Jump to content

noen som lager lyddemper privat?


chrissi504

Recommended Posts

er det noen som lager lyddemper privat..
Ja.
og selger dem?
Nei, jeg er for det første veldig usikker på om det i det hele tatt er lov - og: se neste svar
hvilken pris?
De pleier å bli dyre... Hadde jeg brukt tiden det tar å bygge en demper på 50% overtidslønn på jobben, så hadde det blitt billigere å kjøpe A-tech osv.. Men det er ikke poenget, greia er nemlig å ha det morro ;)
Link to comment
Share on other sites

Tilvirkning av våpendeler for salg krever tillatelse fra politiet, men om du kan dokumentere at du vet hva du gjør bør det gå greit.

Men for de som gjør dette LOVLIG er det trolig billigere å kjøpe noe serieprodusert...

 

Diskusjon om svartsalg eller tilvirkning uten tillatelse er ulovlig og skal ikke diskuteres på kammeret. Dette er en generell advasel, og ikke rettet mot enkeltpersoner.

 

EDIT: uttrykte meg litt klarere.

Link to comment
Share on other sites

1. Lyddemper er ikke definert som våpendel.

§ 2. Med deler av skytevåpen (våpendeler) forstås i denne lov låskasser og piper. Innstikningspiper ansees dog bare som deler for så vidt de kan brukes i skytevåpen som er nevnt i § 5.

 

Kongen kan bestemme at lovens regler helt eller delvis også skal gjelde for andre våpendeler.

 

2. Salg og erverv av lyddemper er fritt. Du kan derfor tilvirke så mange du vil til privat bruk. Det du derimot ikke kan er å drive næring med det. Det vil si å drive handel, da må du ha bevilling jfr forskriften § 34, 2 ledd.

 

Krav om bevilling gjelder også for den som vil drive handel med paintballvåpen, air soft gun, registreringspliktige og ikke-registreringspliktige luft- og fjærvåpen, og lyddempere til registreringspliktige skytevåpen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg holder vel alltid på med et demper-prosjekt (mest fordi jeg jobber sent og aldri blir fornøyd), men ikke for salg. Dels fordi jeg ikke har tillatelse til det og dels fordi det ikke vil svare seg. Manuell maskinering tar tid, og skal man ha noe igjen for tiden det tar blir slike dempere for dyre til at noen vil kjøpe de.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...