Jump to content

Pris på finskstøvertispe?


tulling

Recommended Posts

Har snakket med en kar som vurderer og selge støveren sin pga liten tid.

Bikkja har to førstepremier på jaktprøve, og er hd-fri.

Ho er snart 4 år.

Har egentlig hatt lyst på støver lenge.

Men nå er det rundt 20 år siden sist jeg kjøpte en, og den gangen var det en valp jeg kjøpte.

Så hva er en grei sum å by på denne bikkja da tror dere? Sånn ca?

 

 

mvh tulling

Link to comment
Share on other sites

Cameron, du snakker vel om valpepris nå? Eller er ferdige støvere så lite ettertraktet? Ja får jeg den for 8-tusen så kjøper jeg den nok, men har nå ikke lyst til å by et skambud heller da.

Hadde jeg gått for valp så hadde det nok stått mellom dunker og russer :wink:

 

tulling

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil nødig begi meg ut på gjetting her, men valpepris er selvfølgelig for lavt for en innjagd, jaktpremiert hund i fin alder. Men det er også avhengig av om hunden har stamtavle og papirer i orden (noe den sikkert har, siden den er jaktpremiert).

 

Rundt 15.000,- er det sikkert noen som har slått til på... Men jeg skal som sagt ikke legge noen føringer her, he he! :D

 

Hva mener bikkjeeieren sjøl da?

Link to comment
Share on other sites

Klart det er bikkjeeieren som bestemmer, men han sa bare at jeg fikk by han en sum, erfor tenkte jeg å forhøre meg litt først. Bare så jeg ikke gir ett skambud, samtidig som jeg er som de fleste andre, jeg har heller ikke lyst til å betale mer en det hunden er verdt. Skjønner selvfølgelig at dette kan bli synsing, men bedre med det enn ingenting å forholde seg til :)

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Du bør jo først og fremst være med hunden en tur i skogen, sjekk at hunden er ærlig (flere og flere bikkjer balanserer på kanten nå for tiden, da de som holder seg akkurat innenfor, ofte gjør det bedre på prøver).

Stamtavle bakover har jo litt å si (vis du planlegger valper), er bikkja utstillingspremiert, i tillegg ville jeg sjekket søsken/foreldre. Kanskje også tatt en telefon til Avlsrådet for Finskstøver, da de ofte har litt info om diverse linjer.

 

Du finner mye av denne infoen om du går inn på dogweb.

 

Angående pris, er alt dette bra, og du får den for 15000, vill jeg si du har gjort ett kupp!:)

Link to comment
Share on other sites

Sa hva jeg ville betalt..Og ja en støver,selv premiert og innjaga har mindre verdi enn en ferdig fuglehund,sånn er det bare..Sett mange gode støvere til salgs,ikke topp premiert,men gode jakthunder,ligg som regel på 3-7000kr.For 15000kr bør du se den jaga bra før evt kjøp!

Link to comment
Share on other sites

Synes det virker veldig rart hvis noen velger å selge en GOD jakthund for 3-7000kr, altså under valpepris! Hvis eieren velger å selge hunden for 15000 så regner jeg med det er fordi han MÅ og at det er siste alternativ. Han har betalt for den som hvalp, brukt mange mange tusen kr på den i 4 år og uttallige timer i skogen(regner jeg med :P ) som ikke kan regnes i penger, så 15000 er etter min mening billig!

 

Hadde ikke solgt min for 3 ganger så mye engang! :D

 

Men det blir jo bare synsing og egne meninger. Som regel er det ikke mulig å sette en pris på en hunden sin :)

 

Lykke til uansett hva prisen skulle bli :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes de fleste opererer/fabulerer om alt for lave priser over her.

Å ta et raskt overslag: [sitat]Valpepris+ jaktprøver + vaksiner ol + maange timer i skogen [sitat slutt] overstiger 15.000,- lett! Legg til trening, mat, stell og kjærilghet til hunden så dobler du prisen...

Hunden er 4 år, ferdig med ungdomsnykkene og har de beste og mest stabile årene framfor seg.

Når man i tillegg snakker om en hund med 2*1.premier, det vil si - en av de bedre innen sin rase har hunden en avlsverdi, du er du kun et lite stykke fra et Championat, valpekull og de verdiene dette kan innbringe.

Hvis jeg skulle selge ei 4 år gammel tispe med 2*1.premier, og la oss si en 2.premie i utstillingsringen for å komme med et eksempel, hadde den ikke gått for en krone under 50.000,- med mindre andre eller graverende nykker var kjent. Dette tar du nesten i et jafs med et stort valpekull. Om jeg skulle kjøpe hadde jeg sagt at 30.000 er et røverkjøp om bikkja er stabilt god... :wink: Flere dager i skogen under varierende forhold er en selvsagthet før en slik handel, samt gemytt-test i alle miljø.

Link to comment
Share on other sites

Nå er vel engang verden ikke slik at man bare kan legge til alle foringsutgifter, vaksiner og andre utgifter man har hatt, samt egeninnsats, og tro man kan få sluttsummen for hunden! :wink:

Bikkja er brukt i 4 år også, hvor eieren selv har nyttegjort seg av investeringen.

2 førstepremier er heller ikke SÅ fantastisk.

 

Når det er sagt, så ser jeg mange har hengt seg opp i den summen jeg nevnte. Den er som nevnt ukvalifisert gjetning fra min side, men en sum jeg ville ha følt meg fram med.

 

Skulle en finskstøver være verdt 50.000,- etter de kriteriene der så skulle jeg jaggu vurdert å starte oppdrett og selge championer for 75.000-100.000 kr stykket! :wink:

Link to comment
Share on other sites

For å si det slik Ranger, vet jeg om de som har dratt inn hunder fra Finland som dobbelt Ch. og betalt svært gode summer for dette. Om de har vært like fornøyd i etterkant er så sin sak, men at det av og til omsettes hunder for gode summer er ikke til å stikke under en stol, og dvs priser over 50 lapper. Men, dette er jo et marked uten likviditet og man er avhengig av å finne den absolutt rette kjøper for å hente ut slike summer. Når det er sagt, er det også en rekke andre ting som kommer inn i bildet her i forhold til de to førstepremiene på jakt - hvor mange ganger har f.eks. hunden gått til 0? I mine øyne er ikke en 1. premie en 1. premie, en må kikke litt på tallene bak også. Og det er vel nettopp slike ting som avgjør litt om prisen også i mine øyne.

Link to comment
Share on other sites

Da tror jeg jaggu du må begynne med Finskstøver Ranger! :)

Flere harehunder blir solgt for 50 000+ årlig, selvfølgen er at de er (unge) championer, har ingen (eller veldig få) 0'er og at de på stilt prøver har prestert gode loser, uten at det registrers løshet og diverse andre feil en harehund ikke skal ha. En bekjent har solgt to champion tisper de siste 4 årene, for henholdsvis 100 000 og 80 000, så det er helt klart mulig.

 

Når det gjelder denne hunden, så skrev jeg at 15 000 vill vært ett røverkjøp, og det står jeg absolutt inn for. Dog ville jeg sett stamtavle og prøveresultater for å utelukke eventelle jaktlige feil, skavanker/arvelig betingede feil.

Link to comment
Share on other sites

Nei jeg skal avholde meg fra å komme med flere summer i denne tråden! :lol: Jeg ville også sett på tallene og faktaene bak de forgylte i forgrunnen ja. :D

 

Etter det jeg har hørt så er enkelte finskstøvere lause som f** og loser på antakelser i tomme lufta (blitt meg fortalt - don´t shoot the messenger), og dermed scorer de godt på jaktprøver også.

 

Sånn sett så ville jeg kanskje blitt med på en jakt eller tre med bikkja før man investerer.

Link to comment
Share on other sites

Fant denne annonsen av ei tispe som ble solgt for 3-4 år siden, den gikk for 100 000,- så kan du jo vurdere den du ser på, utfra denne, og tenke om 15 000,- er mye eller lite? :roll:

Njch til salgs !

Høyt premiert harehund(finnetispe 55 cm) 2 år vurderes solgt !

Høg prisklasse.

Jaktchampion på 3 starter kun 18 mnd gammel .

Startet på 5 åp + 1 ep prøve med resultat 7 x 1 premier(100% premiert)

4 av losene er tapsfrie ! Gj.snitt lostid 120 min ! Taus i fot og tap.

Mål og målbruk er gitt høyest mulig poengsum av 5 dommere !

Dømt av 6 forskjellige dommere i 5 forskjellige terreng med

Resultat 3x190p+1x187p+1x186p+1x184p+1x182p.

Jager like bra i 18 varmegrader så vel som i 10 kuldegrader !

HD status : A.

Utstilling :

Stilt 6 ganger med resultat: 6x1premie ( 2xcert+ 1xcacib+BIR + 4x HP+BIM)

Link to comment
Share on other sites

2 førstepremier på jaktprøve trenger ikke å si så mye om en harehund.

På godt føre og med en hare som går fint så kan en middelmådig hund lett gå til 1.pr

Det som er viktig å sjekke er om hunden er ærlig.

Jaktprøvene har desverre belønnet løse hunder og medført en tilbakegang i avlsarbeidet.Det er mye løshet blandt Finsk støver.

Selv blir jeg mistenkelig når en slik tilsynelatende god hund skal selges, men for all del det kan jo være en god hund.

Rådyrrenhet er også viktig.

Link to comment
Share on other sites

Bikkja er startet kun to ganger, Men å betale over 50 000 for ei bikkje :shock: Nei da blir det nok heller valp. Stamtavla ser bra ut den, bikkja er trivelig og grei.

At noen ser det som ei investering for å tjene penger på valpekull, ja det kan jeg jo forsåvidt forstå, men ei 4 år gammal tispe å du vil ha maks ut av investeringen, dvs.5 kull. Ja da blir det sannelig ikke mye kvalitetstid i skogen. Jeg har tenkt på det som en jakthund, men ikke utenkelig med et valpekull. Men det er ikke alltid at det er like greit å få til det med valper. så da blir nå det ei forholdsvis usikker investering.

 

At folk er villige til å betale opp mot 100 000 er for meg ufattelig. Men jeg skal nå by han på bikkja, blir vel noe over 15 000 men ikke opp mot 50 000. Er vel muligens selgers marked dette her, så jeg skjønner jo godt viss han selger til høystbydende.

Pytt vi får nå se hvordan det går, finnes jo mye bra valper omkring også :D

 

tulling

Link to comment
Share on other sites

Er uenig med deg der Dotsupen, ingen middelmådig hund jager lett inn til 1pr, men den kan nok avogtil karre seg inn til en første. At jaktprøvene som kan til at mange hunder er for løse er jeg også uenig i, det er heller dommerene som gjør for dårlig jobb! Reglementet ligger jo der for å kunne straffe slike hunder, men det kreves da at man ikke gror fast på stolsekken, men dømmer aktivt!

 

tulling

Link to comment
Share on other sites

Er helt enig med tulling her, det er nok heller ett dommer problem. (Dog jevner nok dette seg noe ut, om eieren stiller på flere prøver.) Ser noen trekker frem finskstøver som en løs rase, det er ikke de erfaringer jeg har. At inndivider innemellom bikker over, er ingen hemlighet, men disse bør ikke på prøve og om eierene ikke klarer å se dette selv, så bør de lukes ut av dommere. Det hjelper fint lite om dommeren i ettertid klager og sprer rykter om bikkja. Dette gjelder både Dunker, Hamilton og Hygen, så vel som Finskstøver. Det er heller ingen hemmelighet at noen linjer innen de respektive rasene, er mer skallvillige en andre. Dette er noe avlsrådet innen finskstøver hvertfall har god oversikt over, så ta en telefon til disse, skader ikke, info finner du på hjemmesiden www.finskstøver.no

Link to comment
Share on other sites

At folk er villige til å betale opp mot 100 000 er for meg ufattelig.

Enig med deg, selv om den salgsannonsen noen innlegg over her vitner om en fantastisk hund!

 

Halve moroa er da jaggu å forme og jage inn en valp, følge utviklingen i skogen, oppleve den første losen, ta den med på den første jaktprøven osv. Det er etter min mening ubetalelig! :D

Link to comment
Share on other sites

Den finskstøveren som ble skutt av en bonde nede på Jæren,

hadde eieren fått bud på 140.000,- for.

se link: http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=7308

Ikke at jeg hadde hatt råd til en slik hund:)

 

Men en ferdig innjaget hund bør koste mer en en valp synest jeg, så lenge den ikke er for gammel da.

 

Du kan jo også følge med på svenske jegerforbundet sine sider for støver salg, her kan det jo dukke opp noen intr. hunder for deg hvis det ikke går i boks med den du tenker på.

 

http://www.jagareforbundet.se/annonser/ ... =all&cat=9

 

Står en del hunder der til slags både elder og valper.

Link to comment
Share on other sites

2 førstepremier på jaktprøve trenger ikke å si så mye om en harehund.

På godt føre og med en hare som går fint så kan en middelmådig hund lett gå til 1.pr

Det som er viktig å sjekke er om hunden er ærlig.

Jaktprøvene har desverre belønnet løse hunder og medført en tilbakegang i avlsarbeidet.Det er mye løshet blandt Finsk støver.

Selv blir jeg mistenkelig når en slik tilsynelatende god hund skal selges, men for all del det kan jo være en god hund.

Rådyrrenhet er også viktig.

Løshet er vel heller et generelt problem blandt alle harehundrasene...her er det viktigere å sjekke linjene bak din hund enn å henge ut enkeltraser som spesiellt løse.

Link to comment
Share on other sites

Er uenig med deg der Dotsupen, ingen middelmådig hund jager lett inn til 1pr, men den kan nok avogtil karre seg inn til en første. At jaktprøvene som kan til at mange hunder er for løse er jeg også uenig i, det er heller dommerene som gjør for dårlig jobb! Reglementet ligger jo der for å kunne straffe slike hunder, men det kreves da at man ikke gror fast på stolsekken, men dømmer aktivt!

 

tulling

 

Jo da jeg er enig i at det er dommerne som kontrolerer for dårlig på prøvene.

Når hunder som kommer høyt opp på NM får G for løshet på en annen prøve så er det noe feil.

Slike hunder burde blitt avslørt før de kom til NM, ialle fall av eier

Link to comment
Share on other sites

Hadde jeg vært helt nødt til å selge mine hunder,ville det vært viktigere for meg at den kom til rett person,og blitt mye brukt,altså vært sikker på at den fikk et godt hjem på alle måter,enn å forlangt en høy pengesum.Og en kan ikke ta en pris ut i fra hvor mye mat den har spist,og hvor mange timer en har vært ute i skog og fjell!Ser det er en Dunker på litt over 2 år nå til salgs,eier har for lite tid..Pris:3500kr.7 år gammel Pointer,meget god jakthund,flere 1 premier på utstilling og prøve:4000kr.Vet om en som har vært mye i Finland og hentet topp Finskstøvere til 70-100000kr,galskap spør du meg!Men mannen har råd til det da..En kjent Dunkermann sa til meg en gang:Ingen selger en meget god hund!Men etterhvert kom han på glid angående en Hanne han hadde fått i retur,god hund,vel hvis lommeboka di er tykk nok sa han..

Link to comment
Share on other sites

Halve moroa er da jaggu å forme og jage inn en valp, følge utviklingen i skogen, oppleve den første losen, ta den med på den første jaktprøven osv. Det er etter min mening ubetalelig! :D

 

Og det er godt folk er forskjellig - dog er jeg helt og holdent enig med deg, tiden fra valp til ferdig utlært er fantastisk.

 

Men det er de som ikke har den tiden, og samtidig har penger til å kjøpe seg forbi - og da finnes det straks et marked. Jeg mener - det er jo de som betaler 1600,- for å se på Melodi Grand Prix også.... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Nå er vel engang verden ikke slik at man bare kan legge til alle foringsutgifter, vaksiner og andre utgifter man har hatt, samt egeninnsats, og tro man kan få sluttsummen for hunden! :wink:

Bikkja er brukt i 4 år også, hvor eieren selv har nyttegjort seg av investeringen.

2 førstepremier er heller ikke SÅ fantastisk.

Når det er sagt, så ser jeg mange har hengt seg opp i den summen jeg nevnte. Den er som nevnt ukvalifisert gjetning fra min side, men en sum jeg ville ha følt meg fram med.

Skulle en finskstøver være verdt 50.000,- etter de kriteriene der så skulle jeg jaggu vurdert å starte oppdrett og selge championer for 75.000-100.000 kr stykket! :wink:

Husk at vi snakker om Finskstøver nå Ranger, og ikke PETIT... :wink:

Slukte du den et lite sekund "Hook, line and sinker" ? Neppe denne gangen, etter å ha gått på den der før :lol::lol::lol:

 

Men gode finskstøvere er populære blant harejegere med liten tid, og som verken vil sløse bort gode jegerår på trening eller dårlige hunder for den saks skyld...

For å snu litt på det: Ville du solgt Ares for under 50 høvdinger? Hadde du vært villig til å selv betale 30 lapper dersom Ares hadde trengt en dyr operasjon? Tipper at du hadde sittet med Ares i fanget etter både bud og operasjon 8)

 

Nå skal jeg faktisk være litt kritisk, seriøst! Ikke direkte til deg Ranger, for jeg vet at du har erfaring med langbeinte jagere også... Men du kommer til å bli oppjaget likevel! :mrgreen:

Du sier at 2 førstepremier ikke er all verden, dette mener jeg kommer an på ditt utgangspunkt. Skal nå prøve å kalibrere kvalitetskravene så de kan sammenlignes...

Det ER faktisk litt værre å hente hjem førstepremier med en langbeint enn i klassen med fransk åpning. Da mener jeg ikke bare at kravene er MYE strengere, men også prosentvis premiering. Du kan sikkert finne ut at premieringsgraden mellom basset og støver ikke er helt ulik (for de som stiller på prøve); Sant nok - men statistikk er statistikk, og statistikk er ikke = sant!

* Når det gjelder de langbeinte harehundene har nesten 100% av avlsarbeid og utvalg basert seg på jaktlige egenskaper i de siste 100 år - Bassetene har en litt mer "uryddig" utvalgshistorie, men det kommer seg (heldigvis). Med dette mener jeg at rasenes totale, og individenes gjennomsnittlige jaktegenskapspotensiale er av forskjellig kvalitet.

* Blent støverne stiller en overvekt av rutinerte folk på prøver, og de gjør det stort sett bare når de har hunder de er godt fornøyd med, og når hunden er i god form, riktig føre osv. Hos bassetfolket er det en oppblomstringsperiode med mange ivrige urutinerte eiere, og alt av hunder stilles på prøve. Østkantens Lurven, Sofakrokens Pjusket, Ræsern fra Rana og Skopusserns Skrekk stiller ALLE opp med høyst ulik treningsmengde og losrutine...

Når premiegraden LIKEVEL er ganske lik, kan man tenke på hvor strenge kravene er for premiering! :twisted:

 

Ho ho ho - Noen som har fyrstikker? :lol:

(Hva? Hvorfor ikke jeg har stilt på prøver i det siste? hmmm... har ikke bra nok hunder... :(:roll: )

Link to comment
Share on other sites

:mrgreen: @ Ranger

Ventet meg lengre svar etter en slik halvuseriøs kvalitetsvurdering; Men registrerer, aksepterer og har forståelse for at du ikke er enig 8) Du ble vel smigret av Ræsern fra Rana-navnet...

Når det gjelder pris på de ulike rasene får jeg noen ganger inntrykk av at den er omvendt proposjonal med kvaliteten. :shock: Samtidig synes jeg prisen på jakthunder (valper og voksne) er kunstig lav - den har jo knapt endret seg de siste 10-20 årene, og en valp av ok avstamning koster vel i dag rundt 6000-8000kr. 6000 var forresten prisen på en engelsksettervalp jeg kjøpte i 1993. Med reallønnsvekst burde jakthundprisene økt med over 70% de siste 17 årene.

 

@ Taiko: Ja det er en ny generasjon jegere som er voksende, :wink: og ekstremistene i den skokken har hunden stående i opplag i jakthundkennel resten av året slik at den blir dressert, trimmet og innjaget. Disse er med på å justere voksenhundprisene opp. Jeg tuller ikke! Fuglehundfolket er heldigvis værre infisert av fenomenet enn oss i "lavstatusjaktutfoldelsen harejakt". Dette er selvsagt et piffen-syndrom ettersom det koster en del, samtidig fordrer det kanskje et annerledes syn på tradisjonell jaktglede enn hva Ola Donk normalt innehar. Et annet kjennetegn på denne gruppen er at mange har startet sin jaktkarriere i godt voksen alder, ofte i miljø der statusen ved å jakte i starten er større enn gleden...

Kunne nevnt en rekke mer eller mindre kjente børsfolk, tidligere idrettsstjerner og vellykkede forretningsmenn som praktiserer dette, men synes ikke det passer seg. For enkelte er denne fremgangsmåten eneste mulighet for å ha egen hund under jakta - og jeg unner dem det - for jeg tror de gjør mindre skade enn de gagner norske jegere. Jegere i alle lag av folket!

 

Dessuten er det jo andre som får moroa med å jage inn og trene en unghund, og heldiggrisen får til og med betalt!!!

Innjagingen er for meg den mest spennende tia, og JEG vil ikke gå glipp av den!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Om det er sledehunder, hihunder, støvere, så må man forvente en helt annen pris enn valpepris på en ferdigtrenet hund. Hadde ikke solgt terriern min for under 40.000 om jeg skulle selge han, ligger bra mange timer i marka med han som gjør han til den jakthunden han er i dag.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet om en som kjøpte en finskestøver valp i sommer (6-7 mnd gammel) for 15000,-. Det ligger vel i sakens natur at den ikke har noen meritter enda?? :mrgreen: Argumentet er å slippe noe av valpetiden? Jeg ville ikke ha gjort det. Kjøpte selv en valp i Kalix i våres.

 

Jeg vil gjette verdi mellom 25 og 50 på aktuell tispe, hvis turer i skogen bekrefter det prøve resultater tilsier. Hadde vært litt enklere med finske prøveresultater, der er de to dommere på prøvene for å kunne følge opp hundene bedre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet om en som kjøpte en finskestøver valp i sommer (6-7 mnd gammel) for 15000,-. Det ligger vel i sakens natur at den ikke har noen meritter enda?? :mrgreen: Argumentet er å slippe noe av valpetiden? Jeg ville ikke ha gjort det. Kjøpte selv en valp i Kalix i våres.

 

Jeg vil gjette verdi mellom 25 og 50 på aktuell tispe, hvis turer i skogen bekrefter det prøve resultater tilsier. Hadde vært litt enklere med finske prøveresultater, der er de to dommere på prøvene for å kunne følge opp hundene bedre.

Solgte ei JCH finskstøvertispe på 6 år ferdig parret for 20000... Topp stamme( Jch i alle ledd) Hd A og 1 premie på uts.Topp nerver og gemytt.Hadde ei ungtispe på gang og solgte til ordentlige folk .

Link to comment
Share on other sites

Du er en snill mann sjarken! En VELDIG snill mann!

Håper kjøperen satte stor pris på både tispa og valpeinntektene!

Tror det ble med dette kullet.mener det ble 4 ell 5 valper.. Den ene valpen ble FIN og S JCh en annen hadde 2 x 1 før gaupa tok den under jakt på katta.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...