Jump to content

Kikkertsikte til Hjort rev og annet....


CarpKiller

Recommended Posts

Hei. Sitter å sikler på nytt kikkertsikte og skulle gjerne hatt noen tips.

 

Krav til sikte:

 

Lysåpning ca 56mm

Minimum zoom bør være fra 3 og nedover

Maksimum zoom, tja 9 til 12 ganger eller noe.???

Har lyst på sikte med lys i rettikkel.

Pris maks ca 16000 helst i skiktet 10000 +/- 2-3 tusen

I og med lys i rettikel ønsker jeg tynt trådkors

 

Har sett på Zeiss og Docter og lurer egentlig på om jeg i denne klassen vil merke noen forskjell? det er jo noen kroner å spare mellom disse.

Er vel egentlig Zeissen jeg har mest lyst på men er det noen gode grunner til å velge dette merket fremfor docter?

 

Vet det var samme produsent og råmatrialer osv og legger egentlig ikke så mye vekt på det.

 

Noen butikker snakker varmt om docter og andre om Zeiss (kommer vel an på hvilken de har best fortjeneste på;)

Link to comment
Share on other sites

Forskjellen i lysinnslipp vil du ikke merke før du passerer 7x forstørrelse (forutsatt sikter av samme fabrikat og serie). Ut fra kombinasjonen av bruksfelt ville jeg prioritert å kunne gå ned i forstørrelse for hjortejakten, med mindre du kun jakter på bø. I skogen blir ofte holdene korte. Selv har jeg derfor valgt en 1,5-6x42 på hjortebørsen, uten at jeg dermed skal påstå at det vil være riktig valg for deg.

Link to comment
Share on other sites

Gå for en zeiss victory 2,5-10x50 eller 3-12x56 du, så får du et supert sikte til hjorten i mange år fremmover.

Skal du satse endel på bø jakt og måneskinns jakt, så hadde eg nokk satset på 3-12x56. Har testa begge i flere år nå, og det er en godel forsjell i praksiss uansett hva teorien sier.

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

har bare en ting å si. den beste kikkerten til kvelds/natt jakt er å blir 2,5-10x56 schmidt&bender. men må være zenithen. har selv denne og zeiss 3-12x56. har og en zeiss 6-24x56. det må rett å slett være fordi den er så kort. å tro meg det er stor forskjell. har også en vanlig schmidt&bender classic 2,5-10. kan ikke måle seg denne heller

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...