Jump to content

Hylsepressing


Olaf

Recommended Posts

Hallo

 

Har akkurat begynt med riflelading. Skaffet meg et nybegynnersett fra Lee i fjor, men rakk dessverre ikke å bruke det mer enn en gang, og da brukte jeg mine egne dier hos en bekjent som holder på med lading. Nå har det seg slik at skytesesongen går igang, og derfor skulle jeg hatt litt hjelp. Har kikket i guidene, men klarte dessverre ikke å finne svaret jeg lette etter. Den bekjente lærte meg hvordan begge diene skulle tilpasses til pressa, men noe må jeg ha gjort feil da jeg kom hjem. Etter om lag 10 skudd, røyk den "pinnen" som sitter inne i dien. I dag fikk jeg heldigvis skaffet en ny, men jeg trenger litt hjelp.

 

Spørsmålet er: hvordan tilpasser jeg den dien som skal presse ut den gamle tennhetta, til pressa? Husker at det var noe med en knekk når ladearmen var nede, men mer klarer jeg ikke å huske! :?

 

 

Mulig spørsmålet ble langt, og at det ble dumt, men tenkte at det er bedre å spørre enn å ødelegge enda mer av utstyret..

 

Olaf :wink:

Link to comment
Share on other sites

Her er jeg muligens på dypt vann siden jeg er nybegynner innen ladeverden.. har ladet i noen år med da har alt vært innstilt hos en kompis, veldig greit det :D Men etter en stund har jeg anskaffet ladeutstyr og ladet litt selv.

Hvis vi snakker om innstilling (vet egentig mest om vanlig necksizeing) på necksizing må du sette i dia og ha armen akkurat på topp (litt forskjellig fra presse til presse, noen presser på maks rett over topp - jeg har kun holdt på med Forster og RCBS) eller på maks høyde av det hylsa er hvis du skjønner.

 

Da skal det "butte" litt i mot dia og du er klar til å begynne finjusteringen av hvor mye du vil presse hylsa. Da justerer du kun på skru/mutter på dia og prøver deg frem. når du har funnet ut hvor mye, låser du mutteren slik at den står fast til neste gang, nå slipper du å stille inn noe mer. Det er forøvrig samme prosedyre på helpressing av dier, men du får litt flere mer å forholde deg til i innstillingsprosessen. Her får andre overta;_)

 

Hvor mye vranglære har jeg spredd her? :D

 

(noen pils innabords også da... det skal sies..- god natt)

Link to comment
Share on other sites

Dette hørtes ikke mye dumt ut.

 

Men:

Hvis vi snakker om innstilling (vet egentig mest om vanlig necksizeing) på necksizing må du sette i dia og ha armen akkurat på topp (litt forskjellig fra presse til presse, noen presser på maks rett over topp - jeg har kun holdt på med Forster og RCBS) eller på maks høyde av det hylsa er hvis du skjønner.

 

Mener du at armen på pressa skal være på topp, eller at den skal være nede, slik at dien er på topp? Hvis du skjønner..

 

Huff, alt for lenge siden jeg drev på med det sist.. :?

 

 

Uansett, tusen takk for svar :)

Link to comment
Share on other sites

Hei. Regner med at du mener den tynne nåla som støter ut hettene.

Det kan hende du ikke har fått låst stanga i senter på die`n. Dette ser du ved å kikke inn i den.

Når du løsner låsemutteren på toppen av stanga som holder denne er det ofte litt slark her, prøv å hold nåla i senter på die`n å stram låsemutteren, skru die`n i pressa sett i ei hylse å dra forsiktig i spaken da kan du kjenne om nåla går ned i tennkanalen eller butter i hylsebunn, når du har fått ut hetta lar du hylsa bli helt oppe i die`n mens du løsner låsemutteren å trekker den til på nytt, nå skal det vere ganske i senter.

 

Når du bytter denne nåla må du sørge for at den stikker langt nok ut slik at du får hettene helt ut.

Du må ikke skru den så langt ned at ekspanderknappen (den klumpen på stanga som holder nåla)

butter i hylsebunn.

 

Ellers kan du ha fått tak i ei berdanhylse, disse har to tennkanaler i steden for et hull i senter, dette ser du ved å kikke nedi hylsa i godt lys. Berdan hylser krever spesialverktøy så det er like godt å kaste dem.

 

Kjøp ladeboka. utgave 6 tror jeg du kan finne på ladeboka.no

Der står det meste du trenger å vite :D

Link to comment
Share on other sites

Om du har en Lee challenger eller lignende, så kansje orginal instruksjonen kan vere til hjelp?

http://www.leeprecision.com/cgi-data/instruct/OF1219.pdf

Handtaket helt i bunn, skru ned dia til den tar borti hylseholderen, lett opp armen litt og finjuster inntil 1/4-1/3 omdreining til ned på dia (Max).

 

Lader ikke selv (enda), så dette er kun boklig lærdom.

Link to comment
Share on other sites

Klarte en gang for lenge siden å bøye den pinnen selv også. Det var veldig tidlig i min ladekarriere. Grunnen var at den var satt for langt ned i dien (stakk for langt ned under dien når den var skrudd på plass i ladepressen)

 

Montering:

 

-Sett i hylseholderen i pressa

-Press ladearmen helt i bunn og la den stå der

-Skru på plass kalibreringsdien (den med utstøterpinnen). Du skrur den helt til den butter. Deretter skru den vel en halv omdreining tilbake. Skru ned låseringen og fest den med den lille setteskruen på siden. Du har nå justért hvor mye hylsa skal presses. Det er sikkert mer enn nødvendig, men du er i hvert fall i gang.

-Juster hvor langt ned utstøterpinnen skal stikke. Ekspanderknotten skal IKKE stikke ned under dia. Da støter den i bunnen på hylsa og blir bøyd. Det holder at tuppen av pinnen så vidt stikker ut på undersiden av dien (om tennhetten ikke blir støtt ut under kalibrering, får du bare skru den en halv omdreining til ned). Denne har også en liten låsemutter som du må sette til litt.

-Kalibreringsdie ferdig montert.

 

Jeg tar utgangspunkt i at du kan justere kuleisetterdien riktig. Bare husk å ikke sette den for langt ned. Da kan hylsea bule, og du får ikke kamret patronen. Begynn også med skruen for justering av kulens settedybde helt i topp. Jobb deg ned mot ønsket patronlengde ved å skru den en halv eller hel omdreining i gangen.

 

Håper dette hjalp litt. Lykke til med ladingen :)

 

 

Edit: ser at andre har vært inne før meg (var litt sein) med gode svar.

Link to comment
Share on other sites

Dette hørtes ikke mye dumt ut.

 

Men:

Hvis vi snakker om innstilling (vet egentig mest om vanlig necksizeing) på necksizing må du sette i dia og ha armen akkurat på topp (litt forskjellig fra presse til presse, noen presser på maks rett over topp - jeg har kun holdt på med Forster og RCBS) eller på maks høyde av det hylsa er hvis du skjønner.

 

Mener du at armen på pressa skal være på topp, eller at den skal være nede, slik at dien er på topp? Hvis du skjønner..

 

Huff, alt for lenge siden jeg drev på med det sist.. :?

 

 

Uansett, tusen takk for svar :)

 

Dia skal være på topp... armen ned.. sikker noen som har forklart dette allerede..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...