Jump to content

Når begynne å skyte uten støtte (med rem)


klumsen

Recommended Posts

Hei

Har en sønn på 10år, som er en lovende skytter, men om han begynner å skyte stevner med rem og jakke går han opp i Rekruttklassen som virker litt skremmende.

Når er det tilrådelig å begynne på stevner uten støtte?

Skyter ca210p av 250p

Det er vel bedre jo før jo heller, eller er det en annen oppfatning?

 

Klumsen

Link to comment
Share on other sites

Hvis han fyller 11 i løpet av året, kan du/dere velge hvorvidt det skal skytes i R i stedet for ASP. Hvis han førts fyller 11 i 2009, må du/dere pent vente - jfr. regelverket.

 

Skal man gå til tops i R-klassen, må det vanligvis presteres 250/350 poeng - i hvert fall innen "mitt" samlag. Det har blitt knallhard konkurranse selv i den yngste klassen. Det vanlige er 1/2-1/3 premiering, og det er svært sjelden man når opp til premienivå med poengsummer under 240-245 poeng.

 

Er du trygg på at junior opprettholder motivasjonen uten å motta mer enn hederlig omtale, er det uproblematisk å gå opp i R. Jeg ville imidlertid vurdert å fullføre sesongen i Asp, men benytte treninger til å teste ut jakke/reim mv.

Link to comment
Share on other sites

Takker! det bare bekrefter det jeg tenker.

Han tar det greit, men vet at det er en veldig tøff klasse samt å gå inn så tidlig medfører å havne i bunnen som listefyll.

Men må jo begynne en gang og da tenker jeg jo før jo heller. Hvis en skal satse.

 

Klumsen

Link to comment
Share on other sites

Enig med Peter i at han bør skyte sesongen ut i A. Ikkje minst fordi han da kan lære seg korrekt sikting og gode avtrekk mens børsa ligg rimeleg stille. Når han så skyt jamne og gode seriar med anlegg er det på tide å prøve seg med reim.

 

I det heile er det eit godt prinsipp å lære ein ting om gongen!

Link to comment
Share on other sites

Skyt Asp til gutten er trygg uten støtte.

La han skyte feks 1 eller 2 av 5 serier på trening uten støtte.

Så det blir en gradvis overgang.

Så ser du kva du velger.

Mine 2 jenter på 11 er ikkje klar enda...

Min sønn gikk opp til R når han var stabil på 225 uten støtte.

Ligg no på ca 238-240

Det er fortsatt langt opp til 250.

Men den første 50 serien kom på forrige trening :D

Link to comment
Share on other sites

I klasse Aspirant kan en skyte med eller uten støtte, men spesialbygd skytterjakke er ikke tillatt. Men en "loppemarkedjakke" med påsatt krok eller feste for reim er greit.

Når en aspirant er stabil innenfor 9-eren med støtte, er skyting uten støtte neste utfordring. Men det er opp til den håpefulle sjøl å bestemme når en vil gå over til klasse Rekrutt. Husk at det ikke er noen vei tilbake til Aspirant!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...