Jump to content

Tam elg???


jegerjente38

Recommended Posts

Er det noen som har erfaring med at elgen blir nesten tam og uredd?

Jeg har hester og de står ute hele året med et høyt strømgjerde rundt seg.

Jeg har registrert at elgen flere ganger har hoppet over gjerdet og stått inne på beitet til hestene og spist høy sammen med de.

Verken hestene eller elgen er redd for hverandre.

Har også elgen i hagen og ikke bare en men flere på en gang og de spiser på alt nå¨som det er snø.

Er litt bekymret for barna som er ute å leker når elgen omtrent ikke viser tegn til å være redd.

Har to hunder, en dachs og en blandings hund og disse prøver å jage elgen men det ser ikke ut til at den brys seg så mye om de.

Den ene elgen som går her er enorm, den har med seg en mindre elg og en ettårs kalv. Har også flere elger som er innom her.

Er dette normalt? Holder til i østfold.

Link to comment
Share on other sites

Elgen går på sparebluss nå om vinteren og "skrur av" mye av alarmberedskapen. Det handler selvsagt om å skaffe seg mat lettvint og bruke minst mulig energi. Det er nok derfor de kan oppleves tamme vinterstid. Har du mulighet, kan det hjelpe å legge ut silo etc. lengre bort fra der du bor. Da kan du kanskje få dem bort fra huset. Dette bør man kun gjøre i forståelse med ev. naboer og grunneiere. Faren er at man trekker til seg flere elger. Ta kontakt med viltansvarlige i kommunen hvis de er problematiske.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har erfaring med at elgen blir nesten tam og uredd?

Jeg har hester og de står ute hele året med et høyt strømgjerde rundt seg.

Jeg har registrert at elgen flere ganger har hoppet over gjerdet og stått inne på beitet til hestene og spist høy sammen med de.

Verken hestene eller elgen er redd for hverandre.

Har også elgen i hagen og ikke bare en men flere på en gang og de spiser på alt nå¨som det er snø.

Er litt bekymret for barna som er ute å leker når elgen omtrent ikke viser tegn til å være redd.

Har to hunder, en dachs og en blandings hund og disse prøver å jage elgen men det ser ikke ut til at den brys seg så mye om de.

Den ene elgen som går her er enorm, den har med seg en mindre elg og en ettårs kalv. Har også flere elger som er innom her.

Er dette normalt? Holder til i østfold.

 

 

 

Få tatt noen bilder av de elgene dine. Hvem vet, kanskje barna kan slenge en sadel på elg oken om noen år og ta seg en ri tur :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...