Jump to content

243win og løpsslitasje


243 winchester

Recommended Posts

Hvor mange skudd kan man skyte gjennom ei 243 pipe før det blir dårlig presisjon. Noen som vet om det er en fastsatt standar med ca antall skudd?!?!

 

Har skutt mi ca 1500 til 2000 skudd, og går super bra enda.

 

Som tilleggs info kan jeg si at jeg ikke skyter løpet varmt, max 3 skudds serier.

Lader ikke maks, ser ingen grunn for det. Med unntak av 55 Nosler balltip, som krever kjapt krutt, og mot maks før den sammler sykt godt :mrgreen: .

Link to comment
Share on other sites

I Normas ladebok står blandt annet spesielt for .243win :

 

For att minimera belegningen i pipan måste vapenvården gøras grundligt och ofta.

Kommentarer från lab.: Når ytan strax framfor kullæget eroderas i pipan kan mycket høga tryck pløtsligt uppstå.

Man kan polera bort det men bara for stunden. Det riktiga ær att setta i en ny pipa.

 

 

Kansje ikke helt svar på trådstarters spårsmål, men en indikasjon på at kaliberet spiser løp mer enn normalt.

Har selv en .243 som ble kjøpt brukt for mange år tilbake, men kan ikke se eller merke noe til slitt løp enda.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt 3 243win løp og min erfaring er at etter 3000 skudd får man plutselig slengere. 4500+ så er løpet ferdig. Opp til 3000 skudd holdt børsa 20mm på 5 skudd. Så ble det ofte 4 skudd tett for så å få en slenger som åpna gruppa til 30mm. Etter 4000 skudd klarte ikke børsa 35mm som jeg ser på som dårlig pressisjon. Dette var løp på 64cm og 21mm i munning fra Walter og Shilen. Det er viktig å pusse 243win godt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...