Jump to content

Hva er dette slags rifle?


9,3x62 SL

Recommended Posts

Kjedet meg og søkte etter gamle våpen på Google. Kom over dette bildet og lurer på hva denne rifla heter, hvilket kaliber den er i osv...

 

33960.jpg

 

Det er et tyskt våpen, det ser vi jo på reima som er i hullet på kolben, samt bakkappa. Først trodde jeg det var en halvautomat, men etter en nærmere titt på bildet så jeg at det er en boltrifle.

Noen som kan fortelle meg litt om dette våpenet? :)

Link to comment
Share on other sites

Tenkte det samme. Det ble jo mangel på material og mye rart mot slutten av krigen. Og det virker som at den er satt sammen fra forskjellige våpen. Kolben ser ut til å komme fra en Gewehr 43, eller fra en Mauser 98 (ikke alle Mausere hadde hullet for demontering av sluttstykke i kolben).

Link to comment
Share on other sites

Dette tror jeg er en G41....Dette var en Mauser produksjon som det ble laget bare noe få våpen av og var en tilig utgave automat med boltmekanisme skulle automaten svikte. Pga dette ble det masse tull og de var bare i bruk i svært kort tid. før de ble sendt tilbake til fabrikk og ble borte til G43 som virket kom. Står om det på wikipedia for den som vil ha historien.

 

Syns ikke den var stygg jeg da men litt spesiell.

 

En liten link for den som vil http://en.wikipedia.org/wiki/Gewehr_41

Link to comment
Share on other sites

Denne børsa har betegnelsen VG2 (Volksgewehr2 alså ikke Volkstormgewehr) Den ble produsert fra sent i 44 til ca 30.04.45. Antall produsert usikkert men iflg. boka Desperate Measures av Darren Weaver på Collector Grade Publications, kan det ha vært 16-18k. Produsent var Spreewerke filial Grottau kode cyq. Børsa er ekstremt sjelden og derfor høyt priset på samlermarkedet.

Link to comment
Share on other sites

Hehe ja slike våpen som ikke virka ble vell sendt til oss som ikke gjorde motstand nok så de trengte våpen som virka og var moderne. Var stortsett bare annenrangs våpen og soldater som passet på oss :mrgreen:

 

Men det var ett spennede forsøk synd de ikke virket godt nok. Hadde tyskerene hatt mere halvautomater som usa og russland ville det kanskje gjordt mye for krigens utfall.

Link to comment
Share on other sites

G43 virka vel tilfredsstillende?

 

Ser for meg at tyskerne kansje muligens kunne holdt ut lenge nok til at vi hadde fått nordlandsbanen til finnmark om de hadde vært fullt ut bevæpnet med Stg44 og G43 fra 1.sept 1939.

Men tror ikke de hadde vunnet krigen uansett. Til det var det egentlig for lite tyskere (i antall).....

Link to comment
Share on other sites

Joda den virka godt den men, det kom vell ikke mange til norge? Joda de var nok for få men det ville kanskje gjordt en forskjell, kanskje holdt lenge nok til at usa og engaland ville sett at russland var en like stor fiende og inngått en våpen hvile med tyskland og alle hadde gått mot russland?

 

Men men dette var nok OT tilbake til hva dette er slags børse :mrgreen:

 

Men til kaliber tror jeg den ikke bruker 8mm kurtz ser ut som den bruker langt magasin og da er det vell en 8mm mauser(7,92x57)

Link to comment
Share on other sites

Sauer200STR skriver:

synd de ikke virket godt nok. Hadde tyskerene hatt mere halvautomater som usa og russland ville det kanskje gjordt mye for krigens utfall.

 

Nå er ikke jeg noen historieekspert, men ble ikke utfallet at tyskerne tapte og vi fikk tillbake det okkuperte landet vårt? Burde utfallet vært annerledes?

Link to comment
Share on other sites

Nå er ikke jeg noen historieekspert, men ble ikke utfallet at tyskerne tapte og vi fikk tillbake det okkuperte landet vårt? Burde utfallet vært annerledes?

 

Nei utfallet burde ikke vært annerledes.

Vi bare fabulerte om hva som ville kunna skjedd dersom......

Men jeg tror ikke vi hadde snakka tysk her uansett.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...