Jump to content

Kryssdominant


TBO

Recommended Posts

Jeg fant ut at jeg var kryssdominant da jeg skulle ta jegerprøven for et par år tilbake. Dette bydde også på utfordring da jeg begynte med pistolskyting for noen måneder siden. Jeg har brukt å lukke det venstre øyet, men tenkte at jeg heller kunne lære meg å skyte med venstre hånd i stedet. Under skytetrening, da jeg prøvde å skyte med begge øyene oppe, klarte jeg ikke å fokusere på kornet. Nå har jeg prøvd meg litt fram ved å peke på punkter, og oppdaget at jeg ser dobbelt! Hvis jeg fokuserer på tuppen av pekefingeren, blir målet dobbelt, skifter jeg fokus og ser på målet, blir fingeren dobbel. Noen som har det samme problemet, og vet hva som eventuelt er årsaken?

Link to comment
Share on other sites

Grunnen er at synsaksene\linjene krysser i punktet der du ser. Ergo vil ethvert punkt som er enten forran eller bak der du ser oppfattes som dobbelt. Altså er dette normalt, og vanskelig og gjøre noe med uten og enten lukke øye, eller og trene hjernen til og undertrykke bildet fra det ene øyet.

 

MVH

K

Link to comment
Share on other sites

Mange pistolskyttere bruker skytebriller. Og mange av oss som gjør det, har en skjerm foran det "svake" øyet. Da slipper du å anstrenge deg for å lukke det, og du nyter godt av at den totale lysmengden er større (gir mindre "blenderåpning" og bedre dybdeskarphet).

 

Så mitt forslag til deg er å bruke en slags skjerm foran det øyet du ikke sikter med (eller bare vernebrille med en hvit klisterlapp foran øyet), og holde pistolen med beste hand. Beste øye + beste hand = beste resultat.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hva som har skjedd her? Ser ut som den siste posten har forsvunnet, og de tre siste bokstavene i alfabetet vises ikke. Uansett, lurte paa om det jeg opplever er normalt, eller et normalt avvik. Forslag til hvordan hjernen kan trenes opp til aa undertrykke bildet fra det svake oeyet forresten?

Link to comment
Share on other sites

Så mitt forslag til deg er å bruke en slags skjerm foran det øyet du ikke sikter med (eller bare vernebrille med en hvit klisterlapp foran øyet, og holde pistolen med beste hand. Beste øye + beste hand = beste resultat.

Så dette funket ikke for deg?

Link to comment
Share on other sites

Forslag til hvordan hjernen kan trenes opp til aa undertrykke bildet fra det svake oeyet forresten?

 

Jeg har bare erfaring fra to tilfeller. Erfaringen er at etter ca 5 - 600 avtrekk med tildekket svakeste øye klarte man å skyte akseptabelt uten tildekning. Tenk også på at en halv time hver dag ofte er bedre enn én økt på 8 timer, og at ikke alle avtrekk trenger å være på skarpe patroner.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...