Jump to content

Rypejakt Haukeliseter 12/1-17/1


spissmus

Recommended Posts

Da ble det vintertur i år og. Etter litt om og men ble det Hardanger som ble reise målet. Dette blir innledningsvis en kort liten rapport siden den blir skrevet på ballistisk kalkulatoren som tilfeldigvis er en iTouch, etter retur skal jeg komme tilbake med bilder og litt erfaringsrapporter om matriell brukt, bla en friluftsdress fra Klattermusen.

 

Busstur opp fra Stavanger er en utrolig lett og enkel måte å komme seg opp hit på. Tur til Sirdal tar 2-2.5 timer, Haukeli tok 4.5. I tillegg så gikk det ikke buss (som jeg fant) til Sirdal i ukedagene.

 

Før avreise virket værvarsel meget lovende, kaldt med sol og laber vind. Det som skulle egentlig være en 5 dagers telttur ble noe endret ved ankomst. Sekken ble pakket for et 6 dagers opphold og veide behagelige 29kg som, i mine øyne, er en fin vintervekt. Våpen kommer i tillegg.

 

12/1

 

Ankomst 1640, sjekker in i et lite rom før jeg skal starte turen ut neste dag. Været på vei opp var strålende, men varslet hadde endret seg. Onsdag skulle by på overskyet..... Noen Nøgne Ø ble fortært til middag og ved kartstudie. Plan A og B var klare, alt skulle bære og briste på været neste morgen.

 

13/1

 

Møkkavær!

 

Plan B ble iverksatt, dagstur i Område 1 ivo Trollnupen. På vei ut ble våpen kontroll skutt på 25-50-75-100, klikk tabell stemte for forholdene. Været åpnet seg litt mellom 1230-1400. Før og etter det var det skodde/lavt skydekke og vind målt til 6.9 m/s. Kunne vært bedre. Etter 5 timer med trasking ble snuten vendt hjemover. Hadde ikke sett snurten av fugl, sikkert trukket ned i lavlandet, men mye Mikkel og hare spor. Nå ventes det i spenning på endringer i værvarsel, men morgendagen vil bli brukt i lavere terreng gjerne med kratt hvis jeg finner det. Uansett blir det telt i morra.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 11 months later...
  • 3 weeks later...

HaukeliJFF som har hatt jakta der har kommet i den situasjon at Statsskog har sagt opp leiavtalen på terrenget. Det som gjenstår av terreng er en mindre teig nord for Haukeliseter som nå er forbeholdt medlemmene. Vågslid erdet vel grunneierne som selgerjakt på. Det er mulig at Røldal Statsalmenning dog selger kort på Haukeliseter..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...