Jump to content

Dåhjort gevir


jeger84

Recommended Posts

Guest graahund

Jeg har en skovle hengende her, og den er rimlig stor, men holdt kun til bronse.

Skovlen er en 12-14 cm bred og ca 25 cm lang. Men har hørt det ordtaket med at det blir regnet som fullskovel om du får en allminnelig håndflate inn i skovlen. Men da holder den neppe til medalje vil jeg tro.

Link to comment
Share on other sites

Har nylig hatt gleden av å jakte dåhjort selv og være med å observere måling av gevirene etterpå. Begge våre ble målt til bronse og min bukk var h.h.v. 15 og 16 cm på det bredeste. Nå er måleskjemaet for dåhjort ganske komplisert (noe ala for rein) og bredden på skovelen er langt fa det eneste som teller.

Utfra min ringe erfaring, må jeg si meg helt enig med Rino: Du har en flott helskovel, og, om bildene ikke lurer meg, vil jeg ikke bli overrasket om du har et medaljegevir.

Gratulerer med flott trofe!

Link to comment
Share on other sites

når jeg nå ser deres bokker så lurer jeg på va må dere betale for å skyte di å får dere da kjøtte??? Der jeg jakter bataler jeg 5000 svenske for å skyte dyr over to tagger å da er dyret våres. de er i åtvidaberg komune jeg jakter. så nå skal jeg ned igjen til neste uke å prøve meg på en bokk til jeg har sett meg ut en som er ett lite hakk mindre eller den jeg skaut men jeg syns den er verdt pengene. ellers så satser ejg på å få skutt noen villsvin:)

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med flott helskovel :!:

 

Meget flott dåhjort i sin beste alder det der :D:D:D

 

Her er Jagaranes riksforbund's definisjon:

 

Halvskovel Är en hornform hos dovhjorten som består av Ögontagg, mellantagg och skovelformade hornspetsar. En del individer har även istagg (taggen sitter ovanför ögontaggen

 

Helskovel Kallas horn som bars av en kapital dovhjort. Hornens form är starkt skovelformade, det kan förekomma ögontagg och mellantagg på ett sådant horn.

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

jeg har ca 12 timers reise en vei men jeg får heller trøste meg med de at de er vert kjøreturen:) så han hadde ledig to turer til å år så nå har jeg fått bestilt di :) så da blir de påskejakt på meg å september tur. itilleg til at mi skal ned nå i januar, men den turen har vært planlagt siden påska da.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...