Jump to content

Lading av 30-30 win til leveraction


korporal

Recommended Posts

Hei, jeg har akkurat kjøpt meg en winchester mod. 94AE i kaliber 30-30 win. Gjorde det litt betenkt ettersom jeg ikke har klart og oppdrive "billig nok" ammo til trening... Jeg har tenkt å starte med hjemmelading til dette kaliberet, derfor lurte jeg på om noen har ladet 30-30 win og om dere ev. har noen tips. Tenker at blykuler er billigere en helmantel, dessuten må jeg ha flatnesede kuler til rørmagasinet, har klart og oppdrive blykuler til 2,10kr pr. Det jeg bruker i dag er "30-30 Win 150 Gr. silvertip". som koster 13,75Kr per smell. :x

Link to comment
Share on other sites

Som du selv sier bruk flatnesede eller rundnesede kuler for 30-30 win eller vanlige kuler hvis du skla skyte uten magasinet eller med ett skudd i kammer og 1 i magasinet så blir patronen enn annen med tanke på kulebanen.

 

Ellers er det rett fram og lade til den og ikke mye du kan gjøre feil, men husk å krympe kulene godt i hylsa så de ikke blir panket ned i hylsa under rekylen i magasinet.

 

Lykke til med ladingen.

Link to comment
Share on other sites

Hva ville du anbefalt til rådyrjakt? Regner med at kulebanen vil bli slakere med med spiss kule? Hvilken pris er det mulig og komme ned på i selvladet øvelsesammo 30-30win? Har også hørt at hylsene i 30-30 ikke strekker seg og holder derfor flere omladinger....

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt 170grain kula til remington og er fornøyd med den. Spisskule brukte jeg 165grains Nosler BT kula og likte den også kulebanen ble mye bedre fra 100 til 200meter :mrgreen:

 

Treningsammo kommer på ca 4kr kommer ann på kuler og krutt du bruker. N-140 passer til 150 og 170 grains kuler og er ett godt krutt i kaliberet.(fyller godt og gir lavt trykk med god hastighet)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt 150 grains kuler til rådyr (bedre kulebane) men uansett bruk kuler med krymperille som en annen her også har nevnt .

Ellers kan du bruke rene blykuler på jakt også ,de blir billigst og gjør like god jobb såfremt du får dem til og samle like bra , jeg har slitt litt med det men de går ikke så dårlig så du ikke kan bruke dem til skogsjakt og det er det dette er våpen til . :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Brukte Rel.12 i 30/30 tidligere,men vanskelig å få tak i, så bruker nå N140. Legger 33gr. bak 170gr./ 33,5gr.bak 150gr. Dette gir meg 635-640 m/s i min Win.94. Dette er vel ikke så imponerende,men er litt usikker om törs lade mere med 140 kruttet, Skulle värt artig å höre "Dine Laddninger" med dette kruttet. 8)

Link to comment
Share on other sites

Med N-140 og 170 gr. kule har jeg også stoppet på 33.0 grains ladning i min Winchester 94 da jeg regner dette som max. i henhold til mekanisme . Dette leste jeg også i et slikt skriv som spesielt var mynta på disse våpna . Det er jo også komprimert ladning med N-140 .

Med mantelkule cronograferte jeg et snitt på 649 m/s . Etter hetter og dømme var det ikke spesielt tegn til overtrykk og denne hastigheten er jo bra syns jeg og føler ingen trang til og lade så hardt en gang . For litt kjapp repetering liker jeg heller og bruke 150 gr. kule og selv da med litt moderat ladning for og minske rekyl .

Link to comment
Share on other sites

Clarry Haglund på hamar har blykuler til 30-30

 

jeg fikk en ny .30-30 i hus i dag og skal hente noen poser hos Haglund til uken. Jeg er spent på hva jeg får ut av disse. Jeg så hva Haglund selv fikk ut av blykuler i 6,5X55 på banen for noen dager siden, så forhåpningene er store :D .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...