Jump to content

Ballistisk koeffisient for 22. Yellow Jacket?


Skreen

Recommended Posts

Hei!

Har ei børse der Rem. Yellow Jacket går veldig bra (10 mm) på 50 m. Lurer på å prøve litt på lengre hold :mrgreen:

Men, til spørsmålet: Er det noken som veit kva den ballistiske koeffisienten til desse kulen er. Har ikkje utstyr til å måle hastigheit eller noke med.

Link to comment
Share on other sites

Meiner at enten Høggern eller M67 her inne hadde for seg ein BC på .22 LR kuler i ein langholds sammenheng, om eg ikkje husker heilt feil, så trur eg det var rundt 0.2 eller 0.25 i den størrelsen der.

Det er vel generelt lite info om sånne ting, sidan det i utgangspunktet er ammo for begrensa hold. Men me riktig ammo, rifle og skytter, så har det vært bevist at ein kan skyte bra ut mot 300 meter med .22 LR..

Link to comment
Share on other sites

Som superZ,

 

0.11 til 0.14 - Du må testskyte på 2-3 hold og fikle med BC og hastighet til det stemmer. Så verifiserer du på 2-3 andre hold og er good to go. Skal du holde deg innenfor 150m er det igrunnen enklere å "låne" 200m banen og skyte inn for hver 10m eller noe sånt - da får du også trening og erfaring.

 

I vinter har jeg skutt 5sk samlinger @300m som kunne dekkes av ei CD plate, eller som godt holder 10eren, hadde jeg klart å sentrere den. De fleste samlingene er dog "striper", som er 30-50cm brede, eller har 1-3 flyvere 30-50cm ut i vinden. Det skal omtrent ikke vind til for å flytte ei .22LR kule på disse holdene.

 

Min erfaring med .22LR HV ammo er at alt som ikke står "Match" på og koster skjorta starter med høydespreding @100m uansett hvor bra det går @50m, og så faller totalt fra hverandre etter 200m, type "områdebeskytning".

 

HV ammo starter supersonisk og ender subsonisk - med store deler av banen i det transsoniske området. De fleste ballistikkprogrammer sliter i dette området, Cd stiger først, for så å synke med en faktor på 3-5 ila. flytiden, mens Cd for et sub-eller supersonisk prosjektil er nærmest konstant.

Dette medfører at Fd (luftmotstanden, drag) nesten bare varierer med hastigheten (~v^2) for et sub- eller supersonisk prosjektil, mens det for et transsonisk prosjektil er mye viktigere (for at teori skal stemme med praksis) at Cd er riktig, og det er vanskeligere å "fikle" BC og Vo til teorien stemmer med praksis.

I tillegg er slike prosjektiler litt mindre presise, da variasjoner i form og hastighet vil få større utslag på den videre banen, i det transsoniske området.

Erfaringsmessig viser også vindavdrift tildels merkelig oppførsel, f.eks. større for raskere ammo, og uforholdsmessig stor vindavdrift ift. BC og hastighet som gir riktig høyde.

En revnede gal BC kan gi fornuftig høydeinnstilling, men steingal vindavdrift.

Alt dette gir i sum at G1 BC ikke er tilfredsstillende for å forutsi ballistikken til mye (eller all?) .22LR ammo,

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Skal mekke sammen en grov ballistisk tabell for å vise viktigheten av å kjenne på meteren avstanden når vi skal ut på feltskyting med ungdommene i vinter, samt viktigheten av å tørre å skru nok på vinden.

 

Kan dere (grovt) verifisere om denne tabellen ser riktig ut?

Har tatt utgangspunkt i 36 grains prosjektil med BC lik 0,130, utgangshastighet lik 330 m/s, 34 mm siktelinje over løpsakse, 1 knepp pr cm på 100 meter, minus 10 grader C, og vind 90 grader på skyteretning.

 

Synes det ble dramatisk vindavdrift, men vet jo jeg har hørt 1:6 forhold mellom 6,5 og 22 i vindavdrift, og det ser jo ut til å stemme bra...

 

kulebane-og-vindavdrift-kal-22.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det ser fornuftig nok ut. Egentlig tror jeg det er litt verre. Se på diverse langholdssalong-tråder.

 

Tommelfingerregel all .22LR (praktisk erfaring)

25m = -45 klikk

50m = -30 klikk

75m = -15 klikk

100m = 0

200m = 70-80 klikk

300m = 155-180 klikk

400m = 300 klikk

 

Vind @ 100m (praktisk erfaring)

alt som kan kalles "vind" = 5 klikk

det blåser litt = 10 klikk

det blåser = 15 klikk

frisk vind = 20-30 klikk

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...