Jump to content

.45 ACP ladning til Militærfelt


norwegianwiking

Recommended Posts

Skal skyte mitt første feltstevne den 4. og satt og tenkte på ladning i .45 ACP til militærfelt (trodde faktorkravet var 180, men sjekket igjen og oppdaget det var 120, så jeg slipper og forandre ladningene mine). Men jeg kommer til og skyte med en Commander, og da lurer jeg på hvor mye hastighet jeg kan regne med og miste i et 4.25 tommers løp i forhold til et 5 tommers løp.

 

Ladningen jeg kommer til og bruke er 5 grains N320 over en 200 grains SWC fra klette og jeg regner med at jeg ikke mister godt og vell 200 fps og havner under 120 i faktor, men jeg er nysgjerrig.

Link to comment
Share on other sites

Godt og nyttig svar Triggerhappy :wink:

Siden trådstarter allerede vet faktoren på sine vanlige ladninger, skulle man jo tro at det finnes en kronograf tilgjengelig.

 

Hastighets fallet fra 5" til 4,5 er så marginalt at det ikke er noe å bry seg om. Du kan faktisk oppleve hastighets økning, hvis f.eks 4,5" løpet er trangere.

120 faktoren er heller ikke noe å bekymre seg for med en .45. Normale 1911'er vil slite med å fungere bra med bare 600 fot/sek, som er hva du må ha med 200 grains kulen.

Link to comment
Share on other sites

kronografert dem har jeg ikke, men ladeboka oppgir en (ca.) fps på 884 med 5grs N320 over en 200 grains SWC, og hvis jeg regner med så mye som 150 fps under det i min, så ligger jeg fortsatt på 734 fps (som gir en faktor på 146) og over 120 i faktor.

 

passelig komfortable ladninger er det også, ikke på langt nær lik de onde American Eagle 230 grains FMJ RN som får en eller annen skarp kant på grepssikringen eller i rammen rundt den til og kutte meg i hånda så jeg blør som et svin over hele pangen (det ser direkte massemorderisk ut etter en 15-20 skudd, og over det så er vi nesten i Quentin Tarantino verden)

Link to comment
Share on other sites

kronografert dem har jeg ikke, men ladeboka oppgir en (ca.) fps på 884 med 5grs N320 over en 200 grains SWC, og hvis jeg regner med så mye som 150 fps under det i min, så ligger jeg fortsatt på 734 fps (som gir en faktor på 146) og over 120 i faktor.

 

passelig komfortable ladninger er det også, ikke på langt nær lik de onde American Eagle 230 grains FMJ RN som får en eller annen skarp kant på grepssikringen eller i rammen rundt den til og kutte meg i hånda så jeg blør som et svin over hele pangen (det ser direkte massemorderisk ut etter en 15-20 skudd, og over det så er vi nesten i Quentin Tarantino verden)

 

Mener fremdeles at du bør investere i en hastighetsmåler.

Det aller beste og nesten det viktigste instrument for hjemmeladeren :!:

 

amg blodige hender.... kjøp deg et våpen som passer i dine hender, gi blaffen i hva andre mener og bling-bling-faktor :D:D

Link to comment
Share on other sites

Jo, det er greit med en kronograf, men klubben din har kanskje en som kan lånes i første omgang. I alle fall bør klubben skaffe seg en, faktoren skal jo måles i div. skytegrener.

 

Man må jo ikke hive og kjøpe nytt, det går ann å tilpasse det våpenet man har. Jeg er venstrehendt, og fikk litt medfart av min 1911. Våpenet hadde "skarpe" kanter på høyre side av beaver tail/ramma som ikke var behagelig for innerste ledd på venstre tommel. En liten slipejobb for å avrunde kantene var alt som skulle til.

Sikkringen(e) har også en tendens til å stikke litt utenfor ramma i bakkant, og det kan være årsaken til blodige opplevelser. Den er også bare å slipe ned litt.

Sørg også for å ha et godt grep, ikke nødvendigvis et kult grep, men et godt grep (klarer du å få til begge deler er det jo bra :D ) Har du f.eks en singel-stacker og lange fingre, finn et par grepsplater som fyller ut i hånda. Hogue Palm swell er billig og bra. Eller et par med slim-line grep om situasjonen skulle være motsatt.

Hvis front- og back-strapen er glatt, gjør noe med det. Ligger ikke våpenet stille i hånda blir det fort ubehagelig.

Link to comment
Share on other sites

Om du vil ha en ladning som akkurat holder faktorkravet, kan du teste en 160 grains SWC (Kulegrossisten eller Clarry Haglund) med rundt 5,4 grains N320 bak.

Patronlengde 31 mm, dvs. kuleskuldra såvidt utenfor hylsa.

Ladningen ga en faktor på 125 i en 1911 jeg hadde (5" pipe) og hadde glimrende presisjon i det våpenet.

Jeg mener å huske at jeg brukte 12 eller 14-punds rekylfjær.

Det er ingen vits å ligge skyhøyt over faktorkravet så lenge du lader selv og kan bestemme hva du vil bruke.

Du får ikke ekstrapoeng for rekylen, må du huske.

Link to comment
Share on other sites

http://home.online.no/~kens/45auto.htm

 

Klettepatronene er testet i GLOCK 21 og med din ladning gir det meg 163 i faktor.

 

Enig med KEN her, Gringo `s ladning kan ikke stemme med den faktoren han oppgir.

Han er tydeligvis ikke helt trygg på hvordan faktor regnes ut :D:D:D

Og du er helt klart ikke trygg på hva verken KEN eller jeg har skrevet, eller forskjellen på det.

Jeg skrev om en kule på 160 grains (Kulegrossisten eller Clarry Haglund), og KEN om en på 200 grains av et helt annet fabrikat (Klette).

Dessuten er "han" nokså trygg på hvordan faktor regnes ut.

"Han" har også tilgang på kronograf, så den saken klarer "han" fint.

Når det gjelder den ladningen med den kula jeg nevnte, ga den en snitthastighet på rundt 780 fps, så da kan du som kan det kanskje være så snill og hjelpe meg med regnestykket og finne ut hva faktoren blir ?

Om du er aldri så triggerhappy kan det lønne seg å sikte istedenfor å skyte fra hofta.

Det siste fører som regel til bom, og det har du herved bevist.

Link to comment
Share on other sites

Ladningen jeg kommer til og bruke er 5 grains N320 over en 200 grains SWC fra klette og jeg regner med at jeg ikke mister godt og vell 200 fps og havner under 120 i faktor, men jeg er nysgjerrig.

 

Det var denne ladn og kule du startet tråden med...

Nå er det en annen kule og ladn..

 

Hvilken ladn er det du spør oss her inne om ???

 

Hvis du har kronograf, som du skriver, hva er da du spør oss om hvis du kan / bør teste dette selv og få fasitt svar fra din egen pistol :?::?::?:

Er det ikke bare å fyre av 10 skudd og finne ut av det selv, virker jo som om du har den aktuelle kunnskapen inne.... eller...

Link to comment
Share on other sites

Det var denne ladn og kule du startet tråden med...

Nå er det en annen kule og ladn..

 

Hvilken ladn er det du spør oss her inne om ???

 

Hvis du har kronograf, som du skriver, hva er da du spør oss om hvis du kan / bør teste dette selv og få fasitt svar fra din egen pistol :?::?::?:

Er det ikke bare å fyre av 10 skudd og finne ut av det selv, virker jo som om du har den aktuelle kunnskapen inne.... eller...

 

Tror du må slutte å være å så Tastehappy Triggerhappy, begynn å lese alt! Spesielt hvem som skriver hva.

...det er lenge siden noen har hatt et så treffende nic :mrgreen:

 

norwegianwiking bruker den ladningen du nevner.

 

El Gringo anbefaler en ladning med 160 grain kule, og har kronograf!

 

...forøvrig bruker jeg også en ladning lik (5,6 grain N320) El Gringo's, med en 13lb rekylfjær i våpenet. Anbefales!

Link to comment
Share on other sites

Langt ifra!

Merk at kulen bare er 160grain, ikke 200 eller standarden 230 grain.

Det gjør at kulen ikke bare er lettere, men kortere. Det betyr mer volum i hylsa, ergo mindre trykk.

Se i en hvilken som helst ladetabell, så vil du fort se at "regelen" er lettere kule, mer krutt.

 

Selv 5,6 grain med N320 bak en 175 grains blykule er ikke rare ladningen.

 

Selvfølgelig er det ikke noen absolutte reger innen hjemmeladning, alle våpen er forskjellig. Det gjelder å prøve seg frem med forsiktighet og en smule fornuft. En skytterkolega har en Para, som nok har en noe romslig løp, den må mates med ladniger opp mot maks i enkelte tabeller. Da får han moderate feltladninger :shock: ...med andre ord, jeg må ikke finne på å låne hans ammo :D

Mange skriker om Ladeboken i tide og utide ...man lurer på om de har åpnet den i det hele tatt :wink: Den inneholder greie innføringer osv. men tabellmessig er den rimelig verdiløs for de fleste pistolskyttere, siden den knapt inneholder en eneste ladning med de kule og krutt kombinasjoner som de aller fleste bruker. Hvor mange kjenner du som smeller avgårde tusenvis av "fancy" hulspisskuler til 6,- kr. stk. på en sesong :D

 

Skal du skyte moderate ladninger blir 16lb fjæra di fin. Sett også inn en gummi-buffer, om du ikke allerede har det.

Link to comment
Share on other sites

har prøvd med buffer (har også en wilson combat full lengde guiderod) og det virket ikke for meg, dårlig hvis noe utkast når jeg prøvde.

 

jo, 5.6 grains N320 er egentlig ikke så mye, kom på at selv om jeg begynte på 4.6 bak en 200 grains SWC så går ladeboken fra 5 til 5.5 :D da virker ikke 5.6 så veldig mye mer alikevel. Det var koseladninger det, men trykket var nok heller lavt og pangen sotet så jævlig at det var kriminelt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...