Jump to content

.300 win mag hjelp?


snake

Recommended Posts

jeg har nettopp kikket i norma sin lade katalog og funnet ut at det er to typer heavy og light, disse vet jeg forskjellen på.

jeg ringte til trond alvestad og tenkte å kjøpe winchester hylser.

norma light hylse: 215 grs

norma heavy hylse: 270 grs

Winchester hylser: 238 grs

 

jeg tenkte jeg skulle kjøpe remington hylser, men vet ikke hvilke krutt ladninger disse tåler.

jeg fant vithavuori sin tabell og den har helt andre ladninger og utgangshastigheter og benytter lapua hylser.

 

det jeg vil vite er:

kan remington hylser brukes i norma sin tabell trygt med min/maks ladning?

er det noen som vet om ladetabeller med remington hylser?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har akkurat ladet Remington sine .300WM hylser. Kjøpte 100stk, de veide faktisk 237gr i gjennomsnitt når jeg sjekket 10stk.

 

Ladet de med 70gr MRP, OAL 83mm, Scenar 185gr. Fikk bra presisjon, ikke noe trykktegn på knall etc. Men det var 16 minus, og må vel sjekke etter trykktegn til våren tenker jeg.

 

Jeg kikka i både norma boka og "ladebibeln", så synset jeg litt og putta oppi 70gr MRP... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Selv med samme komponenter som i boka kan maks. ladn. bli vel hard i noen våpen, derfor startladn. Du kan begynne med startladn. sammen med kronograf og jobbe deg oppover, og være oppmerksom på mulige overtrykkstegn. Hvis alt var likt vil du få litt mindre hast. med samme trykk som Normas våpen p.g.a. tyngre hylser/mindre volum i Rem. hylsene. Jeg ville derfor holdt meg litt under hast. som Norma får. Du trenger en mulighet til å måle trykk for større nøyaktihet enn dette.

Link to comment
Share on other sites

jeg hørte at du kan få 5-6 skudd ut av en remington hylse

men norma hylsene er så jævlig dyre, ca dobbel pris kan man da få 10-12 skudd ut av en norma hylse?

hva er så vanvittig bra med norma hylsene?

Hva en hører og hva som er riktig stemmer nok skjelden. Jeg har skutt en del .300WinMag RP hylser opp i gjennom årene- noen er helpresset sikkert en 15-20 ganger- og kan muligens presses 5-10 ganger til uten problemer om en tar seg bryet med en hylsefres. Jeg tror faktisk ikke jeg har hatt problemer med en eneste Remingtonhylse- og jeg har skutt en del -også fra en del forskjellige lotter. RP-hylser er undervurdert :wink: Mulig slike utslag du viser til er våpenavhengig :wink: (eller kanskje aller helst hjemmeladeren??) Kjøp RP hylser du- (og hold deg unna FC.)

Link to comment
Share on other sites

takker for svar. svaret jeg fikk var fra en våpen butikk så mulig han heller ville ha meg tilbake for å snylte meg for mine surt tjente penger :lol:

men er norma hylsene så vanvittig gode siden de er dobbelt så dyre som remington og winchester? hvor mye koster RP hylser?

Link to comment
Share on other sites

Norma, Lapua, er vanligvis en hel del gjevnere på vekt, en RP, og andre merker.

Jeg skyter alikevel størstedelen av mine 300 ladninger i RP hylser, sorterer vekk de som aviker mest, så om jeg hiver 20 hylser av en pose på 100, er det alikevel en betydelig besparelse, i forhold til Norma messing

Link to comment
Share on other sites

Vil du vite nøyaktig volumet på hylsa di så vei hylsa med vann i. Vannkapasitet sier mye om hvor mye volum det er inne i hylsa. Dette er mer nyttig å vite enn vekt. Hadde jeg vært deg hadde jeg gitt f.....i alt det og heller startet litt forsiktig med ladningene og holdt meg til ett fabrikat av hylser. Når du bytter hylsemerke er det ikke sikkert de samme ladningene kan brukes.

 

I 300 Win Man og andre magnumkalibre så hadde jeg ikke vært redd for å brukt Remington eller Winchesterhylser. Snakker man om presisjonsskyting med 6 BR eller 6.5x55 er saken annerledes, men her er det ikke noe problem å få tak i norma eller lapuahylser til en billig penge heller, så da er valget enkelt.

 

Jeg har ikke 300 Winmag selv men har da skutt en del med andre magnumkalibre bla. 375 H&H og jeg brukte Federal og Rem hylser. I slike kalibre mener jeg den dyre prisen på normahylser absolutt ikke er verdt den ekstra kostnaden. Den vesle forskjellen som kanskje den ekstra jevne ytelsen som Norma eller Lapuahylsene gir klarer i alle fall ikke jeg å utnytte så det synes på skiva. Da er det bedre å bruke de kronene man sparer på hylser på ekstra kuler og krutt og skyte mer, det tror jeg det blir bedre resultater av på sikt.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Nå har jeg laget meg to maler med win hylse og 180 grs swift A-frame.

i Normas ladetabell står det at maks lengde på patronen er 84,5 mm men da jeg målte lengden på kammeret mitt fant jeg at en patron på 90 mm går fint i kammeret.

er det vanlig at en .300 win mag rifle har så langt kammer?

Link to comment
Share on other sites

......................i Normas ladetabell står det at maks lengde på patronen er 84,5 mm men da jeg målte lengden på kammeret mitt fant jeg at en patron på 90 mm går fint i kammeret.

er det vanlig at en .300 win mag rifle har så langt kammer?

Som regel er det lengden på magasinet som begrenser patronlengden i en .300WinMag. Hvor lang patronen kan være er avhengig av friflukten på kula, og i dette kaliberet bør en anstendig børseprodusent ta høyde for at skytteren ønsker å bruke rundnesete kuler opp til 220-240 grain. For å få effekt ut av slike patroner er det viktig at en setter kula så langt ut som råd, plass til mere krutt- og mindre trykkoppbygging. Dette er nok hovedårsaken til at du har såpass lang friflukt i ditt "kammer" med en spiss kule som A-framen. Jeg vil tro at med en rundneset 220 grains Woodleig ville nok en patron på 87-88 mm gjøre at kula nærmest står mot riflingene i ditt løp. Når du da bruker en spissneset kule som A-Frame, får du naturlig nok en lengre friflukt. A-framen settes normalt til krymperilla, og 5.5mm friflukt er derfor bare positivt. :wink:

Enkelte hevder at friflukt over et par mm virker inn på presisjonen, men dette er nok mest overtro- det har muligens noe for seg for bench-skyttere.

I min Heym .300wm har jeg friflukt på 7-8 mm med spisse kuler som Scenar ol, super presisjon. Er annet godt eksempel er Sauer 200-STR, her har en i enkelte tilfeller friflukt godt over en cm, men du finner neppe noen masseproduserte våpen som er mere presise en STRen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...