Jump to content

Krag Jørgensen geværet 1898


C.E.A.

Recommended Posts

Jeg fant par notiser fra 1898 om Kragen alså kort tid etter at den ble tatt i bruk. Den første er vel litt makaber sett med våre øyne idag. Men det var jo egentlig et militært våpen slik at notisen under her må sees i lys av det.

 

IMG_0001-7.jpg

 

 

Jeg la dette under storvilt på grunn av notisen under her om at Kragen kom til å utrydde reinen. Nå ble da Kragen ganske raskt forbudt til reinsdyrjakt, ved den såkalte "kaliberloven". Skal se om jeg finner når denne loven ble vedtatt, jeg mener minste tillatte kaliber på rein ble 9mm. Så Kragen ble først forbudt fordi den var for god og vel 70år senere ble den igjen forbudt til storviltjakt fordi den var for dårlig. Forstå det den som kan

 

IMG_0002-7.jpg

Link to comment
Share on other sites

Så Kragen ble først forbudt fordi den var for god og vel 70år senere ble den igjen forbudt til storviltjakt fordi den var for dårlig. Forstå det den som kan

noen "konspirasjonsteoretikere" mente at kragen ble forbudt litt etter 1900 for at det skulle selges jaktrifler. Tilfeldigvis ble det solgt ut gamle militære geværer som var over 9mm kaliber i omtrent samme tid.

 

Å de samme "konspirasjonsteoretikerne" mente at på 70 tallet ble kragen forbudt av omtrent samme grunn.....for å få solgt jaktrifler. Å at våpenbransjen var med på å få i gjennom forbudet dengang.

 

Ikke vet jeg. bare gjengir det jeg har hørt.....

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til kaliber loven var nok at Kragen var veldig langtrekkende i forhold til det folk var vant til på den tiden. Jeg har sett endel samtidige bekymretmeldinger fra den tiden. Siktet var jo gradert til 2200m(?) og dette trodde folk på og skjøt på vanvittige avstander. Magasin var nok også nytt for de fleste, det vanligste våpenet til Storviltjakt i Norge før Kragen var nok Rem. M1867 12mm.

Angående forbudet i 1974 så var det nok våpenhandlerne etter det også jeg har hørt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...