Jump to content

Vurderer å kjøpe S&L 308. Anbefalinger?


haralabb

Recommended Posts

Hei.

 

Da prøver jeg meg på mitt første innlegg, etter å vært medlem i snart to år. Saken er den, at jeg vurderer å kjøpe en Shultz & Larsen Classic i 308, som de selger til rett under 10 000,- hos Jaktdepotet.

Er det noen som har noen erfaring,råd og tips i forhold til denne riflen. Er dette noe å satse på?

 

 

Mvh Haralabb

Link to comment
Share on other sites

Har ikke våpenet selv, men har testet et som en kompis av meg har. Bra våpen.

 

Mener at Jakt&Friluft annonserte et tilbud for et par uker siden på dette våpenet. Da var det med KKC-stokk til 11-12000. Hvis du kunne tenke deg en slik stokk så er vel dette et knakende godt tilbud.

Link to comment
Share on other sites

Hei og takk for svar.

 

Jo det må være et godt tilbud. Har sett på den stokken, og den var snerten den. Kjente på rifla når jeg var på Jaktdepotet og den virket tight og fin sånn ellers, men det er ofte grei å få tips og råd fra brukere.

 

Sporer kort litt av tråden her nå siden jeg ser du er Spets tilhenger. Går nemlig å vurderer Spets nå. Min trofaste vorsther venninne begynner å dra på åra. Noen tips her også kanskje ? :)

Link to comment
Share on other sites

Med KKC-stokk og match-avtrekk får du deg en skikkelig fin rigg :-)

 

Jeg har kun eid spetser så jeg er vel litt preget av den typen jakt, så det å sammenligne med andre typer fugljakt blir litt vanskelig.

Bor du sånn til at du kan ha spets? Det kan bli litt problemer med naboen da disse hundene kan være litt gneldrete. Den jeg har nå er ganske ille, men den forrige jeg hadde var stort sett grei. Ellers så er det aldri et kjedelig øyeblikk med disse hundene og du får virkelig en jakthund du kan bruke til mye forskjellig hvis du vil. Jeg har bare brukt min til fugl, men du verden så mye elg jeg kunne ha skutt for den. For ikke å snakke om ekorn.. De er også mye brukt til mink og mårjakt, og i Sverige vet jeg de bruker dem til grevling.

 

Da det gjelder valper så kan dette være fryktelig vanskelig å få tak i. Ser på hjemmesida til nsfn http://www.nsfn.no/avlsrad/avlsraad_valpekull_fs.htm at det er et par valpekull på gang nå, så det kan hende du har flaks. Far min kjøpte akkurat en valp fra Korsmo. Ta kontakt med klubben så kanskje de vet om noe i Sverige. Det var slik jeg fikk Jussi som jeg har nå. Det var litt valpetørke da jeg skulle handle.

 

Det er forresten et par tråder her inne om spetsjakt som er verdt å lese.

 

Ellers er det bare å spørre om det er noe mer konkret du lurer på.

Link to comment
Share on other sites

Med KKC-stokk og match-avtrekk får du deg en skikkelig fin rigg :-)

 

Takk for et utfyllende svar spets. Jo , jeg bor greit og landlig til pr. idag. Har sjekket litt på raseklubbens side og skjønte også der at en må være litt tålmodig hvis en ønsker å kjøpe spets med tanke på tilgangen på valper.

 

Ellers så vil jeg vurdere kanskje en rigg med kkc -stokk.

 

 

Haralabb

Link to comment
Share on other sites

Har 2 shultzer nå men system våpen m97dl. Og den classicen du muligens har sett på er ikke med løps skifte. Dvs systemvåpen. Bare en tanke. HVis den heter kun classic og er brukt.

 

Den "gamle" med løps skifte heter dl 97.

 

Den ny classicen er med løps skifte og heter classic dl. Og hvis jeg ikke husker feil så har de de på kampanje på jakt og friluft. Dette med løpsskifte er noe å tenke på i disse dager med våpen begrensning. Du kan ha så mange løp du vil til de for løpet er en våpen del.

 

Se på brukt sidene til jakt og friluft tror det ligger en brukt dl 97 der. Skulle ikke forundre meg om du kunne får ei 308 pipe i den i steden for de npipa som står i hvis du forhandler litt.

 

Grunne ti l2 system våpen er at jeg brukler den ene til jaktfelt i kal 6.5, den andre er nå 3006, men skal ha fler piper til den etterhvet som behovet melder seg

Link to comment
Share on other sites

Har 2 shultzer nå men system våpen m97dl. Og den classicen du muligens har sett på er ikke med løps skifte. Dvs systemvåpen. Bare en tanke. HVis den heter kun classic og er brukt.

 

Den "gamle" med løps skifte heter dl 97.

 

 

Hei.

 

 

Rifla hos Jaktdepotet er ny, men typebetegn. utover Classic er jeg ikke sikker på. Så jeg er noe usikker om denne er med løpsskifte. Det hadde jo vært helt genialt, i og med at løp registreres som våpendel som du sier. Må sjekke dette imorgen.. Prisen var ihvertfall 9990,- Skal sjekke med jakt og friluft også.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Jeg har nå en S/L M97DL i 308W. Den har en grade 4 stokk! Hatt mange våpen opp gjennom tiden,(Tikka, sako, remington og AZ), men schultz`n er den beste. Pen, nydelig å skyte med, små samlinger. Et lite apropo til KKC-stokk, man får ikke ut sluttstykke uten å skru av kolbeforhøyeren! 8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en S&L DL97, og skal jeg ha en rifle til så vurderer jeg å kjøpe en S&L neste gang også.

Den heter vel nå Classic DL ser det ut som.

 

Avtrekket er ubegripelig bra. Det eneste er at blåneringen føles noe mager, men den sitter på min

børse uten noe problem. 5-skudd magasinet er jo litt 'blekkboks', men der er det kommet et nytt

som er bedre. Tipset er iallefall å få et 5-skudd magasin av den nye typen.

 

Bruker man Lapua Mega patron i 9.3, så er det lurt å avrunde kanten fremme på magasinet med

en fil eller dremmel, så ikke spissen butter og henger i kanten. Tar etpar minutter så er det fikset.

 

Kan skifte løp mellom 6.5 og 9.3 og bare stille knepp, og det har enda ikke gitt noen overaskelser

på treffpunktet. Bruker moment nøkkel så det blir likt hver gang.

 

Er veldig fornøyd, men har ikke 308 løp, så jeg kan ikke svare for det kaliberet.

Link to comment
Share on other sites

Villedene pris på classicen hos jakt og friluft er 11400(ikke løps bytte)

 

Med løps bytte heter den classic dl og har pris 13500.

 

 

Hei igjen.

 

 

Ja ja, sånn er det. Uansett så virker det som ei grei børse. Kan jo være strategisk fornuftig å legge på noen lapper og få ei rifle med mulighet for løpsskifte.

 

 

Haralabb.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en S&L DL97, og skal jeg ha en rifle til så vurderer jeg å kjøpe en S&L neste gang også.

Den heter vel nå Classic DL ser det ut som.

 

 

Hei

 

Og takk for mye god info. Ser ut som det blir ny S & L på meg. Godt å høre at 5 skudds mag. kommer med forbedringer. Veldig ok også at avtrekk virker bra. Som nevnt tidl. virket rifla veldig tight og fin sånn ellers.

 

Mh Haralabb

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Jeg har nå en S/L M97DL i 308W. Den har en grade 4 stokk! Hatt mange våpen opp gjennom tiden,(Tikka, sako, remington og AZ), men schultz`n er den beste. Pen, nydelig å skyte med, små samlinger. Et lite apropo til KKC-stokk, man får ikke ut sluttstykke uten å skru av kolbeforhøyeren! 8)

 

 

Hei.

 

Så kolbeforhøyer må av hver gang sluttstykke skal ut? Men ellers så virker jo dette som en fin børse. Men er denne hos jaktdepotet til 9990,- kvalitetsmessig på høyde med de med mulighet for løpsskifte, sånn bortsett fra at en ikke kan bytte løp?

 

Haralabb

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv den rifla du tenker på, en classic i 308 win, dog uten mulighet for løpsbytte, og jeg må si at jeg er veldig fornøyd med min. Presisjonen kan jeg ikke klage på, den er meget bra, og kvalitetsinntrykket rifla gir er også veldig bra. Tenker da på avtrekket og den silkemyke boltgangen som ikke er nummer 2 bak noen! (etter min mening).

 

Når det er sagt så er kolben, for meg noe lav, i og med at jeg satte på en 2,5-10x56 kikkert og derfor var nødt å gå for høye kikkertmontasjer. hadde jeg valgt en kikkert i "ettellerannet x 50" hadde jeg nok klart meg med medium montasjer og kolben hadde da kanskje ikke føltes så lav. jeg fikk en børsemaker til å lage et justerbart kinnstykke i kolben så da er det problemet løst.

 

Du må imidlertid være nøye med å passe på rifla når du jakter i dårlig vær. Være flink å olje løpet før du går ut, og pusse det med en gang du kommer hjem, men dette gjelder forsåvidt for alle våpen.

 

Kort summert, ei super og forholdsvis kort rifle som jeg tror du kommer til å bli super fornøyd med!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv den rifla du tenker på, en classic i 308 win, dog uten mulighet for løpsbytte, og jeg må si at jeg er veldig fornøyd med min. Presisjonen kan jeg ikke klage på, den er meget bra, og kvalitetsinntrykket rifla gir er også veldig bra. Tenker da på avtrekket og den silkemyke boltgangen som ikke er nummer 2 bak noen! (etter min mening).

 

Hei.

 

Takk for info. Ja min opplevelse når jeg var å kikket på riflen, var at boltgangen var veldig myk og tight.

Var det stor kostnad å evt. ettermontere justerbart kinnstykke ?

 

 

Haralabb

Link to comment
Share on other sites

Sluttstykke problematikken, er vel nokså lik for de fleste stokker som har justerbar kolbeforhøyer.

 

Selv vurderer jeg å frese ut spor for sluttstykket i min kkc kolbe (sitter på en S&L Victory i 308w). Siden kkc bruker umbrako skruer til å låse heisen.

 

 

Hei.

 

Er det å frese ut evt. for sluttstykke noen stor greie og er det noe en børsemaker bør gjøre?

 

 

 

Haralabb

Link to comment
Share on other sites

Sluttstykke problematikken, er vel nokså lik for de fleste stokker som har justerbar kolbeforhøyer.

 

Selv vurderer jeg å frese ut spor for sluttstykket i min kkc kolbe (sitter på en S&L Victory i 308w). Siden kkc bruker umbrako skruer til å låse heisen.

 

 

Hei.

 

Er det å frese ut evt. for sluttstykke noen stor greie og er det noe en børsemaker bør gjøre?

 

 

 

Haralabb

Det vites skrivende stund ikke, men jeg har sett litt på det. Og jeg ble litt betenkt over hvor mye som må bort (må sjekke at sporet som må inn, ikke kommer i konflikt med kinnet mitt).

Jobben gjør jeg selv, med litt tolmodighet og en overfres til grov arbeidet. Vel og merke etter at jeg har sjekket prisen på en ny kolbeforhøyer hos kkc, i tilfelle jeg gjør meg bort. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg leverte inn våpenet til våpensøilen, og deres børsemaker fikset et justerbart kinnstykke til meg. Det er laget ved å skjære ut et stykke, frese plass til en heis og montere denne. Det er en skrue montert til heisen. Denne åpnes og lukkes lett med en mynt. Rundt kinnstykket har børsemaker påført et "falskt tre materiale" slik at børsa ikke har en ujevn stokk når det justerbare kinnstykket er slått ned.

 

I tillegg måtte sikringen og avtrekket justeres. Totalt 3000 kroner. Avtrekket mitt var innstilt fra fabrikk til så lett at børsemakeren ringte og spurte om jeg hadde stilt avtrekket så lett med vilje. Han anbefalte meg å justere det litt tyngre da han fikk klikk i det han tok et kraftig ladegrep.

 

Uansett til sammen kostet det 3000, og regner med at ca 3-400 av disse gikk til justering av sikring og avtrekk, mens resten gikk til kinnstykket.

 

Arbeidet var fint utført synes jeg, men som andre sier, når sluttstykket skal ut, må kinnstykket "slås ned" i kolben.

Link to comment
Share on other sites

Haralabb

Det vites skrivende stund ikke, men jeg har sett litt på det. Og jeg ble litt betenkt over hvor mye som må bort (må sjekke at sporet som må inn, ikke kommer i konflikt med kinnet mitt).

Jobben gjør jeg selv, med litt tolmodighet og en overfres til grov arbeidet. Vel og merke etter at jeg har sjekket prisen på en ny kolbeforhøyer hos kkc, i tilfelle jeg gjør meg bort. :wink:

 

 

 

Ja det er klart en kan prøve sjøl hvis en er litt nevenyttig og er stø på labben. Tyristubben gjør visstt dette til en ok pris sånn jeg har skjønt det. Så på nettsiden deres og det jeg så der var meget pent arbeidet.

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke litt drøyt å bruke 3000 kroner på en forhøyet kinnkappe på en standard S&L stokk? (et åpent spørsmål,- som jeg i alle fall stiller meg...).

 

Mulig å få andre stokker av bedre kvalitet med med "riktigere" høyde til en "riktigere" pris enn å begynne å modde for flere høvdinger på et billig trestykke fra S&L?

 

Et annet spørsmål: Er Classik variantene (og Classic lux) søylebeddet fra fabrikk,- slik som 97DL / Victory, eller kommer også denne kostnaden i tillegg (1000 spenn)?

 

Har en S&L 97 DL gr. 2 i 6,5 x 55. Greit våpen det,- men stokken er vel ikke noe å rope hurra for hva angår trekvalitet spesielt.

 

Låskassen virker meget solid,- skikkelige stålgreier,- og bra avtrekk. Skranglete magasin. Et greit allround våpen hvis man tenker kun å ha en rifle som fungerer til alt. Samler 12mm med fabrikkammo (Har kun testet 2 runder med Norma Oryx), og skytter er definitivt ikke bedre enn 12mm,- så våpenet leverer sånn sett.

 

Dette handler også selvsagt om budsjett og hva man vi ha. Ønsker man rifle i tradisjonell utførelse (vanlig trestokk + blånert, uten mulighet for løpsskifte) til rundt 10 lapper,- vil jeg tro en S&L Classic er en hot kandidat. Har også Tikka T3 light ss i 6,5 x 55. Hvis valget stod mellom Tikkaen i tre + blånert eller S&L Classic i samme konfigurasjon,- ville jeg nok vurdert S&L som en sterkere kandidat, grunnet fint stålarbeid og meget gode løp. (Tikkaen har jeg så langt fått til å samle 17mm).

Link to comment
Share on other sites

Jeg leverte inn våpenet til våpensøilen, og deres børsemaker fikset et justerbart kinnstykke til meg. Det er laget ved å skjære ut et stykke, frese plass til en heis og montere denne. Det er en skrue montert til heisen. Denne åpnes og lukkes lett med en mynt. Rundt kinnstykket har børsemaker påført et "falskt tre materiale" slik at børsa ikke har en ujevn stokk når det justerbare kinnstykket er slått ned.

 

 

Der hørtes jo veldig ok ut det da. Greit å vite at det er flere muligheter her. Prøvde rifla i forretn. idag igjen. . . :) og jeg bør nok ha justerbart kinnstykke siden kolben er forholdsvis rett.

Link to comment
Share on other sites

Der hørtes jo veldig ok ut det da. Greit å vite at det er flere muligheter her. Prøvde rifla i forretn. idag igjen. . . :) og jeg bør nok ha justerbart kinnstykke siden kolben er forholdsvis rett.

 

 

Et lite tips:

 

1) Sett opp en budsjettramme.

2) Prioriter hva du vektlegger

3) Se hva du får for pengene i forhold til dine ulike prioriteringsvalg innenfor budsjettet- hva gir deg mest tilbake ("mest nytte")

4) Kjøp det våpenet du da kommer frem til (som dekkes innenfor budsjettet)

 

Jeg legger til grunn at du har et budsjett - ellers kjøper du ikke en S&L Classic men heller en Victory eller et annet våpen for den del (ser ingen umiddelbar samlet fordel med Classic som gjør denne mer attraktiv enn Victory / 97DL hvis man ser bort fra økonomi).

Link to comment
Share on other sites

Du har mange muligheter, men kanskje kan jeg være enig i at ca 2 500 kroner er litt mye å bruke på kinnstykke. Du må se det ut fra en vurdering. Hva skal du jakte på, blir det behov for en lyssterk kikkert? Dersom du konkluderer med at du ikke skal jakte mye i skumring men mer dagpostering med løshund eller slikt, så trenger du ikke en kikkert med så stor lysåpning. 1.5-6x42 kikkert er et veldig greit allround sikte, særlig hvis du ikke kjøper det billigste. En kompis har et meopta artemis i i den størreslen (1,5-6x42) på samme rifla (s&l classic 6,5x55) og jeg mener han slapp unna med lav montasje. Kan hende han måtte opp i medium høyde på montasjene, husker ikke riktig. Uansett for han var det ikke nødvendig med en høyere kolbe, da den "lille" kikkerten ikke kom så høyt oppe på rifla som min "store" kikkert gjorde. Om en kolbe er for lav eller for høy kan også avhenge litt av "ansiktsanatomien" hos den enkelte, så om det bare er min kompis som har uvanlig lave kinnbein vet jeg ikke :P

 

Derfor vil jeg anbefale deg å sette deg inn i hvilke behov du har, og dersom skumringsjakt på hjort er det du skal drive med, så kan det hende at kkc stokk kan være det riktige. Likevel en KKC stokk som det har blitt snakket om tidligere i tråden er dyrere enn et justerbart kinnstykke, og den orginale stokken på s&l classic synes jeg egentlig er veldig god. Fyller godt ut i hånda og er passe brei på framstykket for mine hender hvertfall, og med tanke på min jakt (går en del på hjort i bratt terreng) så ville jeg heller bruke penger på å få justerbart kinnstykke enn å få ei veldig tung rifle som følge av montering av KKC stokk.

 

Når det gjelder alternative stokker har jeg imidlertid lite peiling, og kkc stokken er vel den eneste jeg vet om, så andre lettere alternativer kan være en mulighet uten at jeg kan si noe sikkert om dette.

Link to comment
Share on other sites

Der hørtes jo veldig ok ut det da. Greit å vite at det er flere muligheter her. Prøvde rifla i forretn. idag igjen. . . :) og jeg bør nok ha justerbart kinnstykke siden kolben er forholdsvis rett.

 

 

 

Jeg legger til grunn at du har et budsjett - ellers kjøper du ikke en S&L Classic men heller en Victory eller et annet våpen for den del (ser ingen umiddelbar samlet fordel med Classic som gjør denne mer attraktiv enn Victory / 97DL hvis man ser bort fra økonomi).

 

 

Ja, jeg har ei budsjettramme å forholde meg til med litt slakk. Tanken var ei rifle opp mot maks 10 000,- Deretter en kikkert i feks 2,5-10x50 gjerne Zeiss rundt 8000,- Videre en lyddemper.

Da er vi sånn sett rundt 20 000,- vel.

Link to comment
Share on other sites

Du har mange muligheter, men kanskje kan jeg være enig i at ca 2 500 kroner er litt mye å bruke på kinnstykke. Du må se det ut fra en vurdering. Hva skal du jakte på, blir det behov for en lyssterk kikkert? Dersom du konkluderer med at du ikke skal jakte mye i skumring men mer dagpostering med løshund eller slikt, så trenger du ikke en kikkert med så stor lysåpning. 1.5-6x42 kikkert er et veldig greit allround sikte, særlig hvis du ikke kjøper det billigste. En kompis har et meopta artemis i i den størreslen (1,5-6x42) på samme rifla (s&l classic 6,5x55) og jeg mener han slapp unna med lav montasje. Kan hende han måtte opp i medium høyde på montasjene, husker ikke riktig. Uansett for han var det ikke nødvendig med en høyere kolbe, da den "lille" kikkerten ikke kom så høyt oppe på rifla som min "store" kikkert gjorde. Om en kolbe er for lav eller for høy kan også avhenge litt av "ansiktsanatomien" hos den enkelte, så om det bare er min kompis som har uvanlig lave kinnbein vet jeg ikke :P

 

 

Hei.

 

Denne rifla kjøpes i første omgang med tanke på hjortejakten. Derfor ønsker jeg også en kikkert med gode skumringsegenskaper. Jeg er enig med deg i at stokken på S & L kjentes veldig god slik den var. Den lå veldig godt i hånda.

Er også enig i at justerbart kinnstykke kommer før kkc stokk.

Link to comment
Share on other sites

Tør jeg spørre om du har andre rifler til storviltjakt fra tidligere? Hva legger du vekt på når du nå skal ha nytt våpen (til hjortejakt)?

 

Har du ellers vært inne på sidene til jaktogfriluft og sett hva de har på tilbud? En del remington. Ellers er det vel mulig de har noe S&L liggende på lager som du gjerne får et godt tilbud på. Ville tatt en telefon dit var jeg deg. En remington Tactical LR i .308win til 10.000 er vel kanskje også en grei pris (satt ned fra 16).

 

(Ingen bransjetilknytning)

 

Ellers er vel Zeiss Classic 2,5 - 10 x 50 til ca 6 lakser (finner sikkert dette et sted til den prisen) et sikkert valg.

Link to comment
Share on other sites

Tør jeg spørre om du har andre rifler til storviltjakt fra tidligere? Hva legger du vekt på når du nå skal ha nytt våpen (til hjortejakt)?

 

 

Hei.

 

 

Ja da, jeg har ei Zastava rifle i 6,5x55 med kikkert og lyddemper. Det som er litt greia, eller for å si det på en annen måte, årsaken til at jeg begynte å vurdere ny rifle, var at jeg oppdaget eller fikk forståelsen av at når jeg fikk påmontert lyddemper med dertil kapping av løpet, så mistet jeg såpass anslagsenergi at jeg muligens kom under grensa for anslag på 100m. Jeg er ikke 100 % sikker, men mye info rundt tilsier at jeg er plutselig er i grenseland og vel så det. Dette var ikke noe jeg tenkte på eller var klar over når jeg slo til på lyddempertilbudet.

Så derfor ny børse og da i 308 som tåler demper og kapping uansett. Samtidig får jeg hevet kvaliteten på rifle og kikkert. Ikke for det , jeg har vært veldig fornøyd med Zastavan. Skyter godt med den.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville vurdert en neopren kolbeforhøyer/patronholder og brukt Zastavaen, få børsa godt tilpasset. Nyt høsten, skyt hjort.

 

Burde vel ikke sagt/skrevet mer.

 

En kortet og dempet 308W gjør ingen forskjell for hjorten. Med hull i lungene legger den seg, uten selv å vurdrere kaliberet den ble skutt med.

 

Justerbar kolbekam er sikkert kult. Hvor mange ganger vil høyden bli justert? 1. gang. Så er du ferdig.

 

Om jeg skulle støtte deg i ønsket om kraftigere saker, må du ønske deg noe som gjør forskjell, en 6,5*55 er perfekt til hjort, om pipa er 40 eller 60 cm forandrer ikke dette.

 

Når mange storelger skal skytes hver høst, da er MER bedre. Å ta "spranget" til 308W blir nesten som ett skritt tilbake, i hvert fall like (u)nyttig.

 

 

Heve kvaliteten i forhold til Zastavaen?

 

Fiks avtrekket så er børsa like god som SLen, (For all praktisk betydning).

 

Oppgradering på det grunnlaget du beskriver er FAKTISK bare tull.

 

 

 

Kjøp gjerne ny børse, SL er blandt de bedre.

 

Om du har LYST er vel det god nok grunn??

 

 

Att det er nødvendig? att du vil vinne noe på det. nope..

 

 

 

 

 

Har selv skiftet våpen på like tynt grunnlag, så jeg vet ikke om jeg ville fulgt mine anbefalinger. :twisted:

 

Stadig like forvirret? ikke etter neste episode....

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville vurdert en neopren kolbeforhøyer/patronholder og brukt Zastavaen, få børsa godt tilpasset. Nyt høsten, skyt hjort.

 

Hei.

 

 

Jo jeg følger forsåvidt tanken din, men er du sikker på at anslagsenergien holder? Enig i at Zastavan er ei god børse. Uten tvil og jeg vil aldri kvitte meg med den uansett hva jeg måtte investere i.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...