Jump to content

Jakt på fugl.


mauserk98

Recommended Posts

Dette blir veldig generelt, da jeg ikke vet hvor du skal jakte.. og om jeg hadde vist så er jeg sikkert ikke kjent der :)

 

Men sånn hovedregel (med mange unntak),hvis du skal ut på rypejakt nå i februar.

 

Er det vind, let i lesidene.

Er det stille og sol, let i solsidene.

Er det bikkjekaldt sitter rypene ofte lavt, nede i dalbunnen.

Er det mildvær, eller bare "normalt" vintervær ( hva nå det måtte være) så er skogkanten og småkrattene ovenfor et greit sted.

Litt utpå februar ( og mars, her nord) så kan ettermiddagen være et godt tips, se etter beitende rype langs skogkanten eller på barflekker.

 

To tips til:

Bruk også ørene og lytt etter fugl, spesielt i mildvær (tåke/sne) og sent eller veldig tidlig på dagen så er det en del aktivitet med kakling og forflytning.

 

Husk kikkert ryper og ikke minst sportegn (spor i sneen, og skit) etter rype er lett å oppdage på langt hold med kikkert! Det sparer deg for mye gåing...

 

Lykke til med jakta

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at dersom det er mye kjerr i området du skal gå i, så ta en kikk og dann deg et inntrykk på hvor det er rim i vegetasjonen. I en dal vil rimbeltet avta oppi sidene, da kan du med stor fordel velge bort området med rim. Rypa liker rett og slett ikke is på maten, det handler kanskje om unødvendig energibruk. Dette gjelder forøvrig også hva jeg har sett vedr orren; rimbjørker er py.

 

Ellers litt usikker på dette med sol, på en side er det jo deilig i sola, men er det kaldt likevel, har jeg sett at rypa velger skyggesida. Jeg har lurt på dette i mange år, en teori kan være at det er lettere å følge med på potensielle sultne predatorer der det ikke er sol?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...