Jump to content

223 remington sps ss som sprer skuddene


småviltjegern

Recommended Posts

hei

har en 700 sps ss (stainless steel) som sprer skuddene. Bruker nå S&B helmantel.

på 80 og 100 meter kan den samle feks 3 av 4 skudd. Det er flere som har prøveskutt rifla med samme resultat.

sporadisk spredning av skudd..

 

noen som har kjennskap til rifla? problemet?

 

hva kan det være?

 

rifa?

kikkert?

ammo?

 

ja takk til tips;)

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen!

 

Det er sikkert noen her inne som kan gi deg en bedre teknisk forklaring enn meg, men slik forstår jeg det:

 

Når du avfyrer et skudd vil det oppstå svingninger i løpet (omtrent som en hageslange) dette kalles for resonans. Når løpet blir varmt endrer molekylstrukturen i stålet seg og eventuelle spenninger i stålet vil gjøre at løpet vrir seg litt. Du vil også få en annen resonans i løpet. Dette medfører at børsa begynner å spre skuddene på skiven. Dette fenomenet omtales ofte som "varmgang". Hvis pipen har kontakt med forskjeftet vil dette skape et punkt som endrer resonansen i løpet. De fleste anser det derfor som fordelaktig dersom pipen ligger fritt/ ikke har kontakt med stokken. Remington har for vane å lage slike kontaktpunkter på sine børser med begrunnelsen at dette gir bedre presisjon. Dette er det delte meninger om.

 

Jeg har en Remington 700 Alaskan Titan i .270 Win. Denne setter tre skudd i en klistrelapp dersom jeg gjør mitt. Men om jeg forsøker å skyte mer enn tre skudd uten at løpet får kjølt seg ned åpner samlingen seg med et par- tre cm på samme måte som du beskriver. På min børse er det en B&C stokk som hadde "trykkpunkt" fremme. Dette fjernet jeg og fikk frittliggende pipe og mye bedre presisjon med relativt likt treffpunkt for forskjellige ladninger og kuler.

 

Jeg har også en SPS Varmint i .223 som samlet mye bedre etter at jeg byttet fra den originale stokken til en hvor jeg fikk frilagt pipen. Denne har antagelig mye spenninger i løpet for den nekter plent å samle to forskjellig kuler i nærheten av hverandre selv om presisjonen er god individuellt sett.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du får samlinger på 0,5 til 1,0 cm, så tror jeg ikke det er kikkerten som er problemet.

 

Uansett, så ser det ut til at du har en rifle med godt potensiale siden du får treskuddssamlinger på under en cm. I min Remington i .223 fikk jeg god presisjon med Winchester sin 55 grs Softpoint (fabrikkpatron). Hvis dulader selv, eller har tenkt å begynne med lading, så får du en enorm frihet til valg av kuler og krutt.

 

Lykke til :D !

Link to comment
Share on other sites

Jo da, den tåler det nok, men varmespredning er vanskelig å komme utenom i jaktrifler med tynn pipeprofil. En lang og tynn pipe vil ofte være mer sensetiv for varmskyting enn en tykk og kort pipe. En gloheit pipe vil også kunne slites fortere ut enn en som det ikke blir skutt så mange skudd igjennom mellom hver kjøling. Jeg tror med andre ord ikke at du skal være misfornøyd med kjøpet ditt, men heller akseptere at dette er et vanlig fenomen hos jaktrifler.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Hadde samme problem med en spss jeg også. Det var riktig nok i .243win. Løsningen her var som sagt tidliger å fjerne trykkpunktene. Det hjalp med en gang. Jeg tok også og beddet den da jeg ville være sikker på at jeg kunne stole på at rifla var ok. Begynner man å tvile på utstyret så blir det i alle fall dårligere skyting på meg. Begynner å tvile. Nå vet jeg at det er meg om skuddene ikke sitter der de skal.

 

Lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...