Jump to content

Hvordan fjerne blånering på sluttstykket.


Recommended Posts

Som tittelen sier hvordan går jeg frem? Finnes det noe solvent eller lignende som ikke tar stålet også som man kan sprute på? Og bare tørke vekk etterpå.

 

Har ett mauser sluttstykke som har så mange slipe merker så tenkte jeg skulle fjærne blåneringa helt på sluttstykket og ha det blankt.

 

Så tips og fremgangs måte setter jeg stor pris på.

Link to comment
Share on other sites

Du må nesten prøve deg fram. Er gjenstanden som skal pusses for brunering godt polert før den ble brunert holder det kanskje med 800. Er poleringen/overflaten grovere trengs det grovere skyts for å få det bort. Da er det også en ganske omfattende jobb for å få bort alt, og syre er et bedre alternativ for så å etterpolere med smergelpapir.

Noe jeg ikke anbefaler er maskinell poleringsskive med eller uten polerpasta, da forsvinner ikke bruneringen i kriker og kroker før alt av kanter og overganger er godt synlig avrundet. Poleringsskive kan være et alternativ for å ta den siste finishen etter at bruneringa er fjernet med smergel, evt syre først.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 years later...
On 1/23/2010 at 5:23 PM, WinchesterM94 said:

Som tittelen sier hvordan går jeg frem? Finnes det noe solvent eller lignende som ikke tar stålet også som man kan sprute på? Og bare tørke vekk etterpå.

 

Har ett mauser sluttstykke som har så mange slipe merker så tenkte jeg skulle fjærne blåneringa helt på sluttstykket og ha det blankt.

 

Så tips og fremgangs måte setter jeg stor pris på.

Tetragun blånering og rustfjerner funker flott

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...