Jump to content

Har hund, ny valp. Bør jeg være på vakt?


Kjetil-A

Recommended Posts

Da har jeg noen små spørsmål med tanke på forholdet mellom Dixie (hunden jeg har fra før) og Minnie (ny valp).

 

Dixie tar det tilsynelatende svært bra at vi har fått en valp i huset, men av og til så blir jeg usikker på om jeg bør passe litt på.

 

Noen ganger når de leker så tar Dixie tak i beina til Minnie og prøver å dra henne rundt, og noen ganger ser det ut som hun skal ta tak i hele kroppen hennes å glefse til. For meg kan det se ut som hun kanskje blir litt overivrig. Det ser litt "groteskt" ut, men jeg vet ikke om hun mener noe vondt med det. Halen hennes logrer jo og det kan minne om kosebiting. I tillegg så slikker hun pelsen til Minnie innimellom, og da begynner hun å nippe i pelsen hennes på et bestemt sted. Jeg oppdaget det idag da Minnie er blitt litt tynnere i pelsen akkurat der hvor Dixie nipper.

 

Er dette lek eller bør jeg være litt på vakt?

Link to comment
Share on other sites

Det kan ofte se litt groteskt når valper leker med voksne hunder, men valpen er etter det jeg har erfart rask til å si fra med piping og hyling når den ikke synes det er gøy lenger. Når det gjelder slikkinga kan du prøve å smøre på litt zalo. Da tenker jeg gamlemor får en ubehagelig overraskelse :wink:

Link to comment
Share on other sites

Akkurat, men da føler jeg problemet blir å forstå når de leker og når den voksne tispa dominerer (gjennom lek?).

 

Nå følger jo også den minste med den største uansett hvor hun går. Er dette noe jeg bør få slutt på først som sist med tanke på at det er jeg som skal være flokkleder?

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er akkurat det hun gjør, i tillegg så prøver hun Dixie å humpe på henne. Dette forstår jeg jo at er dominans. Bør jeg avbryte dette så fort jeg ser det? Bør ikke den eldste være dominant ovenfor den minste?

 

Har også fått testet trikset med zalo nå, og det ser ut til å funke bra :D

Link to comment
Share on other sites

Tror nok du kan ta det rolig - det kan se voldsomt ut fra begges sider med leken, men det er et fint samspill dem i mellom som sier i fra når nok er nok. En normalt sammenskrudd voksen hund vil meget sjelden skade en valp; "valpelisensen" varer ganske lenge og valpen får lov å herje nokså fritt. Men den voksne vil si i fra nokså kontant dersom jyplingen pusher grensene også. Knurr og snerr og legge munnen sin over hodet og klemme til men aldri bite - det en klar melding om å roe seg ned et hakk.

 

Den voksne har her tatt en "mammarolle" og oppdrar valpen både med dominans og lek - akkurat som det er normalt å gjøre.

 

Det du skal passe på er at det er timeout innimellom - både valp og voksen blir lei og trenger å få være i fred. Er valpen for masete så kan du ta den vekk. Likeså med den voksne; noen voksne sliter med sjalusi overfor den her nye saken som er kommet i mellom den og deg og da er det greit at du går inn og overtar.

 

Pass på at den voksne ikke blir tilsidesatt nå - bruk tid på begge to alene - og vis at begge betyr like mye for deg. Slik kan du forebygge evt. gnisninger dem i mellom.

 

Det vil helst gå godt :)

 

Ps: Jukking tillates IKKE - uansett.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for svar Jaktlykke :D

 

Hva mener du om det med Zalo på pelsen til Minnie for å unngå slikking? (Som jeg nevnte i begynnelsen så nipper Dixie ett sted i pelsen til Minnie og det resulterer i en flekk der mye av pelsen er borte).

 

Og en liten ting til jeg lurer på, med jevne mellomrom når de leker sammen så snur Dixie rompa til Minnie (ser akkurat ut som når hun er i parringstiden og ser et mannebein). Hva kan dette komme av?

Link to comment
Share on other sites

Det kan ofte se litt groteskt når valper leker med voksne hunder, men valpen er etter det jeg har erfart rask til å si fra med piping og hyling når den ikke synes det er gøy lenger. :wink:

 

 

<- Hunde lek i slo-mo.. Hunden min og en kollega sin hund som leker:-)

 

Hunden vår, en dvergpincher har og en tendens til å snu seg med rompa til den andre hunden på jobb, og virker som i det tilfellet at han ikke vil leke mer.

Link to comment
Share on other sites

...Og en liten ting til jeg lurer på, med jevne mellomrom når de leker sammen så snur Dixie rompa til Minnie (ser akkurat ut som når hun er i parringstiden og ser et mannebein). Hva kan dette komme av?

Ved å vise bakenden til så viser hun at hun er ikke farlig - Amigo hos meg gjør det støtt og stadig når han treffer valper og tisper. Han slenger liksom rævva i trynet på dem for den er ufarlig og det er den som ei bikkje først og fremst snuser på når de skal bli kjent med hverandre.

 

Zalo er usunt å slikke på, så ikke bruk slikt. Lær heller hunden ordet nei - det kommer godt med i alle sammenhenger.

Link to comment
Share on other sites

Zalo er usunt å slikke på, så ikke bruk slikt. Lær heller hunden ordet nei - det kommer godt med i alle sammenhenger.

 

Dixie kan ordet nei, så om jeg ser hun nipper på valpen og sier nei så stopper hun. Men er jo ikke alltid jeg ser når hun gjør det. Det er vel ikke helt heldig at valpen har et lite parti hvor all pelsen er nippet av?

Link to comment
Share on other sites

Mor-barn connection :P De liker det begge to. Tja - la de styre på men prøv å begrense det.

 

Amigo var helt tulling etter polarsaken min; hun har myyyye pels og han så ut som om han hadde skjegg til tider så mye som han hang i sida hennes. Hun på sin side (dengang 6 år) fant seg i det uten å kny så hun likte det på en måte også.

Link to comment
Share on other sites

Jeg klarer egentlig ikke helt å la vær å bekymre meg litt over hun minste. Jeg synes flekken med pels som blir borte blir større å større, samtidig er det dukket opp en liten flekk til med pels som er borte på ryggen hennes.

 

Legger ved et par bilder så flere enn meg kan vurdere dem.

 

S8301680.jpg

S8301681.jpg

S8301678.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hmm... Jeg ville også ha undret meg over dette, men har dessverre ikke noe klokt svar å gi deg. Kanskje høre med en veterinær, eller en ekspert på hundeatferd? Hvis Dixie hadde vært en fuglehund og ville ha reirmateriale til et bygge seg et reir så hadde det vært logisk! :lol:

 

Neida, skal ikke fleipe med dette, får håpe det dukker opp et klokere svar enn mitt. :)

Link to comment
Share on other sites

@Ranger. Ja, jeg forstår ikke hvorfor hun gjør det. Jeg har sett hun minst en gang nippe i pelsen til Minnie akkurat der, likevel så tenker jeg kanskje om jeg kan gi noe feil for til henne? Ettersom hun begynner å få flekker andre steder også?

 

@Blodbad, tusen takk for det :D Alltid hyggelig å høre :D

 

@Flyfisher, har du vært borti det samme med at valpen mister pels?

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet retten og sletten ikke om hun har gnagd av alt der, jeg har sett hun har nippet noen ganger. Det begynte å vise seg etter første dagen hos oss. Jeg klarer ikke helt å se for meg at hun har gnagd av alt, de kommer jo godt overrens sammen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

På gjeterhundene til samboeren er "nubbing" dvs at mora småbiter i pelsen til valpen sin ganske vanlig, nå skal det sies at denne (u)vanen har hengt i ganske lenge for mora er 7 år og valpen hennes 4 år..hadde det ikke vært for en meget fyldig pelsdrakt hadde det blitt noen bare flekker ja..

 

Ang hundemat ville jeg si at Labb ikke er noe godt fullkostfor, jeg har sett mange hunder som riktig nok er i godt hold men har en veldig blass farge i pelsen og etter en titt i hundegården avslører at her blir det mye drit i forhold til andre merker.

 

Selv bruker jeg Proplan og Royal og er veldig godt fornøyd med det, det er nok ganske dyrt men jeg forer mindre med disse forene enn billigre merker.

 

Min Strihårsdachs som rundet 13 år i går har en fantastisk pelskvalitet og ikke minst en tannstaus som 100% ennå og jeg er sikker på at det et resultat av kritisk vurdering av forkvalitet som ligger til grunn

Link to comment
Share on other sites

Kan forallergi føre til at hun ikke vil spise noe særlig?

Jeg har kjøpt det nye foret til labb, appetitt (jeg bruker egentlig hills, men rakk ikke kjøpe før hun ble levert). Skulle jeg prøvd å byttet til hills valpefor ?

 

Jeg testet Appetitt på Basseten min og det funket dårlig for han.

Han ble løs i magen, kastet opp etc. Bruker nå Hills og er kjempefornøyd.

Link to comment
Share on other sites

Ang hundemat ville jeg si at Labb ikke er noe godt fullkostfor, jeg har sett mange hunder som riktig nok er i godt hold men har en veldig blass farge i pelsen og etter en titt i hundegården avslører at her blir det mye drit i forhold til andre merker.

 

Etter hva jeg forsto på dyrebutikken så skulle appetitt i motsetning til labb være et premiumfór. Minnie ser egentlig ikke ut til å like det så veldig godt, og skyldes flekkene i pelsen dette foret så skal dem få det tilbake igjen fortere enn svint!

 

@Ilastad, jeg byttet akkurat nuh :!: til hills sitt valpefor :lol: , og det så ut til å gli lettere ned enn appetitt i det minste. Har bestilt dyrlegetime til onsdag, men hadde ikke vært vondt å se pelsen komme tilbake igjen før da.

Link to comment
Share on other sites

enig med ranger, oppsøk vet ville jeg gjort. har og en på 9 uker og en dachs på snart 12,min gamlefar er en ivrig jeger, og holder det gående i skogen, men med valpen er han ikke leiken i det hele tatt. han kan leike med meg, men valpen gidder han ikke. jr henger i ører og mobber han, han godtar det å sier klart ifra om det blir for mye, uten noen skader. deler tilogmed buret sitt med jr så jeg tror å mener at du kan senke skuldrene enn så lenge, blir vel litt verre når de blir eldre å den yngste kommer sålangt at hun evt blir dominant. tisper KAN være harde der.

Link to comment
Share on other sites

Da ville jeg tatt turen til veterinæren for en nærmere sjekk. Er det midd eller ringorm så er det en liten behandlingsrunde som skal til før frøkna er frisk som en fisk igjen :)

 

jaktlykke nevner ringorm!har lillefrøkna de det,mener jeg at det er smittsomt på mennesker og andre dyr. så en tur til veterinær er nok ikke dumt, for sikkerhetsskyld. kan hende jeg har feil ang smitte, men tror ganske sikkert det smitter.

Link to comment
Share on other sites

deJeg søkte det opp på google, og du har helt rett i at det kan smitte over til andre dyr mennesker. I følge den første siden jeg kom inn på er det ikke farlig, og etter noen mnd så dør soppen ut av seg selv. Likevel ble det anbefalt å ta en tur til vet for å ikke la hunden lide noe unødendig. Nå er time til vet bestilt og jeg skal ta henne med dit i morgen ettermiddag.

Link to comment
Share on other sites

Da har vi vært en tur hos veterinæren.

 

Hun kunne egentlig ikke helt forstå hvordan disse merkene som er rimlig symetriske hadde oppstått. Hun mente på det ikke så ut som noe ringorm av noe slag heller, så hun tok noen hår fra rundt der pelsen har forsvunnet og kikket på dem i et microskop. Der var stort sett all pels splittet og brekt, og det kan tyde på at pelsen er slikket bort. Dette var visst en veldig vanlig metode å bruke på katter, men ikke så vanlig på hunder så hun kunne ikke si noe helt sikkert ut ifra dette.

 

Hun mente likevel at det med stor sannsynlighet er Dixie, som har fått en veldig moderlig kontakt med Minnie, som har slikket veldig mye der. Så inntil videre fikk Minnie en B vitamin sprøyte og en ormkur. Så skal jeg holde bikkjene adskilt når vi ikke ser dem til over helga. Blir det ingen bedring så må vi ta kontakt igjen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...