Jump to content

Tasco Titan 3-12x52 erfaringer?


Clakz

Recommended Posts

Lurer på om Tasco Titan er noe dugandes kikkert for førstegangsjeger som skal bli student til høsten? Ser den får vanvittig mye pepper rundt forbi på amerikanske forumer, men til prisen, og etter testene den har vært igjennom opp mot bl.a. Zeiss, er den ikke helt brukbar for en førstegangsjeger som ikke har tenkt å gå Rambo på hjortebestanden?

 

Planla å montere den på Tikka T3 Lite SS. 30-06 med Optilock montasje, langt ifra Zeiss kvalitet men ikke noe 499,- skrap heller, må vel duge for å lære seg å skyte og trene, samt sporadisk rådyrjakt og opplæringsjakt på det ekte storviltet?:)

 

Innvendinger ønskes! 8)

Link to comment
Share on other sites

Har denne kikkerten på børsa mi nå, da jeg har en liggende som "sparer til anna kikkert".

Mot:

-Trangt synsfelt. Under 4,5x er det kun mer dassrull rundt synsfeltet, altså ingen nytte.

-Dårlig i motlys

-Får klart bedre optiske egenskaper i sammeprisklasse

 

For:

Har til nå virket dønn solid!!

 

Styr unna denne. En meopta meostar er ikke så alt for mye dyrere og er hvassere på alle vis!

Zeiss Conquest 3-9x50 har samme prisen, og gir deg mye mer kikkert for panga (har hatt begge samtidig).

Se også på Bushnell sine Elite 4200 kikkerter, Weaver Extreme og Nikon Monarch, som alle er i samme prisleiet. Mener du skal komme langt bedre ut med en av de.

Link to comment
Share on other sites

To på jaktlaget "hadde" hver sin Titan Tasco 1,5-6x42....I den ene kikkerten løsnet retikkelet , og eier gikk sporenstreks til kjøp av ny Swarovski i stedet.

 

Han andre har beholdt supersikte fra Tasco, og syter og klager over at det dugger innvendig....men fortsetter å tviholde på driten :roll:

 

Begge siktene ble kjøpt for en god del år siden, da Titanserien ble lansert. Den gang imponerte ikke kvaliteten. Mulig at dagens produksjon er bedre....

Link to comment
Share on other sites

Støtter fatdog - du får langt bedre kikkerter i samme prisklasse. Et annet tips er å gjøre deg opp ei mening om du kommer til å jakte litt fremover? Lengere en 3 år? For det er ingen vits å kjøpe et sikte du kommer til å skrote innen kort tid, det lønner seg hvert fall ikke! 3000 kr ut vinduet nå, og 8-12000 på en kvalitetskikkert om kort tid? Skjønner?

 

Tenk slik! he he...

 

For 3000 kr får du en ok avstandsmåler

For 3000 kr får du "komplett ladeutstyr" - god begynnelse i hvert fall...

For 3000 kr får du 428 skudd til trening.

For 3000 kr får du.... du skjønner.

 

Det er viktig å tenke slik, jeg har selv gått i fella flere ganger med å kjøpt det jeg TROR lønner seg.... og endt opp med noe bedre senere...

Link to comment
Share on other sites

har solgt en del slike før i tida fra min tid i våpenbransjen,men ikke allverdens god opptikk,tror også de er dårligere i dag enn for noen år tilbake..har selv gjor tester på mang sikter og mener du gjør mye bedre kjøp enn denne :!: vil du ha mye for penga,kikk på følgende under 7 store,meopta,nikon,leupold,burris,rimeligste zeiis,hakko :wink:

Link to comment
Share on other sites

Takker for responsen 8)

 

Den var forsåvidt i tråd med samtlige andre jaktforum fra statene som jeg fant på google, men dere nevner zeiss i samme prisklasse, finnes det zeiss for rundt en typ 4000? Har 18,000 tot som skal dekke rifla, montasje, kikkert og hagle før jeg går inn under studenttilværelse med minustall i alle retninger, forsåvidt så vil jeg ha en kickass rifle som jeg kan ha i mange år, og en kikkert som funker med stor F, til banebruk i 2-3 år, og svært sporadisk rådyr jakt, det blir nok mest jakt med hagla i studentårene, hjortedyrjakt er jo inhumant svindyrt :roll:

Link to comment
Share on other sites

Mitt forslag er at du finner en brukt Kongsbrg Lakelander M-389 (5-6000kr) montere på en Meopta 3-12X56 eller en Zeiss, Meopta fra 5200kr, Zeiss, ca 7000 kr.

Sum med bra opptikke og ei veldig bra rifl: 11200kr. Da har du nok igjen til hagle.

 

PS tror det er en lakelander i 270W hos rygge våpen til 5600kr. Denne er helt ny.

Link to comment
Share on other sites

Takker for tips men jeg er fast bestemt på Tikka T3 Lite ss., digger det moderne utseendet på denne og mulighetene for design det utgjør, og at det eneste folk ser ut til å syte på ang. T3 Lite er den dårlige ejektor porten hva single loading på farlig vilt angår. Og vanlige rifler ser jo ut som om de er oppfunnet for 100 år siden med sitt garand treverk...

Link to comment
Share on other sites

Ja dette er jo ordentlige samleobjekter :D og konstruksjon gammel som metusalem. Kolbe som faktisk er produsert for bruk av kikkert. Her trenger man ikke motere på noe kolbeforhøyer o.l. Pistolgrepet er nydelig.

Muligens det ikke er plast, men så bøyer ikke denne stokken seg selvom man monterer på en tofot m.m. Plaststokken til tikka er som Sakko sin, myk og elastisk.

lakelander 270W med zeiss, pris, 11000kr

830042289_9a39cca4b0.jpg

 

Lakelander 3006

421299553_59a3657db4.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...