Jump to content

Svartkjele og panne


flanged

Recommended Posts

Jeg vil anbefale denne stekepannen http://www.naturmagasinet.no/index.php? ... ucts_id=40

 

Finnes i to utgaver. Jeg ville ha valgt den uten teflon da det er noe dritt som blir ødelagt, og helt unødvendig. Bruk mye smør heller :wink:

 

Til svartkjele funker det meste, men jeg liker ikke de tynne alu-greiene med to slarkete oppheng. En god gammeldags kaffekjele fra Høyang (en sånn med fin bøy på tuten) er min favoritt. Har sett en nettbutikk med stort utvalg av fine kjeler i rustfritt stål, men finner den ikke igjen nå...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har til nå brukt en tom 1 liters hermetikboks med ståltrådhank som kaffekjele,- :lol:

 

Utseende har egentlig lite å si, bare begge delene (panne/kjele) er praktiske. Skal ha de i sekken og bør da ikke veie alt for mye. De blir jo svarte som fy etter kun kort tid med mine tyribål !!

Link to comment
Share on other sites

Enig, bålkaffen er hellig! Disse skranglete alu-kjelene med to-tre-fire oppheng liker ikke jeg hvertfall. Upraktisk og unødvendig. Alle skjønner vel at en kaffekjel med en enkel hank henger rett opp og ned? Gjør den det med to? - Ikke nødvendigvis. Da synes jeg at hermetikkboksen har langt mere sjarm :lol:

 

Problemet med sotet fra tyribålet løser jeg med å ha kjelene i en plastpose. Lett i vekt og lett å håndtere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror jeg fikk min kjele fra xxl..

 

men det er vel sånn Four seasons eller hva den heter..

er en kobberish kjele tror jeg.. men veit lite om sånt..

 

den er ihvertfall Svart under ;)

kanskje litt stor om en skal på tur alene...

 

i forhoold til panne.. støtter jeg meg på den som ble sagt om uten teflon

 

kniven havner FORT nedi panna og da er teflon no dritt

Link to comment
Share on other sites

Å kjøpe turstekepanne er jaggu ikke helt enkelt. Den skal helst være lett, den skal helst ta liten plass og man ønsker å bruke den til flesk, pannekaker og fisk - det er nytteløst.

 

En superlett stekepanne som rommer fjellørret er så tynn i godset at den slår seg når den kommer over varme. En teflonbelagt panne til pannekaker tåler ikke røff behandling. En god fleskepanne blir for liten for stekefisk...

 

Man bør definere sitt bruksområde, evt. holde seg med 3-4 ulike panner.

Link to comment
Share on other sites

@Bjørn S

 

Da skal du ha en liten panne med tykt gods. Lurer faktisk på om det er en jernpanne? Det er ikke håndtak på den, men det er et lite "rør" som du kan stikke inn en pinne som håndtak. Den leveres i et flott skinnetui. Den er helt suveren.

 

Har verken link eller bilde av panna, det kan muligens noen andre ordne.

Link to comment
Share on other sites

Spræk har stekepanne av jern i "gammeldags" utførelse.

Malungsfors Läderprodukter har en "Villmarkspanna" som nok er litt mindre.

Jeg har prøvd panna fra Spræk og syntes den var litt stor og tung. Regner med at jeg bestiller meg en "Villmarkspanna" i løpet av helgen. Den ser passe stor og robust ut til mitt bruk.

 

 

http://www.spraek.no/turutstyr.htm

http://www.laderprodukter.se

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...