Jump to content

Fellebehandling (Rens og Dye)


flanged

Recommended Posts

Jeg fant dette hos Fangstutstyr.no

 

Sitat:

 

10 SPØRSMÅL OM BLACK COAT

 

1. Hva er Black Coat ?

Svar: BLACK COAT er et konsentrat fra barken på en tresort som er vanlig i Sør - og Mellom Amerika.

 

2. Hva gjør Black Coat ?

Svar: Den beskytter mot rust, den fjerner eksisterende lukt. Videre reduserer Black Coat friksjonen, slik at feller som er behandlet med Black Coat raskere slår sammen etter at den er blitt utløst.

 

3. Hvordan bruker jeg Black Coat ?

Svar: A. Bland 1 del Black Coat med 3 - 4 deler BLYFRI BENSIN. B. Rør så godt rundt til all Black Coat er blandet ut . C. Dypp så fellene nedi til de er helt dekket av oppløsningen. D. Trekk de umiddelbart opp fra karet og legg de på et tørt og absorberende underlag f.eks sponplate eller papp. E. La fellene ligge i skygge i 1 - 3 dager før de på nytt dyppes i oppløsningen.

 

4. Hvor lenge skal fellene ligge til lufting/tørking etter at der er blitt behandlet ?

Svar: Det avhenger av hvor høy lufttemperaturen er . Generelt kan vi si at de skal tørke til overflaten er hard og luktfri. Månedene mai til august er erfaringsmessig best egnet.

 

5. Må fellene være rustne før de behandles i Black Coat ?

Svar: Nei, men det er en fordel. Fellene må være rene for fett , løs rust, jord og lingnende. Til denne jobben anbefaler vi at du bruker Fangstutstyr `s Fellerens.

 

6. Kan en felle som er vokset behandles med Black Coat ?

Svar: Nei , all voks MÅ fjernes først. Dette gjøres enklest ved at fella eller fellene legges i vann som holdes rett under kokepunktet. La fella eller fellene ligge der til all voksen har løsnet fra jernet og kommet opp til overflaten på vannet. Hell så forsiktig av alt vannet, og ta opp fella eller fellene opp fra karet.

 

7. Hvor mange feller kan jeg behandle med en boks Black Coat ?

Svar: Det er ikke mulig å gi noe fasitsvar på det spørsmå let. Dette fordi det kommer helt an på størrelsen på de fellene som skal behandles. Skal du f.eks behandle 160 feller vil en boks holde til 60 - 70 feller.

 

8. Kan jeg ta vare på det som blir igjen etter behandlingen ?

Svar: Ja, men det forutsetter at du tømmer resten av blandingen på en kanne som er godkjent for oppbevaring av bensin. Husk og holde lokket godt lukket. Det er lurt å skrive på kanna hvor mye den inneholdt da den ble satt bort. Når du så skal bruke den igjen vil du raskt se hvor mye som er fordampet av bensin. Tilsett så på nytt tilsvarende mengde BLYFRI BENSIN og rør godt rundt. Skulle det skje at all bensin fordamper, så vil ikke det ha noen betydning for kvaliteten på det som er igjen i kanna.

 

9. Hvorfor må det brukes BLYFRI BENSIN ?

Svar: Fordi BLYFRI BENSIN IKKE inneholder stoffer som avsetter lukt på fellene. Vanlig bensin er IKKE brukbar.

 

10. Hvordan fjærner jeg Black Coat fra fellene ?

Svar: La de ligge helt neddykket i BLYFRI BENSIN til belegget på fellene har løsnet. Det tar normalt bare noen få minutter. Samme fremgangsmåte nyttes om en ved en feiltagelse har brukt feil type bensin. Har du flere spørsmål knyttet til Black Coat eller andre ting i forbindelse med vår katalog eller om fangst i sin alminnelighet ? Ta kontakt med oss.

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Har brukt speed dip å black coat i flere år. er veldig fornøyd med dem for fellene får en fin mørk hard overflate som beskytter fellene. dyer fellene hvert 2 år . dya sitter veldig godt visst mann har feller som har vært angrepet av rust. :D

Link to comment
Share on other sites

Etter fellene (blikkfeller) er ferdig med dye og lufta seg en 2 ukers tid,- tar jeg og kliner dem inn med honning (særlig kaniafella) og hiver de oppi ei balje med granbar og maurtue !

Maurtua tar jeg å henter på våren. Passer alltid på å ta av litt på toppen av tua slik at mauren ikke lider....

 

Flere som har prøvd dette ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke brukt dye til syningfella, men ser ut ifra en tidligere tråd at ihvertfall fangstgutten gjør det....

 

Poenget med dye er jo å kvitte seg med all metal og menneskeskapte lukter. Kanskje fangstgutten kan gi oss noe tips om hvordan han bruker dye på syningfellene sine ?? :wink:

Han lærte meg at mann kunne "pensle" på dye, noe jeg ikke hadde tenkt på.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har brukt Black coat dye på mine Cb feller de siste årene. Fungerer veldig bra. Behandler fellene hvert tredje år.

 

-Jeg vasker rett og slett fellene i varmt vann med Zalo. Enkel og grei avfetting.

 

-Skyller godt av med vann før de dyppes i dyen to ganger.

 

-legger dem så til tørk på et luftig og tørt sted. Det er viktig at dette gjøres på sommeren når det er varmt i været. Hvis ikke vil fellene bruke for lang tid på tørkeprosessen.

 

-Når fellene er helt tørre og luktfrie, blir de med til skogs der jeg henger dem opp i et grantre. Fellene henger her og lufter seg helt til fangsten begynner.

 

Veldig lettvint og grei fellebehandling som virker :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker black coat. man trenger egentlig ikke å dye synningfella men jeg gjør det bare på grunn av at ikke fjæra skal ruste. Det holder bare å pensle det på fjæra men jeg har bare senket fella ned i en balje med dye. siden det er enklere. Men det er viktig å fjærne fett som er på fellene som er nye! Det går jo ann å bare rense fellene og bruke voks som beskyttelse.

Link to comment
Share on other sites

Tørk fellene med en rein kjøkkenklut e.l. når du har skyldt av dem ( før du legger dem i dya ) Etter at du har dyppet fella i dyebadet slik at alle flater er dekket av dye, legger du fella til tørk i 10min før du igjen dypper den for andre gang. Mulig du får et enda bedre lag om du lar fella tørke et døgn mellom hvert lag, men jeg syntes resultatet ble mer enn godt nok på denne måten.

 

Ps: Bruk alltid egne hansker som kun brukes til dette formålet når du håndterer fellene. Gni hanskene i granbar før du tar i fellene og gni gjerne fella med granbar i tillegg, når de spennes.

Link to comment
Share on other sites

Skal å hente CB feller fra nwtrappers.com på posten idag, og vil ha de fortest mulig ut i skogen.

Trenger de å behandles før de settes ut?

Vet ikke om de er innsatt med noe fra produksjonen.

Kan det være en ide og koke opp einer i vann og legge de oppi en stund, eller har dere andre forslag?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Noen av dei fellene som fanga best var noen rustne feller som har stått ute heile sesongen fanga best. Eg og ein kamerat fanga 3 mår på 2 feller på 2 uker. Me skifta ut fellene på grunn av slitt fjør. Etter dette har me ikkje fått noe. Så eg meiner det beste er å la fellene stå ute heile året. Har ikke noe god erfaring med dye.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...