Jump to content

Hairy Carry, en liten rapport.


seawolf

Recommended Posts

Min Hairy Carry kniv fra Swamprat Knife Work ble innkjøpt fra Bladeforum for $ 180.

Kniven er i 154 CM stål, fulltange med bladlengde på 90 mm / 3 1/5".

Totallengde er 210 mm. vekt 190 gram.

Kniven var litt sløv da jeg fikk den, men en omgang på nyinnkjøpt "tilbudsTormek" hjalp betraktelig.

Kniven er god å holde i.

Skaftet er noe smalt, men tyngden på kniven gjør at den ligger stødig og godt i hånden.

Skaftet blir ikke glatt selv om det er dekket med blod.

Den har et markert fingervern og en liten choil.

Når grepet flyttes fram til choilen har man meget god kontroll på kniven

 

Hndgrep001.jpg

 

Hairy Carry ble brukt til åpning og utvomming av tre hjorter i høst.

Den fungerte utmerket både til åpning, løsing av nyrer, vom og tarmer, mellomgulv, spiserør samt arbeid i "hekken" på dyra.

Kniven fikk en liten omgang på polerskiva etter hjort nr to, men egentlig kunne den uten problemer ha tatt den siste hjorten også uten ekstra kvessing.

 

Alt i alt syns jeg dette er en hendig og praktisk jaktkniv.

Størrelsen passer godt til mine medium never, og lengden og fasongen på bladet er utmerket til utvomming og feltslakting av vilt.

Jeg setter stor pris på fulltangen som gir kniven vekt og "autoritet", en kjenner hele tiden hvor den er selv når en jobber kun på feelingen inne i dyret.

Jeg gir denne kniven treningkast seks.

 

HC.jpg

Link to comment
Share on other sites

Takk takk, ja er godt fornyd :)

 

Bladet er 4,4 mm inne ved skaftet og så tynnes det ut fram mot spissen.

Jeg har en bastard kydexslire til den, men har planer om å lage en noe mer praktisk i lær.

Kydexslirene med tec lock gjør at knivene bæres alt for høyt etter min smak.

Får skaftet inn i sidebeina.

 

Er nok litt mer en "dangler type kind of man" :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Høres bra ut.

 

Jeg er heller ikke begeistra for å ha kniven sittende så høyt. De mindre knivene jeg har med kydexslire, har derfor begynt å bære hengende rundt halsen. Der er de ikke i veien, og merkes knapt under jakka.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Henter opp denne gamle tråden. Er det noen som vet hvor jeg kan få tak i en slire til en sånn kniv? har hatt en Hary Carry LE 3,5 liggende i mange år uten slire, og derfor er den aldri blitt brukt :oops: . Kunne godt tenkt meg en kydex slire, så dersom noen vil bli kvitt en, eller har tips om hvor jeg får tak i, så er det bare å ta kontakt :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hei

La meg lete litt når jeg kommer av jobb, tror jeg har en liggende fra Buy Brown, sort kydex uten tek lok.

Den riper bladet litt men om det er en bruksniv så gjør det vel ikke noe. Sender deg Pm om jeg finner den.

Om du vil ha custom arbeide har jeg en del nyere slirer fra Buy Brown holsters, hyggelig fyr som gjør bra arbeide til en grei penge.

Link to comment
Share on other sites

Artig at denne tråden dukket opp igjen.

Desverre ble nesten hele samlingen av Busse/Swamp Rat/Scrap Yard- kniver solgt (ca 20 kniver), deriblant et par sjeldne godbiter...

Nye prosjekter måtte finansieres (de som har seilbåt vet hva jeg snakker om).

 

Har beholdt en Dumpster Mutt fra Scrap Yard i SR77 stål (utility kniv i bilen)

En Street Scrapper fra Scrap Yard i INFI, dette er blitt min primaære jaktkniv.

Videre en Mud Pup fra Scrap Yard i 154 CM stål og en Game Warden fra Busse i INFI.

Godt fornøyd med disse knivene som har forskjellig bruksområde.

(Må innrømme at jeg har begynt å frekventere www.bladeforums.com igjen så havesyken er absolutt tilstede fortsatt :mrgreen:)

 

4kniver002_zps5f40854f.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...