Jump to content

sprekt hylse, betydning for presisjon, trykk og hastighet?


høggern

Recommended Posts

Jeg var på banen å fartsmålte felt ladningen min http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=17&t=26215&p=376295#p376295

Så hadde jeg et skudd som hadde nesten 40 msek lavere hastighet enn de andre, så jeg sjekka hylsa, den hadde en sprekk i halsen.

Her har tydeligvis kula sluppet for lett løs, å trykkoppbygginga ble gal. Det ene skuddet hadde 802 msek, de andre 14 skuddene hadde 838 (+/- 5-6 msek).

Presisjonen på 200m var meget god. Et skudd litt under de andre 4 i den serien, kan anta at det var skuddet med lavere hastighet. lå 10-15 mm lavere enn resten av serien.

 

Betyr dette at hvor godt kula sitter påvirker trykk og hastighet i stor grad, men ikke presisjonen på moderate hold (200m) i like stor grad??

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke jeg fikk frem det jeg mente. Prøver igjen :D At hylser sprekker i halsen kommer stort sett av mange omladninger eller rett å slett dårlig les sprø messing. har ikke så mye med trykk å gjøre det ser du helt andre steder. med bom mener jeg at de ikke sitter sammen med de andre :wink: Men noen ganger skivebom.. dette grunnet at hylsa slipper kulen på en annen måte om du prøver samme ladning med hylser med å uten fett invendig i halsen vil du se at treff punktet er forskjellig.Ikke mye men det er en forskjell.. ER ikke sikkert jeg fikk frem hva jeg mener nå heller men les mellom linjene :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hadde for noen år siden hylser av et kjent fabrikat som hadde ein stygg tendens til å sprikke i halsen allerede etter 1 omlading og disse skuddene blei naturlig nok sortert ut og lagt til side. Under rydding blei disse hylsene samlet sammen og skutt på 200m, og eg kunne ikkje om eg la godviljen til se at disse gav dårligere resultat enn hylser med hel hals.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke jeg fikk frem det jeg mente. Prøver igjen :D At hylser sprekker i halsen kommer stort sett av mange omladninger eller rett å slett dårlig les sprø messing. har ikke så mye med trykk å gjøre det ser du helt andre steder.

Nei jeg sier ikke halsen sprakk pga for mye trykk. Hvorfor halsen sprakk vet jeg.

Men det jeg er intressert i er at hastigheten på den ene patronen avvek med nesten 40 msek fra snittet betyr jo sannsynligvis at trykket på den ene patronen ble lavere enn på de andre (lavere hastighet, lavere trykk går jeg ut fra. Det er jo snakk om samme ladning).

Det jeg altså lurer på er: Kommer dette avviket av andre ting, slik at det var "tilfeldig at akkurat den hylsa sprakk i halsen", eller er det en sammenheng mellom lavere trykk, lavere hastighet og sprekk i halsen?

 

Hvis børsa er inskutt på 100m, å du skyter på 400m faller patroner med 838 msek 96 cm, mens 802 msek patronen faller 106 cm. det vil føre til 10 cm ekstra vertikal spredning på 400m.

 

 

Hadde for noen år siden hylser av et kjent fabrikat som hadde ein stygg tendens til å sprikke i halsen allerede etter 1 omlading og disse skuddene blei naturlig nok sortert ut og lagt til side. Under rydding blei disse hylsene samlet sammen og skutt på 200m, og eg kunne ikkje om eg la godviljen til se at disse gav dårligere resultat enn hylser med hel hals.

Har og hadd slike hylser aav anerkjent fabrikat for noen år siden(tipper hylsene var svenske)

Men i ditt tilfelle, da hadde alle hylser sprekt hals allerede før du skjøt?? Du hadde altså en homogen gruppe patroner (alle med sprekt hals)

Hva om man blander "usprekte og sprekte"?

 

Jeg har en pakke ammo med omladde hylser fra 80 tallet. disse sprekker 90% av halsene på når jeg skyter dem. De går ok fordet ( ca 25mm/100m), men ikke like bra som "vanlig ammo". men der sprekker alle omtrent. Har vel skutt 30 skudd hittil å har 2 som ikke har sprekt i halsen.

Link to comment
Share on other sites

Dette har jeg opplevd flere ganger.

Av og til når jeg har halvpressa hylsene mine(Lapua og Norma) 5-6 ganger har jeg opplevd at enkelte hylser sprekker i halsen.

Jeg kan ikke si at jeg har merket at presisjonen har blitt dårligere faktisk. Men der er under DFS skyting, og du vet ikke alltid akkurat på hvilket skudd dette har forekommet. Det har ikke vært mulig for meg iallefall å finne det skuddet igjen på anvisningen.

Det er ikke ønskelig med slike hylser så nå lader jeg de max 5 ganger, og begynner noen å sprekke før blir hele lot`en kastet.

Link to comment
Share on other sites

om en hylse sprekker under pressing er det ikke no problem for da kan man legge den til sides, men om den sprekker under avfyring er det værre for da vet man det ikke før man har skutt.

Jeg fikk iallefall 36 msek lavere hastighet, noe som medfører vertikal spredning vanligvis(iallefall om holdene er lange). Å det var på akkurat det skuddet som halsen sprakk på. Så at forskjell i kule hold ikke har noe å si for trykk og hastighet(som enkelte påstår) stiller jeg meg svært tvilende til.

Link to comment
Share on other sites

Jeg formulerte meg noe feil.

Jeg oppdaget ikke sprekken under lading, men etter skyting.

Poenget var å skrive at hylsene var ladet 5-6 ganger.

Når noe slikt har skjedd har jeg sjekket alle ferdiglada patroner. Det har da ofte vist seg at det er flere hylser som har tendenser til sprekk i halsen. Jeg har da plukket disse vekk. Har skutt de på trening, men har fremdeles ikke merket forskjell i presisjon. Selv om det ble skutt sammen med vanlige patroner

Link to comment
Share on other sites

Jeg formulerte meg noe feil.

Jeg oppdaget ikke sprekken under lading, men etter skyting.

Poenget var å skrive at hylsene var ladet 5-6 ganger.

Når noe slikt har skjedd har jeg sjekket alle ferdiglada patroner. Det har da ofte vist seg at det er flere hylser som har tendenser til sprekk i halsen. Jeg har da plukket disse vekk. Har skutt de på trening, men har fremdeles ikke merket forskjell i presisjon. Selv om det ble skutt sammen med vanlige patroner

 

Jeg har heller ikke sett forskjell på 200m bane når jeg har skutt ammo med "suspekte" hylser (om en kule går 2 cm lavere så merker man det som oftest ikke). Men det som vr intressant akkurat der var at jeg hadde fartsmålern oppe, noe som gjore at jeg sjekka den hylsa på det skuddet som hadde "unormalt lav hastighet", å den var sprekt i halsen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...