Jump to content

Modifisering av avtrekk Brno Mod. 2


Mauser68

Recommended Posts

Modifiserte avtrekket på min Brno Mod. 2 i dag. Nettopp ferdig med jobben og er stor fornøyd.

Fekk vekk 75 % av krypet etter avtrekk, fekk iallefall endra vekta på avtrekket med 0,5 Kg, så det er berre velstand her no.

No har eg full muligheit til å forandre avtrekksvekta ned mot 0,1 Kg, uten problem. Men det er alt for risikabelt å gå ned mot så lite som 0,1 Kg . Første gongen eg monterte rifla i stokken, så gjekk rifla av berre med å dra ned sluttstykket i låst posisjon. Så eg justerte meg opp, så avtrekket er vel ca 4 - 500 gram. Har ikkje vekt å teste med, men ca rundt der.

 

Det eg gjorde var :

 

1. Demontere avtrekket som anvisningen på f.eks. http://www.cz452.com. Dei har ein grei framstilling på dette.

2. Kutte av ca 3 mm av orginal avtrekker fjær.

3. Montere på ei hylse ( eg brukte ei fjær, som eg kappa til i passelig lengd ) på fremste låsepinne på avtrekkeren. Dette gjer at krypet blir minimalt og at du får et meir direkte avtrekk.

4. Rense og olje alle bevegelige deler i avtrekket. Tørka godt vekk overflødig olje og oljesøl.

5. Justere mutter under avtrekkerfjær, til passelig avtrekksvekt.

 

Så neste prosjekt er å modifisere CZ 452`en i .17 HMR. Men det blir definitivt ikkje i dag... :D

Link to comment
Share on other sites

Husk rifla må klare "bump" testen for å kunne kalles sikker. I tillegg skal en kunne dra i avtrekkern med sikkret rifle for så å avsikkre uten at skuddet går. Min 452 i 22lr, ligger på ca 700g med orginal fjær og er så godt som kryp fri og med veldigt lite etteravtrekk (kaldhamret avtrekksfjærguide). Så det er absolutt ikke umuligt å få gode avtrekk på disse børsene, men de blir fort farlige om man krysser grensene.

Link to comment
Share on other sites

He, he, ja det er nok minstekravet uansett ja. Det blei så sein i natt før eg var ferdig med den, så eg må finjustere den og teste den ut litt meir før eg er sikker på den.

 

Og iallefall før eg modifiserer nye Cz`en...

 

Og avtrekket blei lekkert, det er ingen tvil om nei... :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...