Jump to content

Innkalling av Dachs'us umulius..


Ulven

Recommended Posts

Hei,

 

Har over lengre tid forsøkt å lære opp Cito'en vår på innkalling, men ikke pokker.. han er sta som en fjortiss.. hehe..

Jeg har forsøkt med godbiter, men har ikke funnet noen godbiter som han blir skikkelig vill av.. det meste er sånn passe ok...

Lukter på det, og smaker litt på det, også går det ned sånn "ok da"..

Eneste var når jeg hadde rått rådyrkjøtt biter etter en middag, da gikk halen samtidig med at jeg lot han få jobbe godbiten ut av handa. det smakte.

 

Men, er det noen som har gode tips på hvordan få lært opp bølla vår til å komme når vi roper på han?

 

Hender at han stikker om han får mulighet, hvis noen åpner døra så tar han seg en tur.. jeg løper etter for å finne han og forsøker å lokke med godbiter, leke litt og kaste snøball osv, men han er mer interessert i å snuse rundt og gå sin egen tur. hehe.

Derfor har jeg han alltid i bånd når vi går turer osv, slipper han aldri, så det er litt slitsomt.

 

Har derefor ikke turt helt enda å ta han med opp i jakt terrenget for å løpe fritt.

Har til nå bare gått turer med en 15 meter lang line slik at han får løpt litt, men jeg har en mulighet til å gripe båndet om han setter kursen ut og ikke hører.

Vil gjerne ha han klar til høstjakta i år, så jeg trenger tips og hjelp med å få lært han opp.

Sikkert meg som gjør masse feil, så fortell meg gjerne hvordan jeg skal gjøre det. :)

Jeg forsøker meg med slike metoder som de brukte til å lære opp schæfere osv, burde vel ikke være så store forskjellen i metoden vel?

 

Det skal sies at hunden er en strihåret dachs, 1,5 år ca.

Link to comment
Share on other sites

I korte trekk så skulle du ha brukt høsten/vinteren til å sitte i skogen, med hunden løs

,peiler rundt halsen og gitt innkallingssignal hver gang du så hunden var på vei til deg :)

Men det er nok ikke for sent. Ut i skogen, hvis forholdene tillater det..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har full tilgang til skogen, men det er jo en meter med snø der, vil ikke hunden slite i snøen? og vil den ikke kunne stresse rådyrene unødvendig i den dype snøen? Kanskje greit å vente til det blir litt varmere i været og snøen smelter.. men da er det vel fare for at den skremmer opp rådyr som kalver osv.

 

Men burde jeg ikke lære den innkalling o.l. på et jorde eller noe før jeg slipper den ut i skogen?

 

Jeg har også en slik garmin peiler, har brukt den for å teste bare frem til nå.

Link to comment
Share on other sites

Første oppgave: Finn en god belønning.

Ikke heng deg for mye opp i godbit. Finn heller andre belønninger. Ofte er det enkleste godt nok: Hva med at belønningen er at han faktisk får lov til å løpe fritt (også kalt "catch and release" og er den metoden man trener innkalling på f.eks sjødyr)? Se på hva hunden vil, bruk det som belønning. Snuse, løpe, rulle, tøyse. Det er gode belønninger.

 

Andre oppgave: Bruk langline. Det ser jeg at du gjør og det er bra. Bruk den på en slik måte at du aldri behøver å løpe etter bikkja. Når du løper etter bikkja har bikkja det kjempemoro og du forsterker akkurat dette.. Bruk langlina aktivt. Stå på den med en gang du aner at han er i ferd med å stikke avgårde. Ikke gjør noe nummer ut av at han stikker av, ikke løp, ikke rop, ikke si noen ting, med mindre du må. Hank han rolig inn igjen. Husk at all oppmerksomhet er bedre enn ingen oppmerksomhet..

 

Tredje oppgave: Belønn hver eneste innkomming. I begynnelsen venter du til han kommer inn mot deg frivillig og belønner dette. Etterhvert setter du kommando på adferden, ved å rope kommandoen i det bikkja løper i mot deg. Aller helst setter du kommandoer kun når du er 100% sikker på at han kommer helt inn og helst når han har maks fart. Dersom du allerede har et kommandoord som funker dårlig bør du vurdere å finne et nytt.

 

Dersom man er to personer vil en god måte å begynne innkallingstrening på, være at dere får bikkja maks oppspilt, ved å herje med han og leke med han. Deretter holder den ene bikkja, mens den andre løper noen meter unna og hele tiden holder bikkja maks interessert (roper og skriker, pipeleketøy osv). Så slippes bikkja og han kommer forhåpentligvis i hundre mot deg. Rop kommandoordet underveis og belønn når han kommer inn. Øk avstand etterhvert.

 

I tillegg til dette bør du trene på generell kontakttrening.

Link to comment
Share on other sites

Som et lite tillegg, kan jeg tipse om at dersom man vil bruke fløyte som innkalling, kan man begynne med å blåse i fløyta hver gang bikkja skal få mat. Dersom den er normalt interessert i middag så vil dette være en veldig billig måte å trene på.

 

Oppdrettere som gjør dette med valper før levering sørger for en bikkje som kommer som et SKUDD ved bruk av fløyte. Særlig en sulten labrador :)

 

En liten digresjon der altså.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke Dachsen din et mat vrak :shock:. Alt som har med mat og gjøre er positivt på min i hvertfall. Ern bortskjemt ulven :lol:

 

Som sagt mange ganger før Dachsene har ofte en meget sta og egen personlighet. Og ting blir ofte gjort på dems måte.

 

Så det er om å gjøre å "lure" den til å komme. Hos meg er det bare å rope mat :D. vi sliter litt med forholdene her nede i sør nå ja med tanke på snø osv.Med tanke på å slippe de løs i skogen.

 

Men som tidligere innlegg her så noe innkalling i forbindelse med mat letter ofte jobben betraktelig. Samt lyst betont lek i etterkant.

Link to comment
Share on other sites

Takk for tipsene, skal teste ut disse og se hvordan de fungerer på Cito.

 

Akkurat nå ligger det høy snø på fotballbanen jeg kan trene på, men kan en begynne med noe slikt innendørs kanskje.. i stua..

stua er 10 meter lang her.. :D

 

De gangene han har stukket av, så pleier jeg bare å rope navnet hans, og når jeg får øye på han og han ser meg, så roper jeg "kom her" og "kom da", også plystrer jeg litt og gjentar..

Har med vilje ikke brukt "på plass" kommandoen aktivt, med tanke på at det skal brukes til bestemt innkalling.

Skal jeg vente med å bruke "på plass" inntil "kom her" eller "hit" fungerer først?

 

Cito er ikke noe matvrak nei..

Jeg lager i stand mat til han og setter det ned, så kommer han bort og snuser litt.. så går han å legger seg..

Litt senere på kvelden, da tusler han bort og spiser litt av skåla.. drikker litt vann.. også tusler han bort å legger seg.

Så kan maten stå til neste morgen, når han har vært ute en tur da, så går han bort og spiser litt rester fra i går..

Og sånn går det sin gang..

 

Men om jeg legger grillpølsebiter i matskåla, da spiser han opp pølsene med en gang, mens resten blir liggende igjen.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Du bör definitivt få hunden til å oppfatte komandoen "hit", för du tenker på å läre han "på plass". Men hva mener du med på plass? Ved din venstre side, eller på plassen sin i stua?

 

Når det gjelder dette med mating, så tenker du rett når det gjelder å gi han go'biter når han gjör det bra, men når du lar matskålen stå ute hele tiden, og hunden kan spise så mye han vil, vil ikke dette fungere på langt när så godt som hvis hunden hadde värt sulten. Ta vekk matskålen etter kveldsmaten, vent til neste morgen, la han få gå ut å tisse, vent en time eller to - også begynner du med dressurtreningen. Da vil hunden väre sulten, å prissette go'biten mye mer.

 

Dette er ikke av egen erfaring, men etter lesing av Geir Nordenstam. Jeg anbefaler deg å lese boka "du er sjefen"!

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Som IvoRei er inne på her, "på plass" benyttes ofte i lydighet for å få hunden ved sin venstre side. Til innkallinger det vel mest vanlig med "kom", "hit", "her" eller liknende.

 

Selv vil jeg ikke anbefale Nordenstam, men heller noe i retning av klikkertrening. En fantastisk nybegynnerbok vil være denne.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Med "på plass" mener jeg at hunden skal komme til meg og sette seg foran meg med fjeset mot meg.

jeg ser ingen grunn til å gjøre det slik at han måtte gå rundt bena og sette seg på venstre side.

 

jeg skal forsøke det med å ta bort maten og kun la den stå fremme ved mate tidspunkter.

Han er litt tynn, derfor jeg har latt det stå fremme slik at han kan spise når han er sulten.

 

Har i kveld forsøkt meg å få til "Dekk", men må nok jobbe en stund med han ja. "Sitt" er grei, den reagerer han på, men dekk så må jeg hjelpe med å forlabbene, også fikk han en pølsebit når han la seg ned og lå der..

På slutten så rulla han rundt på ryggen og lå der. hehe.

Da ble det over på leking i stedenfor..

 

Nå har han funnet plassen sin i sofa kroken.. hehe

Link to comment
Share on other sites

Hei, her er noen punkter som jeg følger på mine hunder.

1. Få faste rutiner på mating av hunden. Riktig for/mengde morgen og kveld.

2. Hundene blåses inn til foring, sitter da å venter ved skålen, får tildelt oppmålt mengde for, begynner å spise når jeg gir beskjed.

Her oppnår jeg å trene innkalling (blåsing), bekrefter hvem som er sjefen (sitter å venter på spisesignal), mens de spiser kjenner jeg om de er i passe form (justerer matmengde opp/ned hvis mager feit hund. Jeg får oversikt over hvordan foret taes opp, jeg veier alltid foret og skriver logg over formengde og aktivitet. eks hannhunden får 80gram for morgen og kveld, mens tispen får 60 gram og valpen må ha 100gram for å holde formen utenfor jaktsesongen. I jaktsesongen må mengden ofte 3 dobbles samt tilskudd av kjøtt for å holde vekten.

 

Hvis maten ikke spises opp i løpet av 1-2 min. så taes det måltidet bort.

Hvis du lar maten stå tilgjengelig over tid så har hunden lett for å bli matlei og etterhvert sær i kosten.

 

3. Bruk samme signal til innkalling som til mat. kall inn når hunden allikevell er på vei inn til deg. Gi godbit, slipp løs hunden igjen og kall inn igjen når du ser hunden er på vei til deg.

 

Alle mine hunder slippes løs i skogen og løper uforstyrret rundt når jeg skal trene innkalling.

4. Bruk hundepeiler aktivt til å kalle inn hunden når du ser den er på baksporet mot deg. Gi godbit og kos. Husk å slipp hunden løs igjen etter første innkalling slik at den ikke forbinder kobling med negativitet. Klarer du 2-4 innkallinger per skogstur så er det meget bra. Husk at hunden skal få utvikle et bra søk også, skopussere klarer alle å blåse inn.

 

5. Ha en positiv lederstil, prøv å frem det positive i hunden din fremfor å straffe det negative. Vær konsekvent ved foring og innkalling. Gi bellønning når hunden gjør som den skal og ikke i hytt og pinne.

 

6. Gå blodspor med hunden, det er en fin måte å bygge et godt samarbeid mellom dere. Dessuten så kan du få godkjent den som ettersøkshund. Se din lokale dachsklubb (VADHK?).

 

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

"Kommer som kallat, men inte strax født til slav er ei en Tax"

 

Jeg har en strihårstispe som er ekstremt lydig, faktisk så lydig at hun snur i lufta hvis jeg blåser i fløyta.

 

Hva jeg har gjordt ? vel, når hun var 6-7 mnd var vi i skogen ofte, i sekken hadde jeg et helt skinn av et rådyr innpakket i en søpplesekk. Når hunden var et stykke ute på søk og jeg så at hun var på vei inn, slapp jeg skinnet ut av sekken og jeg blåste i fløyta (hornfløyte) hun kom inn og fikk herje med skinnet et par minutter før jeg avsluttet leken.

 

Det tok ikke mange gangene før vi to hadde en evig kontrakt om innkalling...obs! det er viktig at du ikke bruker dette i tide og utide for da går det inflasjon i fløyta og virkningen forsvinner.

 

Å få en selvstendig strihårsdachs til å sitte ved foten er å legge lista høyt, og etter min mening unødvendig mye mas.

Det er mye viktigere at den returnerer etter endt jakt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...