Jump to content

starte pistolklubb


flusfhrts

Recommended Posts

var det en pistolklubb som var der , eller DFS? siden du ville starte en ny klubb istedet for å gå inn i en allerede eksisterende klubb mener jeg.

og så lurer jeg på, den banen, var den godkjent for pistol/revolver ? her oppe holder vi på med en innendørsbane og det har svirra forbi ørene mine at om det skulle skytes med pistol så måtte banen bygges på en annen måte.

Ellers så vil jeg vel bare råde deg til å ta kontakt med et fordund som passer deg, få papirer fra dem om hva som kreves av styre, opplegg osv. og om det kan gjennomføres, samle noen flere og ha det skøy. så lenge det smeller er det jo skøy :D lykke til

Link to comment
Share on other sites

Hva trenger man for å starte pistolklubb, utenom pågangsmot og innendørs 25m bane.

har verken pistol eller løyve, men har mulighet for å leie nedlagt innendørs skytebane.

har luftet forslaget i bygden, og interessen er der.

 

mulig eller umulig?

 

En del ting må på plass:

 

Det kreves mange nok medl til å danne et fullstendig styre.

Det må være drift etter div forbund og kretsers retningslinjer.

Klubben må ha et eget reglement, bygd på forbund og kretsers krav.

Det må betales kontingenter til de samme ovenfornevnte.

 

Det er ingen krav til at klubben har egne bane, flere klubber i norge som ikke har egen bane :wink:

 

Dette er noe av det jeg husker fra sist det var en tråd om samme tema på dette forum for ikek så lenge siden :D

Link to comment
Share on other sites

var det en pistolklubb som var der , eller DFS? siden du ville starte en ny klubb istedet for å gå inn i en allerede eksisterende klubb mener jeg.

og så lurer jeg på, den banen, var den godkjent for pistol/revolver ? her oppe holder vi på med en innendørsbane og det har svirra forbi ørene mine at om det skulle skytes med pistol så måtte banen bygges på en annen måte.

Ellers så vil jeg vel bare råde deg til å ta kontakt med et fordund som passer deg, få papirer fra dem om hva som kreves av styre, opplegg osv. og om det kan gjennomføres, samle noen flere og ha det skøy. så lenge det smeller er det jo skøy :D lykke til

 

det var DFS. men det er lenge siden, lokalet må bygges om. det har så vidt jeg vet ikke vært skutt med annet enn salong der inne.

Link to comment
Share on other sites

Forskriften finnes her:

http://www.dfs.no/no/Fagstoff/Anlegg+Sk ... layout.pdf

 

Her er det som står i forskriften om pistolbaner :

 

9.2. Innendørs bane for pistol.

9.2.1. Den delen av banens gulv, vegger og tak som ligger innenfor farlig område for en tilsvarende utendørsbane,

skal utføres slik at pistolprosjektilene ikke kan trenge igjennom. Flater som står vinkelrett på skuddretningen

skal utføres i materialer og tykkelser som utgjør halvparten av de minimumstykkelser som gjelder for

geværbaner, punkt 9.1.2. Flater som er langsgående i skuddretningen skal være minimum 1/4 av kravene i

punkt 9.1.2.

9.2.2. Vegger, gulv og tak som er nærmere skytteren enn 10 m. skal ha jevn overflate og stå langs med skuddretningen.

Store ujevnheter, fremspringende kanter, søyler og lignende innenfor denne avstand skal mot

skytteren kles med minimum 1’’ trevirke. Gulv- og takflater skal kles med 1’’ trevirke i en avstand på 2 m

fremover og bakover fra våpenet.

31

9. INNENDØRSBANER.

9.2.3. Innendørs pistolbaner skal ha mekanisk ventilasjon som dimensjoneres etter følgende krav:

– Luften skiftes ut 3 ganger pr. time

– minimum 250 m3 pr. våpen pr. time

9.2.4. Kravet om hørselvern og varselskilt fremgår av punkt 9.1.4.

9.2.5. Ovennevnte krav gjelder baner der inntil 11,25 mm mantlet ammunisjon skal tillates. Baner der kal . 22 Long

Rifle er sterkest tillatte ammunisjon bygges etter punkt 9.3.

Link to comment
Share on other sites

Riktig som triggerhappy sier her.

Lagde selv bane på75 for salong og det holdt at politiet i kommunen kom og godkjente den.

 

Det eneste de så på var hvor vidt det var godkjent skuddvern,sikker bakgrunn og ikke for mye støy eller sjenanse for andre rundt jordet.

Ikke skyte før kl 09.00 på heligdager, slik som søndag morgen osv og ikke lengre enn rundt 21.00, senest 21.30

 

Var bare å snakke med noboene og allt var i orden :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...