Jump to content

Kongsberghagle - hva skal jeg gjøre med den?


ko-stens

Recommended Posts

Morfaren til kona gikk bort nylig, en ypperlig, og ikke minst trivelig gammel jeger (hadde blant annet en 22-taggers elgokse på samvittigheten). Siden ingen av de nærmeste arvingene er interessert i jakt eller våpen, ser det ut som om det er jeg som blir ved de to våpnene hans. Den ene er en Sako AII, .308 fra ca 1980 (som jeg har hatt på lån de siste fire årene (jada, har skrevet lånekontrakter så blekket har sprutet hver 4. uke!), og den andre er en Kongsberghagle fra rett etter 2. v.krig (i følge han selv). Visste faktisk ikke om denne børsa før jeg så det hang en hagle på veggen på soverommet i det jeg passerte den åpne døra forrige uke. Måtte jo inn og klå! Fin gammel enkeltløper med behov for puss og kos.

 

Er dette noe å prøve å skyte med? Tåler den moderne vismuthpatroner, evt lerduepatroner i stål?

 

Pussig sak i grunn. Tung enkeltløper med en slags vippeåpning bak. Altså ikke brekkvåpen. Har aldri sett denne typen hagle før. Hva kalles en slik mekanisme?

 

Dette blir nok aldri ei hagle jeg kommer til å bruke på jakt, så det blir vel helst å ha den i våpenskapet. Det går vel ikke an å henge den på veggen som pynt uten å plombere den? Synd og skam å ødelegge et gammelt og hederlig våpen, så velger da heller å putte den i skapet i så fall og heller ta et skudd i ny og ne for nostalgiens skyld!

 

Ikke det at jeg kommer til å selge den, men hva kan verdien på en slik være?

 

Mange spørsmål her, men gamle våpen er jeg helt grønn på!

Link to comment
Share on other sites

Hei

Kongsberg rollingblocken ligger litt høyere i pris enn sine svenske brødre, Carl Gustav og Husquerna, som man får slengt etter seg for 2-3000 kroner i ok stand!

 

En kongsberg RB i god stand burde du få 4500- 6000 kr for.

 

Ellers er det jo fullt mulig å skyte blyammo m hylselengde 65 og 67mm

 

Skutt mange rev m RB oppigjennom!

Link to comment
Share on other sites

Har dessverre ikke noe bilde av den. Har bare sett litt på den èn gang. Fiklet litt på den da jeg synes det er litt artig å titte på eldre våpen, selv om jeg ikke har greie på slike (har for øvrig en Krag karabin fra 1918 i skapet og). Stusset over lademekanismen (altså rolling block systemet) og la merke til navnet. Ikke utenkelig at nummeret på børsa var 362 eller noe slik. Mener det faktisk bare var tre sifre, men mulig jeg tar feil her. Mulig den er en tidlig modell med det nummeret? Gamlefar sa han kjøpte den rett etter krigen i hvertfall. Tenkte ikke på å spørre om han kjøpte den ny eller brukt. En børsemaker får ta en titt på den om det blir aktuelt å overta den.

 

Avventer situasjonen om hvordan ting blir behandlet i boet. Vil ikke mase på noe sånn. Hørte bare i farta her om kvelden at børsa muligens kan havne i heimen vår. Om det kommer til at jeg blir den som overtar børsa føler jeg det som en stor ære! Om sønnen (onkel til frua) beholder den sjøl ser jeg ingen problemer overhodet med det. Kan jo hende han gir den til andre og. Den hagla har for øvrig masse hare på samvittigheten!

 

Det utstoppede hodet til 22-taggeren er for øvrig donert bort til Låven bar på Sjusjøen har jeg hørt. Så om noen er innom der noen gang i løpet av kanskje ikke så veldig lenge, så henger det nok der et sted! Kan jo hende hagla havner der og. Artig om flere får ser slike ting og at de ikke støver ned i skap og kjeller! :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...