Jump to content

Patronlengde i 223 Rem ?


optima

Recommended Posts

Min sønn har kjøpt en Kimber 223 Rem med et Lothar Walther løp.

Tenkte jeg skulle måle max lengde med noen forskjellige kuler og da ble jeg litt forundret.

Prøvde disse.

Speer 70grs sp, max lengde 54,93mm

Rem 50grs psp,max lengde 57,24 mm

Hornady 50grs sp,max lengde 57,27mm

Sierra 50grs blitz,max lengde 58,32mm

Måten jeg har målt med er pussestokk og skyvelær.

Ser i ladeboken nr 4,der er oppgitt lengde på Speer 70grs oppgitt til 57mm.

Jeg målte den samme kula til 54,93 med 0 friflukt !

Håper noen kan ha noen fornuftige svar og gi meg .

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg ikke prøvd den kula, men jeg synes det var et stort avik sammenlignet med dem andre.

Jeg ville prøvd og måle en gang til (eller flere) og forsikret meg om at den virkelig satt i bommene og

ikke var forhindret av noe rusk.

 

Det er ufattelig lite som skal til av ting nedi der som skal til før du får store avik.

 

Metode 2 er at du tar en tomhylse og setter en kule litt høyt og kamrer, og ser hva den butter forsiktig på.

Lurt å tusje kula så du ser avtrykk etter hvor den har sklidd i hylse halsen. Kula kan fort bite og bli dratt ut igjen

og da blir du lurt på lengden. Har du tusjet kula så ser du hvor høyt halsen har vært på kula.

Link to comment
Share on other sites

Må si meg enig med Sniper-Arne at første pri er og bruke data målt i eget våpen.

Vet ikke hvor mye du har lada selv før men ver også sikker på at du bruker rett vei på pussestokken slik at ikke den hule enden entrer nedover kula når du tar dine mål og gir feile referanser. Eller visst du teiper den hule enden at du da ikke presser så hart at teipen gir seg og kan gi feile mål. Og sef at kula står korrekt mot bommen når dette måles.

Her hadde det vert greit og hatt minst 3 hender.. :lol:

 

Ver meeeget forsiktig med metoden med og la kula stå i ei tommhylse og kamre for og få lengde, her har eg opplevt og få lengre lengde enn hva som var reelt pga at kula hang i bommen og ble dradd litt ut av hylsa når eg tok ut patrona av våpnet igjenn. Ver ihvertfall meget våken ved denne metoden!

 

 

Cracy-John

:D

Link to comment
Share on other sites

Har ladet noen tusen skudd i løpet av karrieren som hjemmelader,så litt erfaring har man jo fått.

Det som forundrer meg er det store avviket mellom målt og oppgitt lengde.

Ladeboken oppgir lengden til 57mm og da regner jeg med at de har satt den med ca 1mm friflukt.

Da jeg målte fikk jeg 54,93mm og det er med null friflukt.

Kula stikker veldig langt ned i hylsa.

Link to comment
Share on other sites

Det som forundrer meg er det store avviket mellom målt og oppgitt lengde.

Ladeboken oppgir lengden til 57mm og da regner jeg med at de har satt den med ca 1mm friflukt.

Da jeg målte fikk jeg 54,93mm og det er med null friflukt.

Såvidt jeg forstår her så er "oppgitt lengde" den lengden ladeboken oppgir for de patronene de har ladet, og "målt lengde" lengden på dine patroner når kula berører bommene?

 

SAAMI Max. COL for .223Rem er forøvrig 57.4mm. Det vil si at de aller fleste fabrikkrifler vil være kamret for å kunne bruke slike patroner. Dette gjelder ofte ikke "hjemmebygg".

Om dette er en brukt rifle med custom løp er den muligens kamret for minimum/0 friflukt med "gammeldagse kuler", og ikke dagens lange tunge kuler.

 

Hva er riflestigningen i dette løpet?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker alltid medtoden til SON for å sjekke friflukt. Jeg vet at mange sverger til pussestokk-metoden, men den har jeg aldri fått til ordentlig. Synes denne blir for unøyaktig, og de gangene jeg har prøvd med denne har den gitt forskjellig resultat hver gang.

 

Jeg tar ei skutt hylse og setter kula nedi, og skyver den inn i bommene med sluttstykket. Da ser man friflukta lett om man bruker molykuler eller soter kula på forhånd. Er man usikker på om målingene stemmer så er det bare å gjøre dette flere ganger. Om man ikke klarer å skyve inn kula på denne måten kan man event. necksize hylsa og bruke ei baufil og skjære noen spor i hylsa for å minske kuleholdet.

Link to comment
Share on other sites

Det er mulig at patronlengden for 223 Rem er styrt av magasinlengden på militære våpen. I min boltrifle var magasin lengden 59mm men friflukt ga liten mulighet til å utnytte denne. De fleste kuler måtte settes kortere, butte kuler som Speer 70gr og Norma 62 gr mer enn spisse kuler som 65gr Sierra Game King. Jeg ble lei hele problemstillingen og fikk brotsjet ut friflukten en del. Hvor mye er vanskelig å si da frifluktbrotsjen hadde en annen kuleskråning enn originalen men vi tok sikte på å kutte 5mm dypere fra der brotsjen berørte gammel friflukt. Senere har jeg endret magasinlengden til at jeg kan få patroner med opp til 62mm OAL avhengig av kule. Jeg kan ikke se at det har gått ut over presisjonen å brotsje ut friflukten, selv med 40gr Sierra HP ladd til 3300fps(jeg har kort pipe). Frifluktjobben ble gjort av Ole Bernt Vatland. Han holder hus ikke langt fra Flikka nær Flekkefjord.

Han har forøvrig også gjort rifla om til systemvåpen med ekstra pipe i 300/221. Off topic, men dette har heller ikke skadet presisjonen for 223 løpet. Våpenet er originalt en Rem LTR med 223 pipe på 50cm(original pipe).

Link to comment
Share on other sites

Da var avgjørelsen tatt.

Snakket med Børsemaker Ole B Vatland i dag.

Det blir til og forlenge friflukten litt,hvor mye er ikke avgjort ennå.

Han skulle forbi Mandal på Søndag så han kunne ta med seg rifla,det synes jeg er bra service !

Fant forresten ut at det fungerte perfekt og presse hylsen forsiktig i en Lee Collet die og så sette inn kula i hylsa for og måle friflukten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...