Jump to content

Hva er lovlig haglammo?


rådyrfot

Recommended Posts

hei godt folk

 

jeg har søkt på kammret.no men jeg finner ikke svar.

 

vi har en diskusjon under en julemiddag her.

Før blyforbudet 2005,var det lovlig og bruke slugs og buckshot på jakt?og har det vært regulering med slik ammunisjon. Men er det lov og bruke slugs eventuelt forniklet blyi dag?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Fra Forskrit om utøvelse av jakt, fangst og felling. (lovdata.no)

 

§ 17. Krav til hagleammunisjon

 

Under jakt og felling er det ikke tillatt å medbringe eller bruke blyhagl.

 

Det er tillatt å bruke fyllingskule/slugs under jakt på villsvin og rådyr.

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen omgåelse

 

Hei amatør

 

Som du sikkert ser, skrev jeg haggelpatron og ikke haglepatron. Dette er bevist. En slugpatron kan kalles en haglepatron, siden den er en patron for haglegevær (med eller uten rifling). Men den kan ikke kalles en haggel-patron, fordi den ikke inneholder haggel. Blyforbudet gjelder patroner ladet med haggel, og ikke patroner ladet med kule. Dermed er det ikke ukorrekt å si at den omgår reglene for blyforbudet, som gjelder andre haglepatroner (de med haggel). Du må gjerne henvise til lovteksten som spesifiserer unntaket av hagglepatroner ladet med en kule, og dermed påstå at ordet "omgås" dermed ikke er passende. Men det vil bare bli enda mer unødvendig flisespikkeri. Jeg prøvde, på en enkel måte, å forklare fornuften bak hvorfor slugpatronene ble untatt blyforbudet i regelverket. nå syntes sikkert du at ordet "unntatt" ikke er korrekt heller. Men jeg tipper at The Kid forstod hva jeg mente. Det jeg ikke forstår, er hva du bidro med i ditt innlegg?

Link to comment
Share on other sites

Det er ganske stor forskjell på en omgåelse av lovverket, og ting som ikke er omfattet av en lov. Byråkrater og politikere vil alltid gjøre det de kan for å lukke smutthull som gjør det mulig å omgå loven.

 

Dette derimot er ingen omgåelse, så jeg påpekte dette for at om byråkratene leser her inne, at de ikke skal bli fristet til å forby fyllingskuler med bly også.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...