Jump to content

Min drømme 22: chopshop SAKO FInnscout biathlon P72 .22lr


torkfire

Recommended Posts

Den som leter finner SAKO P72 matchstokk, match trigger, match pipe kappet til 41cm :D

 

4 stk mag pris for børsa 3500 + 700 for kapping av pipe uten å fjerne den dvs. strippet låsekasse. Fjernet fra SAKO´s sortiment pga. av for store prod. kostnader. en sjelden perle. Påmontert en A-tech modul demper (det forran stokken :twisted: ).

 

Vurderer ulike kikkerter påmontert en Nikon Fieldmaster 3-9 40 som fungerer greit. Håndlaget eldre perle som skyter fra det aller meste. Kommer du over en liknende perle løp og kjøp! Takk til Børselars.

 

IMG_0476-1.jpg

 

Liker CCI subsonic HP, Eley Subsonic, Teenex m.m. Dersom noen sitter på liknende i andre kaliber som f.eks. Hornet. Gi lyd.

Link to comment
Share on other sites

Takk for linken -sharpshooter. Vet ikke om jeg hadde modifisert stokk og pipe om min var i nær ny tilstand. Ganske interessant samleobjekt i våre dager hvor CNC er tingen. Børsene skyter nødvendigvis ikke bedre om de så kommer fra moderne fasiliteter. M78 er samme sak bare med nytt navn. Vet ikke om skiskytter versjonen i den prod rekka dog.

 

Har du vært ute med baufila sålangt flyfisher? Eller har du løpet i orginal lengde.

 

Min skyter kronestykker med 41cm pipe på 100 i de rette hender og selvsagt under gode forhold. Jeg samlet på en femmer med cci sub HP første gang ut. Det finnes selvsagt bedre ammunisjon og bedre skyttere, men vi snakker SAKO match.

 

Men som flyfisher sier så er d kvalitetsfølelesen til redskapen og fangsten som betyr noe. Må nok legge igjen noen kroner hos anschutz for finne bedre presisjon og holdbarhet. Den som leter finner (finner)

 

peaceplease

 

TorK

Link to comment
Share on other sites

Flott salong :D

har sett litt på denne linken:

http://www.foorumi.info/22Hunting/viewtopic.php?t=110&sid=3b76c2d73ac2926e90ba0248d560943a

 

Ikke helt mitt språk men bildene taler sitt :-)

 

 

John-A

 

Da er google-translate fin å ha!

Bare lim adr inn i adr feltet litt nedpå sida, og den vises oversatt til valgte språk! Gramatisk herpet, men godt forståelig, har funket fint før på finske sider!

http://www.google.no/language_tools?hl=no

Link to comment
Share on other sites

Magnum utgaven er nokså ettertraktet og selvsagt produsert i færre eksemplarer. Personlig skulle en Hornet utgave passe meg perfekt og samtidig kutte suget etter .17HMR. Får fort følelser for slike klenodier dog særdeleles effektive. Kan ikke klage på mekanismen, men har muligens lyst til å endre litt på stokken. Siden rifla er tilpasset diopter sikter er kolben i korteste laget for det meste jeg har av sikter. Har en Bushnell Trophy 3-9 40 liggende som vil passe bedre, men er jo endel dårligerere enn Nikon glasset. Noen tips til siktemidler??? kanskje noen har noe byttevare. Har endel kikkerter m.m.

 

Kanskje jeg bør sende saken til børsemakeren -endre litt på stokken... TiPS??

 

:?: TOrk

Link to comment
Share on other sites

Har du vært ute med baufila sålangt flyfisher? Eller har du løpet i orginal lengde.

 

 

 

Men som flyfisher sier så er d kvalitetsfølelesen til redskapen og fangsten som betyr noe. Må nok legge igjen noen kroner hos anschutz for finne bedre presisjon og holdbarhet. Den som leter finner (finner)

 

peaceplease

 

TorK

 

Joda ! baufila ble tatt frem og brukt, jeg kappa litt på "gefülen" men havnet på etparogførr centimeter. Gjenging av løpet for demper ble gjordt lokalt av en "ikke fagmann" dvs en som har mekanisk verksted, men ikke relatert til våpen. Jobben ble vel så bra og jeg har skjelden sett så fine gjenger. Takk Stefan !

 

Demperen er en hausken standard i stål og er alt for diger, men funker selvsagt utmereket men den blir vel skiftet ut med en A-tec etterhvert tenker jeg.

 

Låskassa er så fint laget at jeg har ikke sett noe liknede på et rimfire våpen, muligens bortsett fra en Mauser i .22Lr på 80 tallet en gang -den var også meget påkostet.

Mye lekre detaljer når man titter etter, som feks at pipa er ekssenter i låskassa også videre.

 

Jeg har planer om å få laget en stokk helt lik min Sako AI og AV for den stokken som sitter på er veldig kort og tung.

I og med at min ikke er for salg og kommer ikke til å bli det heller, kan jeg for moroskyld fortelle at jeg ga 2500.- for denne og det må regnes som et røverkjøp !for forrige eier hadde ikke skutt to pakker ammo med den, før den fikk permanent plass i en krok i et par tiår

 

 

Jeg må tenke på at dette var et skiskytter gevær, men jeg er usikker på når dette var aktuellt, jeg er ikke så opptatt av sport...-bare på skjermen og bare når vi vinner...

 

Jeg har ikke fått testet så veldig mye ammo men jeg har noe Imperial -Canadiske tror jeg, disse går ålright til litt uhøytidlig trening og metallsiluett skyting (dritmorro) men Eley subsonic gikk helt utrulig godt i denna børsa, tre skudd på en klistrelapp på 100 meter i fra benk er heller reglen enn unntaket.

 

Kikkerten som jeg kjøpte er som nevnt en Nikko Stirling "nightteather" 3-10x42 selvsagt bare en rævakikkert, men overraskende god optikk må jeg si, for 1500.- kroner fikk jeg mye kikkert for penga. Jeg er nok litt forrutinntatt i holdningene med optikk og muligens ikke fått med meg at ting har utviklet seg i positiv rettning de siste 20 åra.

Link to comment
Share on other sites

Har endel utstyr som sklir inn på skinnene, led lenser lykt, tofot. Kunne som sagt tenkt meg lenger kolbe, men mekanismen er klart hva som tynger mest, hagla er tung den også. Brukt børsa rekreasjonelt i all hovedsak, min har nok gått mer enn to skudd, men varer nok lenger enn hermetikk. Løpet tåler tusener av skudd til, hadde ikke byttet med noen andres. Kanskje jeg velger å bytte noen flatskruer i mer moderne saker, men som sagt mekanismen er presisjonsarbeid behøver ingen fikling. Liker manuelt utkast -jammer ikke punktum.

 

Skal bruke børsa til vinterrypa, første gang med salong. Må teste litt ammunisjon i kulda og skyte noen bokser med den jeg velger.

 

Ikke mist magasinet -dyrt og vanskelig å oppdrive :P

 

Hvor kan jeg lese om jakt på vinterrypa med salong her, evt andre steder?

 

TORK :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Har kommet over en slik sako biathlon m-78.3 magasiner,diopter.Meget bra avtrekk.Ser ut som det er ei solid rifle.Glatt sluttstykkegang som jeg aldri har følt på en 22lr før nå.Stokken er godt brukt med noen sprekker.Tenkte jeg skulle pusse og få av lakken.Duracoate stokken,ta av diopter og montere en kikkert.alu skinne under og lett stokk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...