Jump to content

Cairn Terrier til jakt?


Detlef

Recommended Posts

Hei alle sammen!

 

Skal ha ny hund, har hatt Cairn Terrier før, den ble nesten 16 år gammel men ble ikke brukt som jakthund, måtte avlives pga av sykdom (okt 2008). Diskuterte mange ganger med kona mi og endelig er hun villig til å ha ny hund nå. Hun ønsker Cairn Terrier igjen pga størrelsen. Hadde håp å få hun til å ta imot TJT men nei. Hun skal ha Cairn Terrier.

Jager alt fra rype til elg.

Hva kan Cairn Terrier brukes til, fikk bl.a. lese rev og oter. Fant dessverre ikke alt for mye her på forumet.

Noen her som bruker Cairn Terrier som jakthund? Til hva? Hvilken oppdretter kan anbefales?

 

Har både NEG og Østsibirsk Laika i elg jaktlaget. Har i tillegg Gordon Setter og Pointer til disposisjon.

 

Takker og bukker for alle svar.

 

Detlef

Link to comment
Share on other sites

Den har jaktlyst, er avlet for jakt.

Så den kan brukes. Men hva vil du bruke den til?

Har prøvd en på blod spor. Det fungerte utmerket. Og er ikke i tvil om at den kan bli en formidabel predator jeger.

Men ut over det er jeg ikke sikker på hva som den kan trenes til.

Link to comment
Share on other sites

............for å gi tips om rase. .........

 

Takk for svaret, men trenger ikke tips om rase i det hele tatt. Som jeg skrev før har jeg tilgang til både NEG og Østsibirsk Laika samt fuglehunder (Gordon setter og Pointer).

Trenger bare tips ifbm Cairn Terrier. Hva kan den brukes til? Bortsett fra rev og oter. Skal ikke sette familieliv på spill for også kona er den som må klare seg med hunden hele dagen og hun vil rett og slett ikke har en annen hund.

Link to comment
Share on other sites

tror det begrenser seg til blodspor gitt.

var vel opprinnelig rottehund om jeg ikke tar mye feil, er vel uansett ingen i norge som avler disse til jakt.

blir heller ikke brukt i hjemlandet så vidt jeg vet, nærmeste du kommer er vel noe som kalles sporting lucas terrier som brukes til diverse støkkjakt.

tror du må ta en runde til med fruen, og vurdere border og russell i tillegg til tysker, kanskje hu kommer på glid da?

Link to comment
Share on other sites

Du får kjøpe en "Cairn Terrier av jaktlinjer". Fortell fruen at det er endel oppdrettere av disse linjene spesielt i Sverige.

 

Her er en beskrivelse av "Cairn Terrier fra jaktlinjer" (sakset fra tyskjaktterrier.no :D ):

 

Bakgrunn: Avlet fram av tyske jegere fra foxterrier og engelsk terrier.

Godkjent som egen rase i Tyskland i 1931.

 

Skulderhøyde: 33 -40 cm.

 

Pels: Stri- eller sletthåret og vanligvis svart. Svartgrå eller mørkebrune varianter finnes.

 

Vekt: Fra 7 til 10 kilo.

 

Egenskaper: Energisk jeger med sterkt medfødt jaktinstinkt. Meget allsidig, men brukes hovedsakelig til rådyrjakt.

Hihund både for rev og grevling. Apporterer fugl både på land og i vannet. Stiller grevling. Lokaliserer og markerer mink og mår med los. Gjør ettersøk i bånd, men kan slippes for å ta igjen skadet vilt som flykter

for fort. Drar ned og avliver dyr opp til rådyrs størrelse. Aggressiv mot rovdyr.

 

:wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei, føler jeg kan bidra litt her.

 

Dama har en cairn terrier, som jeg har oppdratt fra valpestadiet.

Det finnes selvsagt MYE bedre raser til jakt, men helt håpløst er ihvertfall ikke dette dyret vårt.

Jeg har lostider med denne saken i opptil 50 minutter på rådyr. :shock:

Nå har nok saken vår betydlig mer jaktlyst enn en vanlig for rasen, men bikkja jager alt den klumpete kroppen makter :-)

 

Ikke er vilfinneregenskapene de utroligste, og søket begrenser seg til 50-100 meter unna meg :-), men når hu finner et ferskt spor, så jager hun på og loser med en lys trivelig hals. Har for orden skyld aldri skutt rådyr for henne, men det kommer om jeg bare gidder å jakte rådyr.

 

For at jakta skal kunne gjennomføres, må denne klumpen holdes i skikkelig god form - og du må begynne treningen tidlig! Desverre har ikke slike selskaps-raser de samme fysiske forutsetninger som våre jakthund-raser. - men denne klumpen vår holder greit 2-3 mil skitur.

 

Du vil ikke få noe særlig gratis med en slik "jakt-hund" og man kan nok heller ikke forvente at den blir særlig til jeger. Dog har jeg hørt om en til som også loser rådyr som f....

 

Av andre jakt-egenskaper har jeg innlært tvangs-apport (eller...., dvs. at jeg begynte men har ikke giddi å fullført, da jeg har ekte-fuglehund), bikkja kan sikkert apportere duer, rype og sånn.

Blodspor går selvsagt fint.

Vår bikkje er ikke tøff nok til å gå i revehi, eller på grevling - for dette har pappa prøvd (.....til noens store fortvilelse....)

Link to comment
Share on other sites

Du får kjøpe en "Cairn Terrier av jaktlinjer". ..........

Den prøvde jeg allerede - uten hell.

 

Kompisen har Østsibirsk Laika valp og. Hu, kona mi, koste seg med den men likevel ... :( .

 

Må vel ta

.. en runde til med fruen...
.

 

Ikke så enkelt med ikke jagende kvinnfolk :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Etter en lang ny runde med fruen i dag er "Cairn Terrier av jaktlinjer" ikke lenger helt utelukket i det hele tatt. Noen som vet om / er kjent med folk som har tjt i nærheten av Dovre / Lesja / Rauma Kommune. Kunne tenkt meg en titt på / kosestund med hunden / hundene sammen med henne i nær framtid.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du vil ha en carnterrier av den store typen ser den sånn ut: :mrgreen:

DSC_3541.JPG

DSC_3499.JPG

Vinter%20041.jpg

 

Hvis østlaika er et alternativ for din del og dama de liker å gå på ski. Burde du låne med deg en som trekker litt skikkelig og la henne prøve og henge på slep

 

Dette er en carnterrier av den lille hvite typen:

Vinter%20112.jpg

DSC_3365.JPG

En petit faller som alltid i smak hos damene. Like rufsete i pelsen også.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...