Jump to content

Montasjer til Zeiss 3-9x50?


Sigurd2verud

Recommended Posts

Hei!

Har søkt litt rundt og sett, men ikke funnet noe konkret svar på dette.

Har bestilt ny kikkert nå, en Zeiss Conquest 3-9x50. Lurer bare på hvilke montasjer som er best egnet til formålet?

Rifla er en Carl Gustaf i .222Rem. Står på en "Norsk jaktopptikk" kikkert i 3-9x40 nå, og etter mye tull med upresise klikk, dårlige lysegenskaper ol, ble det nå en Zeiss på revebørsa :D

 

Står ikke noen fancy picatinnyskinner el. på, kun standard skinne.

Funker dette:

http://www.opticsplanet.net/zeiss-victo ... -inch.html

Er 1" den Conquesten ja hvis noen lurte.

Og hvilken høyde trengs for 50mm objektiv? Vil jo ikke ende opp med at det blir for lavt så det ikke passer.

Vil ha en stødig løsning som tåler en trøkk, hva er best? Er 1" den conquesten ja

Link to comment
Share on other sites

Ser nå at jeg har Weaver montasjer, men må ha ny og høyere overdel for at 50mm objektivet skal passe. Har hørt mye skryt om Leupold stålmontasjer, og fant disse:

http://www.opticsplanet.net/leupold-prw ... rings.html

Jeg ser at de kommer til å passe, spørmålet da er om dette er bra greier, og om jeg må ha Medium, high eller Xtra high?

Link to comment
Share on other sites

Du må nesten regne og måle litt;

 

1) Hvor stor diameter (yttermål) er det på objektivet på kikkertsiktet?

Hvor langt opp fra den weaver skinna må da mellomrøret på siktet for at du skal ha klaring fremme (på objektivet)?

 

2) Hvordan er lengden på låskassen,- går det med vanlige ringer eller må du ha extention?

 

3) kommer noe i konflikt med sikring eller hevarm (kjenner ikke rifla de så godt)

 

4) Når du har sjekket alt ovenfor, finner du (eksempelvis Leupold PRW/QRW) ringer i antatt riktig høyde

 

Pass på at også skinna er i stål- hvis ikke kjøp ny skinne/ baser i stål.

Link to comment
Share on other sites

Mange av mine montasjer - har holdt med medium til 50 mm.

Men for å være sikker - er nok high - tingen.

 

Kanskje lommeboken inneholder nok til begge høydene :) - for å sikre deg - hvis du allikevel skal importere til halve prisen av norsk :?

 

Får alltids bruk for den ekstra montasjen som ligger i skuffen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle tipsa! Skal sjekke ut den filmen etterpå, er i time for øyeblikket bare :(

Har sjekka litt nå, og prisforskjellen er nok ikke så stor som jeg trodde. Lurer på om det blir en tur til den lokale, overprisa butikken, også kjent som Villmarksbutikken.. Det koster nok litt mer, men det er jo greit å få det riktig, og det blir billigere enn å kjøpe 2 sett hvertfall :) . Det er ikke noe baksikte i veien, og jeg håper selvsagt på at Medium montasjer kommer til å passe.

 

Er forresten Weaver baserte montasjer i stål bra med tanke på støt og litt røff behandlig? Er så utrolig kjipt å få treffpunktforandring ved den minste dult i kikkerten :x

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...