 

Men det er jo et greit råd da. Har jo strengt tatt ikke bruk for den heller. Tenkte bare om det kunne være noe brukbart noe, så er en tusenlapp for en med grei forstørrelse og justerbart objektiv greit nok det.

 

Så nå sparer jeg til en Zeiss (Victory) eller noe tenker jeg! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...