Jump to content

Skytterlagskrutt i 6.5-284


M67

Recommended Posts

N19 er like "lik" URP som N15 er "lik" MRP. Vidare er N4 "lik" 204 og N11 "lik" 202. 203B er ein god del raskare enn URP. I følge ein samanlikningstabell i Vapentidningen nr 6/-05 er forholdstalet for hastighet/trykk i 203B 120/134 og i URP 107/106. 204 har forholdstal 101/99 (referansekrutt med forholdstal 100/100 er IMR 4350, og testpatron er 308W med 143grs kule og 43,21grs krutt).

 

Som ein liten kuriositet kan nemnast at VV N110 har forholdstal 165/496. Truleg litt i overkant for Krag :twisted:

 

Slike tabellar skal sjølvsagt ikkje brukast ukritisk. Det kan godt hende resultatet hadde vorte litt annleis om ein hadde brukt andre patronar som referanse, men i det store og heile gir det ein god peikepinn.

Link to comment
Share on other sites

Dersom en leser ladetabellene til Norma kan du bite deg merke i følgende. Norma bruker MRP til lette kuler i 6,5-284 og MRP2 til tunge. De bruker ikke raskere krutt en MRP helt ned i 100 grains kuler. Når det gjelder URP og 203B ligger de ganske langt fra hverandre på skalaen. Derfor kan en gå ut fra at det samme gjelder for N19 og 203B. Dersom en heller sammenligner 204 og URP i ladetabellen til Norma for 6,5X55 vil en se at for lette kuler 100 grain går URP en del høyere i makslading en 204. Spennet derimot mellom maks og min er mye mindre på URP. Når vi kommer til tunge kuler i 6,5X55 vil ladningen for 204 og URP være lik.

 

Hvor vil jeg hen med dette.

For det første vil jeg si at dersom QL har fått deg til å konkludere med at 203B kan brukes etter samme tabel som N19 vil jeg forkaste denne tanken. Kruttene er ikke sammenlignbare, og hylsevolum i 6,5X55 og 6,5-284 er langt fra det samme.

 

For det andre mener Norma at MRP/MRP2 egner seg best i patroner med et hylsevolum som er så stort som dette. Så det enkleste er å forholde seg til RP 15

 

For det tredje vil jeg ha brukt et single based krutt som N160 eller 165 dersom jeg skulle ha eksperimentert med raskere krutt og lette kuler i patroner med stort hylsevolum i forhold til kaliber som 6,5-284. Grunnen for dette er at double based krutt (krutt med nitroglyserin) er mindre fleksible og skaper raskere problemer med for lave og for høye ladninger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...