Jump to content

Oppskyting storvilt 2008


federal79

Recommended Posts

Var ferdig med trenings skuddene i forige uke og tok oppskyting i går. Det gikk strålende for meg, 5 gode treff, god samling men en litt ut til høyre. har tenkt litt på det i ettertid og funnet ut at jeg fikk dyre skjelven på skudd 4, det var den som slengte noen cm til høyre. når jeg skyter opp så lader jeg opp 1 og 1 skudd for å beholde roen, og heller bruke god tid på å sette dem riktigt i skiven. Men det som skjedde på skudd 4 føles så inni granskauen rart.

 

skal prøve å forklare. Jeg lader det 4 skudde i børsen og legger ann, pluttselig får jeg en helt sinsyk uro i kroppen begynte å skjelve som et aspeløv i stiv kuling. sikret riflen og senket den for å prøve finne roen igjen. så på min venstre hånd og fingrene danset opp og ned av seg selv. Følte at noe var hakkande gale, trakk pusten dypt et par tre ganger. tenkte på alle de flotte turer jeg har hatt i fjellet og skogen både med og uten våpen, hva vi skulle lage til middag og om jeg kanskje skulle hatt meg en tur på do.Eller om jeg burde vurdert å begynne å finger hekle istedefor. Nå kjente jeg at svette perlene presset på i pannen. forbannet meg selv og prøvde å slette hardisken for disse tanker. Hev opp riflen og fyrte av. skuddet satt som sagt litt til høyre. senket riflen nok engang og da var hele abstinens opplevelsen som blåst for alle vinder. lastet i 5 sludd og la ann igjen dette skuddet satt fint i sammen med de andre.

Var totalt 5 stk på banen inkludert meg selv. ingen som skjøt når jeg skjøt, ingen pratet så jeg kunne høre det og ingen som sto og så på meg. Hvorfor i granskauen får en denne skjelvingen. Dyreskjelv eller presentasjons angst? Har ikke opplevd lignende før og det er heller ikke første gang jeg skyter opp.

 

Andre med samme eller lignende opplevelse?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror alle skyttere har eller har hatt denne følelsen i mer eller mindre grad. Det som skjer er jo "spenninger" i kroppen, men hva som utløser dette kan være forskjellig fra person til person og også selvfølgelig graden av "spenning". Problemet med skyting er jo at selv en liten grad av "spenning" er ødeleggende. Som du selv sier kan det være vanskelig å oppfatte hva som "trigger" denne tilstanden. I konkurranseskyting er det ofte at skytteren har feil fokus og tenker på poeng og resultater i steden for å konsentrere seg om ett skudd av gangen, teknisk riktig utført.

Fenomenet som sådan er vel kjent, og det er skrevet flere bøker om emnet.

Fort og gæli rådet er, skyt mer, ta gjerne opp Jaktfelt. Da kan du lære deg å kjenne mer på fenomenet, hvis det dukker opp, og således jobbe konstruktivt med å kunne kontrollere det.

Link to comment
Share on other sites

glemte vist å si at jeg har skutt PR. pistol og rifle i en del år. aldri opplevd det der av samme grad som igår.

merkelige greier..

 

Hvis så er tilfelle, kanskje du bare hadde et godt gammeldags illebefinnende?

Link to comment
Share on other sites

Illebefinnende, kansje ett øyeblikks ustabil hjerteryttme, Litt luft i magen som presset på en nerve etc etc. Skal lite til for å få ett øyeblikks "svettebrøt"/ubehag. Kansje du hyperventilerte litt uten å merke det.

Men litt rart at alt var som normalt til neste skudd (bruker ofte å ta noen minutter før slikt glir over).

Link to comment
Share on other sites

Eg har ved eit par anledningar fått nokjo liknande. Det skjer kun på ståandeserien på LS...

Jækla kjipt når ein køyrer milevis for å øydelegge alt som kan likne på eit ok grasrot-resultat, med ein ståandeserie langt nede på tredve-talet.

 

Eg får ei slags skjelving i venstre foten, den som står fremst, og som bærer mesteparten av vekta. Skjelvinga forplantar seg oppigjennom heile kroppen, og følgeleg og børsa. Relativt frustrerande.

Link to comment
Share on other sites

det er nok ganske så vanelig.en byner og legge press på seg og tenk poeng som ole sier.og vips så drar en skudde ut.jeg skyter best når jeg er på"høgget" da har du som regel et bra avtrekk og fokus på skiva.høres enkelt ut men.en må bare skyte mer og ofte :idea:

Link to comment
Share on other sites

Eg har ved eit par anledningar fått nokjo liknande. Det skjer kun på ståandeserien på LS...

Jækla kjipt når ein køyrer milevis for å øydelegge alt som kan likne på eit ok grasrot-resultat, med ein ståandeserie langt nede på tredve-talet.

 

Eg får ei slags skjelving i venstre foten, den som står fremst, og som bærer mesteparten av vekta. Skjelvinga forplantar seg oppigjennom heile kroppen, og følgeleg og børsa. Relativt frustrerande.

 

Du...Kan du huske om du traff en kar på ca 1,85 moh, 70 kg og rimelig skyteklar? Jeg fikk også oppleve dette, akkurat samtidig som deg, under ståendeserien :shock: Jeg lurer rett og slett på om du kan ha smittet meg :?::evil::lol:

 

Dette er du slettes ikke alene om :D

 

Så til saken. Ettersom du sier at du har skutt i mange år, skal ikke jeg kommer her å fortelle deg hva som er vanlig. Men jeg kan snakke for meg selv. I store deler av sesongen har jeg ingen konkurransereaksjon når jeg skyter. Andre ganger kan jeg være helt rolig, på alle seriene, men plutselig inntreffer dette fenomenet. Man begynner å skjelve, helt uanmeldt. Jeg har flere ganger opplevd dette til og med i liggende stilling, hodet begynner å skjelve, - ja hele skroget. Det er ikke nødvendig vis hemningsløs skjelving :lol: -Men nok til at man gjør dårlig avtrekk eller at man rett og slett får dårlig tid på serien fordi man ikke skal slippe skuddet før det er *,9, det ender som regel med at resterende skuddene blir skutt i raskt tempo i ren frusterasjon. Jeg er av den formening at dette kommer av feil tankegang og feil fokus. Altså at det er en reaksjon på et inntrykk man har bearbeidet i hjernen. - Også kjent som prestasjonsangst etc.

 

Roger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...