Jump to content

Løp i M98 hv 308win


tony_sil

Recommended Posts

Mitt første innlegg her inne.

 

Jeg har en m98 i 308win som jeg bruker på hjorte jakt, i denne sitter det et kort hv løp som ser ganske bra ut, men jeg sliter med presisjon på tunge kuler (180gr) mens jeg får gode samlinger med f.eks lapua scanar 168gr. Kan dette skyldes twisten på løpet eller muligens den korte lengden :?::?:

Link to comment
Share on other sites

11,7 gram kuler går normalt bra i de gamle HÆR/HV-Mauserne. Jeg vil tro dette rett og slett dreier seg om en særegenhet ved akkurat ditt løp. Har du forsøkt flere forskjellige kuler i 11,7 gram?

 

Til hjort ville jeg heller gått for de kulene som går best i pipa di. Om du har gode kuler i 9,7 gram eller 10.7 gram i steden for 11,7 gram spiller ikke det noen rolle.

Link to comment
Share on other sites

Hei, og velkommen til forumet!

 

Jeg vet ikke hvilke siktemidler du har, og hvor grundige tester du har gjort - for å få statistisk sikre data, må en skyte en del serier, helst i benk med skikkelig støtte for våpenet, og en må selvfølgelig ha en pålitelig kikkert.

 

Jeg stiller meg litt tvilende til at forskjellen i kulevekt fra 168 til 180 grs. skal ha innvirkning på stabiliseringen (da er en i tilfelle i grenseland med begge kulevektene). Hadde forskjellen vært mellom 140 og 220-grains kuler, hadde det hørtes litt mer sannsynlig ut.

 

308 W bruker vanligvis middels hurtig krutt - derfor vil neppe en moderat forskjell i løpslengde resultere i hastighetsendringer som skulle påvirke stabiliseringen av projektilet.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svara :) Er ganske "fersk" i akkurat det våpen tekniske og slik. men det jeg ser når jeg skyter er at jeg tidligere har brukt norma vulkan 180 gr og har hatt samlinger rundt 75 - 80 mm. mens lapua scanar 168 gr har samlet 35 -40 mm, og nå i det siste har jeg gått over til federal fusion i jaktammunisjon og denne får jeg til å samle rundt 30 - 35 mm (alt i treskot serier(best case scenario))

 

Men det er jo klart at dette kanskje kan være mitt våpen som er litt "sært" :?:

Link to comment
Share on other sites

Takk for svara :) Norma vulkan 180 gr har hatt samlinger rundt 75 - 80 mm. mens lapua scanar 168 gr har samlet 35 -40 mm, og nå i det siste har jeg gått over til federal fusion i jaktammunisjon og denne får jeg til å samle rundt 30 - 35 mm (alt i treskot serier(best case scenario))

Men det er jo klart at dette kanskje kan være mitt våpen som er litt "sært" :?:

Eller kanskje det kommer an på hvilken ammo du skyter først og sist? Hvis ikke pipa er skikkelig frittliggende, kan skudda bli "slengt omkring" når pipa blir varm - ikke uvanlig på lett ombygde M/98.

 

Som nevnt, en må ha gjennomsnitt av mange serier, helst 5-skudd-serier, før en kan si noe om presisjonen. Men til alminnelig jaktbruk er jo 75 - 80 mm godt nok - hvis middeltreffpunktet ikke endrer seg fra serie til serie.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...