Jump to content

Første rådyr i Norge i moderne tid?


C.E.A.

Recommended Posts

I dag finnes jo rådyret spredt over det meste av landet, mangler vel bare helt i nord. Men dets historie i moderne tid er ganske kort, Der var rådyr her i landet for lenge, lenge siden men jeg har ikke lest noe om når man tror det forsvant.

Jeg har sett at det har litt sensasjonspreg når noen hadde sett rådyr rundt år 1900, først i Østfold og Akershus.

 

Jeg fant denne fra 1886 som kan være den tidligste registreringen i moderne tid?

 

IMG-12.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg sjekket i i Robert Colletts bok fra 1912 angående registreringer av rådyr, han nevner et rådyr i Trysil sent på 1700tallet, de neste han nevner i 1898 og 99. Etter den tid ble det en meget rask spredning utover 1900tallet.

Robert Collett var en av de virkelig store innen forskning på viltet i Norge fra 1870årene utvet til han døde i 1913.

 

I en bok jeg har står det at rådyret kun fantes på et eneste gods i Skåne i Sør-Sverige i 1820, da det trolig var på et historisk minimum i Sverige. Så alle rådyr i Norge har da trolig sine stamfedre/mødre fra dette området.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes vistnok i skrifter fra 12-1300 tallet, et vilt omtalt som Raudyr. Det har blitt diskutert om dette kan være rådyr, men det er usikkert. Har hørt teorier på at det fantes i Norge på disse tider, men forsvant for så å komme tilbake på 1900-tallet.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes vistnok i skrifter fra 12-1300 tallet, et vilt omtalt som Raudyr. Det har blitt diskutert om dette kan være rådyr, men det er usikkert. Har hørt teorier på at det fantes i Norge på disse tider, men forsvant for så å komme tilbake på 1900-tallet.

 

Er ikke det en gammel betegnelse på hjort?

Link to comment
Share on other sites

Jo, men det har vert diskutert om det kunne ha vert rådyr.

 

sitat: Historiske tilbakeblikk på vilt- og fiskeforvaltningen i Norge

 

Presten Peder Clausson Friis nevner i

1613 at det var rådyr på Vikna. Han bruker

betegnelsen "raudyr" som betyr hjort. Hvis

dette i realiteten gjelder rådyr, kan rådyret hatt

nesten like stor utbredelse som i dag. Senere

blir rådyret omtalt av Peder Rasmus i 1715 og

biskop Erik Pontoppidan i 1753, men som

oftest angis en langt mer begrenset utbredelse

enn i dag.

 

Enkelte mener at det kunne ha vert rådyr i Norge enda tidligere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også lest det som nevnes av Jespen men det er så vagt og usikkert at man ikke kan vektlegge det i særlig grad.

 

Tok meg en tur i arkivet mitt igjen og fant en artikkel fra 1883 og her nevnes faktisk endel tidlige oppservasjoner av rådyr som virker meget troverdige. Et utsnitt av det viktigste her :

 

IMG-14.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...