Jump to content

Erverv av røysvakt krutt


Øyvind

Recommended Posts

Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) endret Forskrift om håndtering av eksplosjonsfarlig stoff 4. januar 2010. § 8-2. Tillatelse til erverv av eksplosiv vare er interessant formulert:

 

Den som innehar våpenkort eller kan dokumentere medlemskap i en godkjent skytter- eller samlerorganisasjon, kan i den hensikt å skulle lade egen ammunisjon, få tillatelse til erverv av inntil 3 kg svartkrutt og inntil 5 kg røyksvakt krutt. Slik tillatelse gis av politiet i det distrikt hvor søker har sin bostedsadresse.

 

Det siste er min utheving. Jeg vet om politifolk som nå tolker det dithen at hjemmeladerne nå må levere inn dette skjemaet før de kan gå i våpenhandelen og erverve krutt.

 

Jeg håper de tolker forskriften feil.

Link to comment
Share on other sites

Slås ikke den bestemmelsen ihjel av rundskriv 2009/009?

 

Jeg tror DSB har forholdt seg til våpenlovens tekst om at det kreves politiets tillatelse for å kjøpe ammunisjon. Denne bestemmelsen er gammel men gjelder formelt sett enda- noen som husker at man tidligere måtte søke hver bidige gang man skulle ha en pakke patroner? Som vi alle vet er det for lengst gitt et mere lempelig unntak for folk som kan framvise våpenkort, men lovens krav er strengt tatt "politiets tillatelse". Her er det åpenbart at politiet har gitt en generell tilatelse til alle med gyldig våpenkort, man behøver ikke å søke for hver gang. Skulle man derimot ha behov for en pakke krutt _uten_ å ha gyldig våpenkort, så må man søke på gamlemåten. Klart som blekk?

 

Jeg siterer litt fra ovennevnte rundskriv:

 

"4.1 Ammunisjonsbegrepet – forholdet til brann- og eksplosjonsvernloven

Begrepet ammunisjon defineres i våpenloven § 3. Man må imidlertid være oppmerksom på

at lov av 14. juni 2002 nr. 20 om vern mot brann, eksplosjon m.v. (brann- og

eksplosjonsvernloven) m/forskrifter også kommer til anvendelse på ammunisjon.

Våpenloven og brann- og eksplosjonsvernloven avgrenses dog mot hverandre, slik at det

som reguleres av den ene loven ikke omfattes av den andre. Våpenloven gjelder bare

ammunisjon.

4.2 Erverv av ammunisjon

Utgangspunktet er at erverv av ammunisjon fordrer politiets tillatelse, jf. våpenloven. § 13.

Det er flere vesentlige unntak fra denne hovedregelen:

Det er gjort unntak for erverv direkte hos forhandler for så vidt angår ammunisjon til våpen

som er påført vedkommendes våpenkort, jf. forskriften § 31 første ledd. Det kan ikke

erverves ammunisjon på bakgrunn av utstedt europeisk våpenpass.

Innehaver av gyldig våpenkort kan således ved å fremvise dette sammen med legitimasjon

erverve ammunisjon direkte fra forhandler til våpen oppført i våpenkortet."

 

og

 

"4.4 Tilvirkning av ammunisjon og prosjektiler til eget bruk

Etter våpenforskriften § 51 kreves det ikke tillatelse til å tilvirke ammunisjon til eget lovlig

bruk. Dette gjelder også tilvirkning av prosjektiler.

Komponenter for tilvirkning av ammunisjon kan erverves ved fremvisning av våpenkort."

Link to comment
Share on other sites

Svarer på mitt eget innlegg...

 

Hvis min argumentasjon ovenfor er riktig, så må det logisk sett bety at en ikke behøver å søke for svartkrutt heller. DSB skiller så vidt jeg ser nå ikke mellom typer krutt hva gjelder krav til erverv, annet enn at det er maks 3 kg svart og 5kg røyksvakt. Dersom det er slik jeg tror, at våpenforskrift og rundskriv gir et generellt unntak for kjøp av krutt som ladekomponent mot våpenkort, så må det logisk sett også gjelde for svartkrutt? I så fall er vi tilbake der vi startet :-)

 

Uansett, det er helt opplagt at forskrift og rundskriv gir et unntak fra kravet om erhvervstillatelse for ammunisjon (herunder ammunisjonskomponenter som krutt) for skyttere med gyldig våpenkort. DSB sin ordlyd er formelt sett riktig da den stemmer over ens med våpenloven hvor det stilles et slikt krav, men unntaket gitt i våpenforskrift må vel gjelde?

 

Med forbehold om at jeg ikke jobber med slike spørsmål...

Link to comment
Share on other sites

Det høres logisk ut. De kan i hvert fall ikke ha ment å endre praksisen, for så vidt jeg husker var det kun Norsk svartkruttunion av skytterforbundene som var blant høringsinstansene. Jeg antar at flere hadde vært på den lista om forslaget mente å endre praksisen.

 

Når det gjelder svartkrutt så blir vel det fremdeles klassifisert i fareklasse 1.1D – dvs. sprengstoff – og man må derfor fremdeles søke politiet. Slik er i hvert fall praksisen, selv om likte bedre tolkningen din :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...