Jump to content

Lage hjul til gummibåt, hjelp...


Tikka-Sporter

Recommended Posts

Hei godtfolk.

 

Gåsjakta begynner å nærme seg sånn smått, til den tid må jeg skaffe meg hjul til gummibåten.

 

Har en Bombard c4 gummibåt med 25 hester, total vekt ca 150kg.

 

Har tidligere lånt ett sett med orginale landsettingshjul til denne, men har levert de tilbake. Nypris på ett sett hjul er 3000,- !!!!!!!!!!!!!! jeeeeeeeesus

 

Jeg har nå fått den geniale :?::?: ideen om å lage slikt selv, men kunne trenge litt hjelp til lokalisering av produktene jeg trenger.

 

- Store lufthjul med plastfelg og plastnav (min 13")

- Firkantrør av rustfritt stål eller aluminium

- aksling i rustfritt stål.

 

Hvor kan dette skaffes?? Hvem selger billige hjul her på berget? Biltemas hjul er for små.

 

Er rustfritt værre å sveise enn vanlig stål??? spesielle elektroder?? Alurør burde holde egentlig, da firkantprofil gjør dem sterke, men hvor jeg får man tak i sånt?? og alurør kan jeg vel ikke sveise selv, må vel ha spesielt apparat da (MIG TIG eller noe sånt....)

 

Alle tips mottas med takk........

Link to comment
Share on other sites

Stål burde du lett kunne skaffe fra lokal leverandør.

Letteste er å høre med et lokalt mekanisk verksted om de kan skaffe.

Det kan fort bli billigere enn å bestille direkte fra grosist selv.

 

Rustfritt er veldig lett å sveise bare bruk rustfrie elektroder / tilsatsmatriale.

Aluminium er noe drit å sveise men veldig greit å poppnagle sammen noe som holder lav vekt.

Båter går jo bedre jo lettere de er så om du popper sammen noe i sjøvansbestandig alu er det sikkert å foretrekke. Aner ikke hvordan det du skal lage ser ut men det er mine erfaringer.

Link to comment
Share on other sites

Angående aluminium og sveising; må du sveise da? Spørs selvfølgelig litt hvordan hjulene skal se ut, men jeg lagde sjøsettingshjul til min Zodiac helt uten å sveise. Jeg brukte firkantrør i stål til "beina". I rørveggen på den ene siden boret jeg et hull med diameter lik akseldiameter (så trang pasning jeg fikk til). I den motstående rørveggen boret jeg et mindre hull, til en 8mm bolt eller deromkring. Kappet akselen, og boret/gjenget et aksialt 8mm (?) senterhull i den ene enden. Satte så akselen inn i det store hullet i firkantrøret til den buttet i motstående rørvegg. Satte inn en bolt fra utsiden og skrudde det hele sammen. Er nok greiere å sveise, men har man ikke utstyret for hånden har dette opplegget fungert helt uten problemer.

 

Lagde forresten alt i vanlig konstruksjonstål, og malte hele herligheten med zinkholdig primer. Og det har holdt utrolig godt. Nå etter ca. 10 år er det noen rustflekker, men jeg har så å si aldri spylt av hjulene etter bruk i saltvann, så den primeren må ha vært bra. Nå har jeg aldri sett originale sjøsettingshjul i virkeligheten, men mine fungerer helt fint. Lå langt unna kulelagrede hjul - gode kulelagre hadde selvfølgelig rullet bedre, men rustne kulelagre ruller veldig dårlig :wink:

Link to comment
Share on other sites

topp topp, just the kind of information I need :)

 

Hvilken type zinkbehandling var det?? Er det noe spesial spesial???

 

Takker knutb, tror jeg følger din metode og dropper sveisen, holder i massevis til meg.

 

PS: var aksling rustfri?? Elller vanlig stål?? Er vel vanskeligere å gjenge opp rustfritt eller?? Har gjengesett, men tror ikke det er guds gave til stålarbeideren akkurat.........

Link to comment
Share on other sites

Må innrømme at jeg ikke husker hva slags primer jeg brukte. Lyseblå/grå av farge, omtrent som Arcanol... det hjalp mye tenker jeg :) Men ikke noe spesial spesial, jeg plukket bare med meg en boks med zinkholdig primer. Kan jo ha hatt flaks :mrgreen:

 

Ikke noe rustfritt i mitt tilfelle, bare konstruksjonsstål av simpleste skuffe, så det var greit å gjenge opp. Jeg er langt fra noen racer på stålarbeide heller, men dette "kjøretøyet" skal jo bare bevege seg i makelig trillebår fart, så det er ingen krise med noen små skjevheter her og der. Øyemål og håndholdt drill funker bra. Brukte hjul med plastnav, og tredde noen stålskiver (disse bør nok være rustfrie) på begge sider av hjulene, slik at hjulene kom klar av beina. Boret et lite hull ytterst i akselen og låste av hele greia med en saksepinne. Enkelt og greit. Det eneste verktøyet jeg trengte var baufil (vinkelsliper går selvfølgelig kjappere), fil, drill med bor, konisk platebor (for akselhullet, samt glidesporet tilpasset min Zodiac) og en gjengetapp. Smør akselen godt inn med fett, og tut og kjør.

 

Må si at jeg er overrasket over hvor godt det hele har holdt. Og det er stadig like morsomt å komme trillende med denne farkosten - det må være en ytterst liten andel av det norske folk som har sett en gummibåt med sjøsettingshjul!("Så smart da, klarer du å håndtere den båtene alene..?.." :lol: )

Link to comment
Share on other sites

joda, disse hjula er GENIALE rett og slett, ikke noe problem å trille båt og motor aleine, skal ikke rare krafta til for å løfte fronten når motoren sitter bakpå.

 

Jeg kommer definitivt til å kopiere din patent knutb, takker for oppskrift 8)

 

Eneste problem nå er at Clas ohlsson ikke selger de store 400mm Ø hjula lengre, bare de små på 260mm Ø. Biltema har vel noen på samme målet 26cm, men jeg tror diameteren der blir for liten rett og slett.

 

Etter gooooooogling fant ejg ett firma som het http://www.witre.no som hadde perfekte hjul, men de solgte kun til bedrifter, grrrrrrrrrrrrrr.

 

Noen som har tips om hvor jeg kan skaffe lufthjul med plastnav og dimater på ca 35-40cm??? Skal se ut som de OIH har lagt ut bilde av øverst i tråden.

Link to comment
Share on other sites

Du kan ikke sveise aluminium og stål sammen. Det må du uansett skru/poppe.

Alu må sveises med mig/tig og gass (argon) Du får også elektroder til aluminium men det er det største dritet jeg har prøvd noensinne. ikke kast bort pengene på det.

Du får helt greie rustfrie elektroder på Biltema . de heter 309 eller 316 .. begge kan brukes på rustfritt stål men 309 må brukes dersom du skal sveise rustfritt til normalt stål .. 316 er for å sveise rustfritt/rustfritt.

Link to comment
Share on other sites

Haubits: Sykkelhjul vil ikke funke. Blir rett og slett for tynne og vil dermed synke ned i sanden og lett sette seg fast mellom steiner.

 

Tror løsningen nærmer seg. Både Fiskars og TrallNor leverer 350mm dekk m plastfelg som reservedeler til sine trillebårer, får kjøpe meg sånne. Problemet er bare at alle sjapper i tromsø med slikt i sortimentet, ikke får inn trillebårer og deler før ca 1 mnd, da først er det ordentlige hageseson i tromsø, hehe. Når jeg kikker ut av stuevinduet har jeg ca 70-80cm hardkomprimert kramsnø på plenen, sukk..........................

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

hjulene er faktisk ferdiglaget, funket som juuuuuling!!!

 

Fikk tak i de store lufthjula OIH viste i posten sin (clas ohlsson). Kjøpte sjøbestandig alu firkantrør (40x40) samt syrefast stål til aksling, alle deler kom på ca 300 m syrefaste bolter, skiver, og skruer. Hjula og lagre kosta meg ca 500 inkl porto, totalt 800 spenn mao.

 

Brukte båten på havertjakt forrige helg, hjula funket bare lekkert med motor og bagasje i båten over steinete strender. Sparte endel gryn på dette opplegget kontra butikkjøp, ikke like lekre kanskje, men bra endog

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...