Jump to content

hvilken piler bruker dere


Eiesaren

Recommended Posts

GoldTip XT Hunter 75-90, full lengde, 3 x 5 1/2" kalkunfjær i bratt helical, 125gr spisser og 3 x 50 grs PBP insert. Alt. også 90grs vekttube - totalt 635 eller 725 grs.

Piler har gul fluoriserende lakk og knall gule fjær.

 

Eller diverse trepiler, stort sett med 125 eller 190grs feltspisser og alltid 5 1/2" kalkunfjær.

 

K

Link to comment
Share on other sites

og alltid 5 1/2" kalkunfjær

Kvifor bruker du 5 1/2" fjør istaden for mindre?

 

Eg bruker bowhunter ICS karbon piler, Easton Legacy alu piler og heime samensatte granpiler på min langbue.

Brukte først alu og karbon pilene men måtte gå over til trepiler på konkuranser og da fikk eg tak i nokre trepiler.

Etter og ha testet trepilene har eg ikkje skote noko meir med alu og karbon pilene.

Fikk ein betre følelse når eg skaut med trepilene, veit ikkje heilt kvifor, kan det vere at det var meir skrammel med alu/karbonpilene?

Link to comment
Share on other sites

Trepiler skramler oftest mindre på langbuer, aner ikke hvorfor, men det er slik. KAnskje no emed tykkelse vs spine og vekt?

 

Store fjær = mer tilgivelse. Skyter jeg bare perfekte skudd trengte jeg ikke fjær og pilene samlet like bra uten fjær (og karbonpilene gjør det - nesten), og til samme treffpunkt.

Når jeg har et dårlig slipp vil store fjær satt skrått rett opp pila MYE fortere enn små, og treffpunkt vil bli nærmere der det ville ha blitt med et perfekt slipp.

 

Piler med store fjær treffer også blinken rettere og varer lenger. Dette er merkbart med trepiler på korte hold. Så hater jeg å se piler som "flakser" - mine piler flyr RETT.

Til jakt treffer de hardere (mindre luftmotstand fra "paradox") og piler som flyr "perfekt" har synlig større gjennomtrengingsevne.

 

Dessuten er det kulere, og store gule fjær er lettere å finne enn små.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hei

 

Inne bruker jeg X7 eclipse 2314 og ute bruker jeg Easton X10 Protur 430 med tungstein spisser.de koster MYE ca 500-550 pr stk ferdig montert, men de passer for meg.

 

Skyter en Hoyt Ultra elite

Sikte: sureloc suprem.

Stabber: Doinker front stab og side stab

Strenger og kabler: Winners Choise

Hylle: Trophy taker SS1

Releasere: Chappy Boss

 

Jeg er ny her inne men virker som de fleste driver med bue jakt og det gjør ikke jeg. Jeg er skive skytter så derfor har jeg valgt dette utstyret.

 

P.S Beste klubb i norge er Lillestrøm& omeng bueskyttere. :Dhttp://www.lob.no

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...